Ik meld het nog maar eens: In 1995 (PKB schiphol) werd al beloofd, dat de HSL lijnen het europese vliegverkeer zouden gaan overnemen.
Gewoon een treinticket loket op schiphol. vestigen. Het is inmiddels 19 jaar later...
@Jan Griese. Inderdaad. Maar eerlijk is eerlijk, Schiphol ligt inmiddels wel aan een HSL-lijn. Dat de Fyra een miskoop is geweest, lijkt niet de schuld van de overheid geweest te zijn. Maar het kan ook anders. De Thalys pendelt al jaren probleemloos 9 keer per dag in 3 uur en 17 minuten via Brussel tussen Amsterdam en Parijs. In Frankrijk is de TGV een geduchte concurrent van Air France. Als je met Lufthansa van Vancouver naar Keulen gaat, vlieg je eerst naar Frankfurt en reis je vervolgens op dezelfde ticket per ICE naar Keulen. In Europa ligt voor de HSL al zo’n 6.000 km. spoor. In China ligt al 10.000 km. HSL-spoor en in 2020 moet dat 18.000 km. zijn; diverse binnenlandse luchtlijnen hadden daar geen bestaansrecht meer en zijn opgeheven. China is niet helemaal met Nederland vergelijkbaar. Daar is de aanleg van een spoorlijn een stuk simpeler; als de overheid besloten heeft dat hij er moet komen, komt hij er. In het dichtbevolkte Nederland ligt de aanleg een stuk moeilijker, maar je zou kunnen beginnen met Schiphol via het gewone spoornet beter aan te laten sluiten op het Europese HSL-net. Nu vertrekt de ICE naar Frankfurt vanaf het Centraal Station in Amsterdam in plaats van of via Schiphol.
Geplaatst door Jaap uit Bussum