KLM waarschuwt voor oprukken Norwegian
SCHIPHOL - De KLM is niet bang voor concurrentie, maar wil wel eerlijke concurrentie. Dat is volgens de KLM niet het geval met Emirates en binnen Europa met snelgroeiers als Ryanair en Norwegian.
,,We zijn op Schiphol vrij veel passagiers verloren aan Emirates. Die zuigt met een A380 niet alleen klanten weg van Schiphol, maar ook van Engelse vliegvelden waar wij actief zijn. Die passagiers stappen nu over in Dubai. Dat lukt Emirates omdat er genoeg oliedollars zijn. Met oliegeld kan Norwegian binnen Europa de verhoudingen nog verder verstieren’’, waarschuwde KLM-topman Peter Hartman maandag tijdens een bijeenkomst van de Dutch Aviation Group in Noordwijk.
Prijsvechter Norwegian is in tien jaar tijd al uitgegroeid tot de tweede luchtvaartmaatschappij van Scandinavië en de derde lowcost van Europa na Easyjet en Ryanair. Maar het bedrijf rukt verder op: begin dit jaar werden maar liefst 222 nieuwe vliegtuigen besteld. Daarmee wil Norwegian niet alleen Scandinavië veroveren, maar ook de rest van Europa. En niet alleen met bestemmingen binnen Europa, maar ook wereldwijd. Onlangs begon de run op de eerste goedkope tickets naar New York en Bangkok. Inmiddels dreigt de maatschappij SAS het loodje te leggen.
Verder kampt Iberia met grote problemen (de lijnvluchten op Schiphol worden binnenkort gestopt). ,,En Lufthansa zoekt haar heil nu in een fusie met Turkish Airlines. Maar het is onzin te denken dat de KLM er over enkele jaren niet meer is. Wij zijn bezig met een besparingsprogramma en willen de inkomsten opschroeven. We groeien ook nog altijd, al is het gering. Wanneer het economisch beter gaat, krijgen wij als een van de eerste in Europa de wind weer in de zeilen’’, verwacht Hartman.
In de tussentijd waakt Hartman voor oneerlijke concurrentie, ook binnen Europa. ,,Denk aan de arbeidsomstandigheden bij Ryanair en de stijgende tarieven van Schiphol. Overigens kunnen we best samenwerken met prijsvechters als Easyjet. We hebben daarover in het verleden gesprekken gevoerd, maar Easyjet wilde toen niet meebetalen aan het bagagesysteem en de lounges voor overstappende passagiers.’’
Los van bovenstaand artikel. En wat dacht je van deze ontwikkeling?
http://centreforaviation.com/analysis/uae-airports-booming-may-reach-80-million-pax-throughput-in-2012-dubai-to-become-worlds-biggest-88487
Geplaatst door marianne uit castricum