Kaagbaan blijft voorkeursbaan
SCHIPHOL - Tien procent minder vluchten op Schiphol en toch bijna een overschrijding van de geluidsnormen rond de Kaagbaan. Dat was de centrale vraag donderdagmiddag tijdens een spoedoverleg op verzoek van de overleggroep Cros. Schiphol had zich onlangs de woede van bewoners en bestuurders op de nek gehaald door de Kaagbaan voor starts te sluiten en die toestellen over Aalsmeer en Uithoorn te sturen. De luchthaven zegde gisteren toe in de toekomst de betrokkenen eerder te informeren en te overleggen.
,,Dat de geluidsbelasting van de Kaagbaan ondanks de crisis toch bijna was overschreden, komt juist door de crisis. In de spits kon meestal worden volstaan met één start- en één landingsbaan. Er is veel minder parallel gestart en geland. Daar komt bij dat 2,5 maand lang er een zuidwestenwind stond, waardoor steeds vanaf de Kaagbaan werd gestart. Ook voor vliegtuigen die naar het oosten moeten. Normaal vertrekken die bij parallelle starts vanaf de Aalsmeerbaan’‘, legt Croswoordvoerster Daniëlle Meiboom uit.
Wat volgend jaar betreft is het wachten op een nieuw geluidsstelsel. Twee jaar lang wordt dan op proef gevlogen volgens het systeem van voorkeursbanen. Daarbij worden die banen ingezet waarbij de toestellen over zo min mogelijk woningen gaan. De Polderbaan en Kaagbaan hebben dan de voorkeur boven een Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan. ,,Eigenlijk is dit jaar in de praktijk al zo gevlogen, alleen worden daardoor dan bepaalde handhavingspunten overschreden’‘, legt Meiboom de vinger op de zere plek. Juist daarom is deze week aan de Alderstafel hierover nog geen akkoord gesloten tussen de luchtvaartsector, overheden en bewonersgroepen.
Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen
Zo worden de geesten rijpgemaakt en gemas- seerd, om een nieuw handhavingsstelsel te ontwerpen, zonder handhavingspunten wel te verstaan ........