Kaagbaan gebruikt voor vertrekkende vliegtuigen
LEIDEN - De Kaagbaan wordt de komende tijd intensief gebruikt voor vertrekkende vliegtuigen. Omdat de Aalsmeerbaan niet wordt ingezet, zijn er meer starts boven de Duin- en Bollenstreek en de Leidse regio. De nieuwe baanverdeling is afgelopen vrijdag ingegaan.
Vanaf april golden de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan als voorkeursbanen voor landende vliegtuigen. Hoewel het gevoel van geluidsoverlast subjectief is, is het over het algemeen zo dat mensen meer last hebben van dalende vliegtuigen dan van startende vliegtuigen, aldus een woorvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland. ,,Een vliegtuig gaat bij de start zo snel mogelijk naar grote hoogte, alleen al vanwege het brandstofgebruik. Hoe hoger je vliegt, hoe minder brandstof je verbruikt. Een vliegtuig dat zakt zet de daling al kilometers vantevoren in. Dat wordt ervaren als meer hinderlijk.’’
Overigens kwamen er dit jaar iets meer klachten binnen over starts dan over landingen bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (www.bezoekbas.nl).
Normaal zouden de vertrekkende vliegtuigen worden verdeeld over de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan, maar de Aalsmeerbaan wordt in principe niet gebruikt om te veel overlast rond die baan te voorkomen.
Landen gebeurt sinds vrijdag bij voorkeur op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, die weinig tot geen overlast opleveren voor gemeenten rond Leiden.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Wederom een bewijs van het zich nog nooit verdiept hebben in geluids-'beleving'. Kom es langs beste woordvoerder, kun je horen hoe snel zo'n kist heeeeel hoog zit.
Stille Nacht gewenst.