‘Kaag en Braassem wordt afvalputje van Schiphol’

KAAG EN BRAASSEM - De werkgroep Geluidshinder Kaag en Braassem Noord tekent protest aan tegen het Alders-akkoord dat donderdag is aangeboden aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM.
De werkgroep zegt dat de gemeente Kaag en Braasem door het akkoord het ‘afvalputje’ wordt van vliegveld Schiphol. In het akkoord zijn nieuwe afspraken gemaakt over een experiment om de geluidsoverlast van Schiphol te beperken.
Hierdoor zal er meer gebruik worden gemaakt van de ‘preferente banen’, de Kaagbaan en de Polderbaan. Dit is bepaald om de geluidshinder voor omwonenden te beperken en de ‘milieuruimte volledig te benutten’.
Glijvlucht
Volgens de werkgroep wordt de situatie onleefbaar, want het aantal vluchten dat vertrekt vanaf de Kaagbaan zal vanaf 1 november fors toenemen. Maar een woordvoerder van het overleg zegt dat deze twee start- en landingsbanen de minste overlast geven.
Ook zullen vanaf 2012 vliegtuigen in de daluren de landingsbanen naderen in een zogeheten glijvlucht, van hogeraf. Hierdoor ontstaat minder geluidshinder. Deze methode wordt op dit moment al ’s nachts toegepast, maar zal straks ook overdag worden gebruikt.
Remmen op wielen
Daarnaast zal op rustige momenten meer op de wielen worden geremd in plaats van op de motor, waardoor deze stationair kan blijven draaien en minder geluid produceert.
De proef met het nieuwe systeem begint op 1 november en duurt twee jaar, zegt de woordvoerder. De Tweede Kamer besloot in 2008 in het Alders-akkoord dat er een nieuw geluidsstelsel moest komen.
Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen