Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM-topman Peter Hartman: niet bang voor Emirates

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 967 
|
 luchtvaart nieuws.nl 
KLM-topman Peter Hartman: niet bang voor Emirates

NOORDWIJK - Topman Peter Hartman van KLM is niet bang voor de Airbus A380’s van geduchte concurrent Emirates. De superjumbo’s van de Arabische maatschappij halen veel passagiers weg bij Europese maatschappijen, maar volgens Hartman is concurrentie ‘prima’. Dat zei hij maandag tijdens een lezing op een symposium van de Dutch Aviation Group (DAG) in Noordwijk.

“We bestaan 93 jaar en hebben door de jaren heen de nodige uitdagingen overwonnen”, zei Hartman. Toch is er in de loop van de tijd op wereldniveau wel veel veranderd, waardoor er geen zogenoemd ‘level playing field’ is, meent de KLM-directeur. “Ik houd ervan om samen de koek eerlijk te verdelen, maar internationaal is er van eerlijkheid al lang geen spraken meer.  De marktomstandigheden zijn totaal verschillend in de verschillende wereldmarkten, terwijl we wel in eenzelfde internationale markt met elkaar moeten concurreren.”

Hartman wijst op de brandstofvoordelen die Golfmaatschappijen volgens hem genieten. “Ze kunnen zelf aan de oliekraan draaien”, sprak hij in Noordwijk. Amerikaanse maatschappijen hebben profijt van de speciale Chapter 11-wetgeving, waarbij contracten van medewerkers kunnen worden ontbonden, pensioenplannen kunnen worden herzien en betalingen aan leveranciers kunnen worden uitgesteld. “Wij hebben die mogelijkheden niet. We zitten namelijk in de meest gereguleerde en getaxeerde markt.” Een van de nadelen die KLM op de Europese markt ervaart is de ruime claimmogelijkheid van passagiers na een vertraagde vlucht, aldus Hartman.

Dubai
Hoewel Hartman niet bang voor Emirates zegt te zijn, vreest hij wel voor een achtergestelde positie op de luchthaven van Dubai. “Het is niet moeilijk te voorspellen welke maatschappijen als eerst worden afgehandeld op Dubai als er congestie in het luchtruim ontstaat”.  Volgens Hartman is er nu al sprake van ‘discriminatoir gedrag’. Hij verwacht dat de lokale maatschappijen steeds meer voorrang krijgen als het vliegverkeer van en naar Dubai verder toeneemt. In 2013 gaat de nieuwe luchthaven van de stad open voor passagiersvluchten, al blijft Emirates voorlopig nog op het huidige vliegveld actief.

Ondanks de kritiek op de Golfmaatschappijen is Air France-KLM wel een samenwerking met Etihad Airways uit Abu Dhabi aangegaan. De kleine broer van Emirates verschaft KLM toegang tot Australië en tot nieuwe markten in India. Etihad maakt geen deel uit van de SkyTeam-alliantie van Air France-KLM. Qatar Airways uit het nabijgelegen Doha kondigde recent de toetreding tot de oneworld-alliantie van onder meer British Airways en Iberia aan. Toch is oneworld krimpende, meent Hartman. SkyTeam daarentegen groeit, terwijl Star Alliance door het grote aantal leden juist te complex wordt, aldus de KLM-topman.

Los van bovenstaand artikel, hierbij de link naar de ontwikkelingen in de golfstaten:
http://centreforaviation.com/analysis/uae-airports-booming-may-reach-80-million-pax-throughput-in-2012-dubai-to-become-worlds-biggest-88487


Reacties op dit bericht