Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kaagbaan gebruikt voor vertrekkende vliegtuigen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1381 
|
 Leidsch Dagblad 
Kaagbaan gebruikt voor vertrekkende vliegtuigen

LEIDEN - De Kaagbaan wordt de komende tijd intensief gebruikt voor vertrekkende vliegtuigen. Omdat de Aalsmeerbaan niet wordt ingezet, zijn er meer starts boven de Duin- en Bollenstreek en de Leidse regio. De nieuwe baanverdeling is afgelopen vrijdag ingegaan.

Vanaf april golden de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan als voorkeursbanen voor landende vliegtuigen. Hoewel het gevoel van geluidsoverlast subjectief is, is het over het algemeen zo dat mensen meer last hebben van dalende vliegtuigen dan van startende vliegtuigen, aldus een woorvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland. ,,Een vliegtuig gaat bij de start zo snel mogelijk naar grote hoogte, alleen al vanwege het brandstofgebruik. Hoe hoger je vliegt, hoe minder brandstof je verbruikt. Een vliegtuig dat zakt zet de daling al kilometers vantevoren in. Dat wordt ervaren als meer hinderlijk.’’

Overigens kwamen er dit jaar iets meer klachten binnen over starts dan over landingen bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (www.bezoekbas.nl).

Normaal zouden de vertrekkende vliegtuigen worden verdeeld over de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan, maar de Aalsmeerbaan wordt in principe niet gebruikt om te veel overlast rond die baan te voorkomen.

Landen gebeurt sinds vrijdag bij voorkeur op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, die weinig tot geen overlast opleveren voor gemeenten rond Leiden.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

"Hoewel het gevoel van geluidsoverlast subjectief is, is het over het algemeen zo dat mensen meer last hebben van dalende vliegtuigen dan van startende vliegtuigen, aldus een woorvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland."

Wederom een bewijs van het zich nog nooit verdiept hebben in geluids-'beleving'. Kom es langs beste woordvoerder, kun je horen hoe snel zo'n kist heeeeel hoog zit.

Stille Nacht gewenst.

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

De Arrogantie is sprekend,en ik krijg steeds meer het idee, van onwetendheid,ondeskundigheid ook.

Die landende krengen waren nu en dan niet leuk, met hun gegier bij wind, maar breek me de bek niet open over die startende krengen..........
Het was dan alsof er een oorlog uitbrak....
(Of zou de journalist zijn werk niet goed gedaan hebben?)

Geplaatst door Ton uit NULL

Ik houd het op onwil van de sektor (en dat is zoals iedereen weet INCLUSIEF de LVNL) om iets wat voor iedereen overduidelijk is toch toe te geven. Stel je voor dat er voor Schiphol negatieve gevolgen aan vast zitten.
Daar moet je als LVNL toch niet aan denken.
Als je dat intussen al járen op die manier doet, wordt het van zelf onwetendheid en daarna ondeskundigheid, zoals uit dit artikel weer blijkt.
Maar tegen die tijd zijn ze wél met pensioen en is het kwaad al geschied en wordt het weer door de volgende gretige LVNL-ers overgenomen.
We zijn met deze LVNL mooi de pisang .

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Nou, kom zelfs eens luisteren. Zelfs op 15 km van Schiphol maken de starters nog steeds veel meer en vooral veel langer lawaai dan welk landend vliegtuig ook.

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

Tja Ton,
Die 7 LVNL topfunctionarissen met E 700.000 per jaar, waar zouden die zich druk om maken? Niet dus.

Geplaatst door Ton uit NULL

Beste Jan
Ik gun elke LVNL-medewerker een passend salaris, maar ze moeten niet en nooit de kluit belazeren of uit onwetendheid uit hun nek kletsen.
Dán mogen ze van mij elke "verdiende" Euro inleveren.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Een kleine correctie op het Leids Dagblad:

1) De voorkeursrichting is m.i.v. 14 december 2007 'naar het Zuiden'.
Dat betekent verder weinig omdat de wind uitmaakt welke kant men op start/landt.

2) LVNL heeft -onder protest van KLM/AF overigens- met de regio Aalsmeer/Uithoorn moeten afspreken dat de Aalsmeerbaan weer hetzelfde deel van het vliegverkeer gaat verwerken als voor 15 augustus het geval was. Via de Aalsmeerbaan kwamen de laatste maanden meer dan 50% van alle starts.
Dat betekent dat de Kaagbaan uiteindelijk weer de oude hoeveelheid verkeer voor de kiezen krijgt van vOOr 15/8 -en niet méér. De Aalsmeerbaan blijft gewoon in bedrijf.
"Uiteindelijk" zeg ik met nadruk, want vaak wil dat terugschroeven niet zo erg lukken.