Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM wil met blended winglets CO2-uitstoot terugdringen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 858 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
KLM wil met blended winglets CO2-uitstoot terugdringen

AMSTELVEEN - KLM wil door blended winglets te installeren op haar 737 Next-Generation vloot niet alleen het brandstofverbruik terugdringen, maar ook de CO2-uitstoot verminderen. Winglets zijn opstaande vleugeluiteinden, die voor een verbeterde aërodynamica zorgen. KLM ontving zaterdag (17 maart) vanuit de Verenigde Staten al een gloednieuwe Boeing 737-800 die van de blended winglets is voorzien.

De winglets zorgen voor een verhoging van het standaardgewicht van het vliegtuig. De extra brandstof die dat kost, wordt bij de huidige hoge brandstofprijzen echter meer dan gecompenseerd door de brandstofbesparing als gevolg van de verbeterde aërodynamica, aldus de luchtvaartmaatschappij.

KLM verwacht dankzij de winglets op de totale KLM Boeing 737 Next Generation-vloot een brandstofbesparing van drie procent te realiseren.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

'Drie procent terugdringen'? met een gewenste groei van vier procent per jaar is dat ongeveer 9 maanden winst voordat het einde der wereld daar is. Structurele maatregelen zijn noodzakelijk, KLM, geen gekunstelde window dressing met hulp van blended winglets. Jullie laten met dergelijke nonsnens juist helder zien dat het je helemaal niet menens is, als het om ons milieu gaat. Leg ons toch niet steeds in de luren!

Geplaatst door Vos uit NULL

" De winglets zorgen voor een verhoging van het standaardgewicht van het vliegtuig. De extra brandstof die dat kost, wordt bij de huidige hoge brandstofprijzen echter meer dan gecompenseerd door de brandstofbesparing als gevolg van de verbeterde aërodynamica, aldus de luchtvaartmaatschappij."

Het zal allemaal wel. Jammer dat een leek dit maar moet aannemen. Concrete cijfers worden natuurlijk niet prijsgegeven.
Bovendien is de kerosine nog steeds niet belast zoals voor de automobilisten en dergelijke.
Schone motoren zijn mijn inziens slechts de enige oplossing (Waterstofmotoren). Helaas nog niet echt leverbaar en vooral nog niet praktisch inzetbaar. Fossiele brandstoffen worden nooit echt schoon. Dat weet ook de luchtvaartsector. Dus geven ze wederom de slechts de halve waarheid prijs. Zoals gewoonlijk.

De luchtvaartsector kan zich beter storten op de ontwikkeling van duurzaamheid (BMW heeft reeds de eerste zet gedaan,7-serie met een waterstofmotor) in plaats van pleisters plakken.