KLM zet aanval in op NS om vertragingen

Vliegtuigen vertrekken te laat doordat veel reizigers en vliegtuigpersoneel met de trein komen, die vaak vertraagd zijn. En dat kost miljoenen. KLM-topman Peter Hartman zegt die schade te willen verhalen op de NS en Schiphol.
Vooral de terugkerende treinstremming door schade in de Schipholtunnel is Hartman een doorn in het oog. Dagelijks komen KLM-medewerkers en passagiers te laat op het vliegveld. Volgens Hartman wordt de luchtvaart dan ook nog vaak opgescheept met wettelijke EU-compensatie aan vertraagde reizigers tot 600 euro per persoon.
Niet verantwoordelijk
Hartman vindt dat de KLM ook niet verantwoordelijk is voor stakingen, sneeuw- en ijsproblemen en problemen op luchthavens. “We betalen er zelfs voor. Zelfs als het om veilig vliegen gaat.”
De topman van KLM zegt het conflict tussen KLM en Schiphol over met name kostenverdeling snel op te willen lossen. “We zijn als groep nog altijd goed voor 70 procent van de handel op dit vliegveld.” Voor de kerst moet er een eindrapport op tafel liggen waarin afspraken staan over verdeling van beschikbare ruimte op Schiphol, luchthaventarieven, de groei van Schiphol en een ‘Masterplan’ voor de toekomst.
Meer internationale samenwerking
KLM is er ook nog niet uit met de vakbonden over salarissen van personeel. Op 30 november volgt een eindbod in moeizame cao-onderhandelingen.“KLM doet het niet slecht in Europa, maar we moeten afslanken. Alleen dan kunnen gedwongen ontslagen voorkomen worden”, aldus Hartman. Hij pleit voor een nauwere internationale samenwerking met luchthavens, verkeersleiding, overheden en politici.
De topman roept Brussel op om vliegtuigbedrijven niet kapot te reguleren en belasten. “De VOC-pioniersgeest moet terugkeren”, aldus de topman.
Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool
Aan de andere kant lijkt Rijkscommissaris Hans Alders weinig voortgang te maken in het oplossen van de ruzies tussen de Schiphol directie en de KLM bovenbazen. Maar ja, wat wil je van zo'n P vd A multibestuurder die ook voor de energielobby en wat niet meer de plooien glad moet strijken..............
Ook de evaluatie van de grotendeels mislukte experimenten die tot een nieuw stelsel VVA en een eventueel definitief Alders akkoord zou moeten leiden is volledig in vaagheid gehuld. Wel zijn alle bijeenkomsten sinds kort besloten, is debat er uitgesloten en mag de Rijkscommissaris namens Den Haag en de sector in "briefings" de boel aansturen.
Het meest opmerkelijk is echter dat lokale en regionale politici dit zich maar al te gemakkelijk aan laten leunen. Of zou VIP behandeling bij de vele trips via Schiphol daar misschien een rol bij spelen?
Hoe deze barre soap zich verder gaat ontwikkelen????