KLM wil overstappen op elektrisch taxiën

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij KLM wil overstappen op elektrisch taxiën tussen de start- en landingsbanen en de gates op een luchthaven. Door de motoren uit te laten wordt niet alleen brandstof bespaard, maar het systeem is ook schoner, stiller, veiliger en sneller.
Bij de opening van de Polderbaan werd er al meteen over geklaagd: de baan bij Vijfhuizen ligt zover weg dat het taxiën niet alleen veel tijd kost (bijna een kwartier), maar ook brandstof. Dat is ook nog eens slecht voor het milieu. Daarom taxiën bijna alle toestellen na de landing al met één motor minder naar de gate. Bij vertrek moeten wel alle motoren draaien omdat het toestel dan zwaarder is vanwege de volle brandstoftanks.
,,Wanneer we elektrisch kunnen taxiën kan de piloot na de landing alle motoren uitzetten. Wanneer je juist gaat starten moeten de motoren de laatste drie minuten draaien zodat ze kunnen stabiliseren. In dat geval hoef je op weg naar de Polderbaan de motoren na het passeren van de Zwanenburgbaan pas aan te zetten. We schatten in dat een Boeing 737 hiermee 200.000 liter per jaar kan uitsparen’’, rekent Michiel van Dorst, hoofd vliegdienst bij KLM, voor.
De maatschappij heeft voor het elektrisch taxiën haar oog laten vallen op een elektromotor die in de wielen in de neus wordt gemaakt. Met het bedrijf WheelTug is een intentie-overeenkomst gesloten om het apparaat volgend jaar te testen. ,,Eerst moet Boeing het apparaat nog certificeren, want veiligheid gaat boven alles. Daarna kunnen we in de praktijk kijken of de elektrische motor in het neuswiel echt goed werkt. Met welke snelheid kan je door een bocht gaan? Hoe is de bediening, wanneer bepaal je wanneer je bij de start de motoren aanzet en wat zijn de kosten en baten. Je moet zo’n systeem niet alleen kopen en installeren, maar het weegt ook 140 kilo en dat betekent dat je weer iets meer kerosine verbruikt tijdens de vlucht’’, verduidelijk Van Dorst.
De voordelen zijn evident. Bij vertrek is het niet meer nodig dat een trekker het toestel eerst achteruit duwt, omdat de piloot zelf achteruit kan rijden. Wanneer de motoren tijdens het taxiën uit blijven scheelt dat dus brandstof, uitstoot en herrie. ,,Maar een motor werkt ook als een stofzuiger. Allerlei vuil dat op de baan ligt wordt naar binnen gezogen waardoor weer extra onderhoud aan de motoren nodig is. De banen op Schiphol zijn relatief schoon, maar op bepaalde buitenlandse luchthavens is dat niet bepaald het geval’’, benadrukt het hoofd vliegdienst. ,,En bij aankomst van een toestel aan de gate kan de zuiging van de motor een risico voor het personeel op het platform vormen.’’
Mocht de proef een succes zijn en de opbrengst groter zijn dan de kosten, dan overweegt KLM het systeem aan te schaffen voor de vloot van de 50 Boeing 737. ,,Maar we kijken ook nog naar andere systemen van concurrenten. Zo is het ook mogelijk een elektrische motor in het landingssysteem aan te brengen op de wielen die in het midden onder de romp zitten. Dat is wel een twee keer zo zwaar systeem. We zijn er dus nog niet uit voor onze vloot (totaal 121 toestellen, red). Bovendien zitten we net in een grote bezuinigingsoperatie, maar elektrisch taxiën wordt wel de toekomst zoals we woensdag ook laten zien tijdens de internationale luchthavenbeurs in Amsterdam.’’