Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM-topman Hartman ziet ‘tergend langzaam’ herstel

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 854 
|
 nu.nl 
KLM-topman Hartman ziet ‘tergend langzaam’ herstel

AMSTELVEEN - Het herstel in de luchtvaart gaat ‘‘tergend langzaam’‘. Dat zegt president-directeur Peter Hartman van KLM in een vraaggesprek met het ANP.’‘Passagiers komen uiteindelijk wel weer terug, maar de opbrengst per eenheid zal structureel 10 procent lager liggen’‘, aldus Hartman.

Luchtvaartmaatschappijen moeten daarom hun model aanpassen, denkt hij. ‘‘De kosten moeten omlaag door kostenbesparingen binnen de allianties, bijvoorbeeld op de IT-systemen en door een ander marketingmodel. Zoals onze nieuwe economy comfort-klasse. Dat is een typisch voorbeeld waarmee we inspelen op de huidige markt.

Voor minder kosten dan business class iets aanbieden met meer comfort voor een relatief bescheiden meerprijs.’’ De business class blijft evengoed bestaan, verzekert Hartman. ‘‘Dit is meer voor de luxe toerist en de bezuinigende zakenman.’‘

Voordelen
KLM zal niet de weg inslaan van low-costmaatschappijen, maar ziet wel voordelen aan hun model. ‘‘De klant wil niet betalen voor dingen die hij niet wil. Dus we proberen de klant zoveel mogelijk te laten kiezen: Wilt u een maaltijd? Wat voor maaltijd? Wat voor stoel wilt u? Wil u twee koffers meenemen? Sinds in de VS betaald moet worden voor de tweede koffer, zie je dat veel mensen die niet meer meenemen wat enorm scheelt in de brandstofkosten.’‘

KLM richt de blik steeds meer op het oosten. In december vloog KLM voor het eerst in twaalf jaar weer rechtstreeks naar Bali en kondigde de maatschappij aan samen te gaan werken met het Indonesische Garuda. Vanaf mei komend jaar is het plan het Chinese Hanghzou als bestemming aan het netwerk van KLM toe te voegen.

Shanghai
De maatschappij vliegt al twaalf keer in de week naar Shanghai, vanaf volgend jaar komt daar de twee uur verderop gelegen stad Hanghzou bij. ‘‘Veel Chinezen uit Hanghzou wonen in Europa, nu vliegt nog geen enkele maatschappij daar vandaan naar Europa of de Verenigde Staten’‘, aldus Hartman. Vanaf 1 mei wordt de stad drie keer in de week aangevlogen.

‘‘Nu zetten we al ruim 25 procent van onze capaciteit in op het oosten, dat zal alleen maar meer worden’‘, aldus Hartman. Volgens de KLM-topman ‘‘wordt Azië de nieuwe wereldfocus’‘. China, India en Indonesië zijn allemaal groeimarkten. ‘‘Er zijn 1,3 miljard Chinezen en 230 miljoen Indonesiërs, dat zijn getallen.’‘

China
Vooral China heeft de warme belangstelling van KLM. ‘‘In China gebeurt het, daar moet je op focussen.’’ Het feit dat China vooral groeit door alle denkbare spullen te produceren, doet daar volgens Hartman niets aan af. ‘‘Die spullen moeten wel aan de man gebracht worden.’‘

KLM werkt al samen met China Southern en hoopt dat ook te gaan doen met China Eastern. ‘‘Daar vindt nu de consolidatie plaats.’’ Binnen Europa is die zo goed als afgerond op een paar kleintjes na. ‘‘De kleintjes vallen om of sluiten zich aan’‘, aldus Hartman.

Volgens de KLM-bestuurder ‘kloppen velen aan de deur’. ‘‘We onderzoeken alles. Maar als je ergens naar kijkt, zegt dat nog niks. Ze moeten wel toegevoegde waarde hebben.’‘


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Geachte mijnheer Hartman,

Behalve dat er een 'tergend langzaam herstel' is voor uw branche, is er voor ons ook een tergend langzaam begrip, voor het feit dat de luchtvaart zoveel offers vraagt van de mensen, die in de verre omtrek van Schiphol wonen. En niet eens in de verre omtrek maar over niet al te lange tijd, àlle mensen die in heel Nederland wonen. Denk maar aan alle luchthavens, die u in het vizier heeft, verspreid over het hele land.
En nu bent u heel handig uw blik aan het richten op luchtvaartmaatschappijen, die wederom zoveel lawaai, onveiligheid, vervuiling met zich meebrengen. Want Schiphol moet groot, groter, grootst zijn. Maar echt, de tijden zijn aan het veranderen. Steeds meer mensen worden zich bewust van hun eigen gedrag ten aanzien van de kwetsbare aarde. De groep, die niet zijn dagen wil vullen met onzin en ledigheid, en vluchten naar China of wat dan ook, wordt ook steeds groter. Richt uw vizier toch op een ethisch, verantwoord gedrag en u zult zien, dat u heel anders aankijkt tegen de stagnerende groei van Schiphol. Want dan wordt het een (op)bloei voor allen, in de meest positieve zin van het woord. Ik wens u een gezegend 2010 toe.

Geplaatst door Maaike uit Leiden

Gelukkig maar dat 'tergend langzaam herstel', ik ben het lawaai van Schiphol meer dat zat!! Hoe minder van die rot vliegtuigen hier pal over de wijk komen, hoe beter.

Geplaatst door Henk uit Voorschoten

Reactie van een KLM-piloot (die zelf lekker rustig in een lommerrijke buurt in Den Haag woont) op de klachten aangaande de geluidshinder van Schiphol: "moeten die mensen er ook maar niet gaan wonen".

Geplaatst door gerard uit NULL

goh, Henk, kon je niks creatievers bedenken? Reactie hierop van een onderwonende: Toen ik in 1989 hier in een lommerrijk Castricum kwam wonen kon ik echt niet bevroeden dat het ver weg gelegen Schiphol hier zóveel overlast zou gaan bezorgen.

Er zijn mensen vanaf hier verhuisd naar Hoofddorp, daar is het aanzienlijk rustiger.

Schiphol zou zich best eens de overlast alhier kunnen aantrekken door nu eens echt hindervriendelijker te gaan vliegen. Weet jij, als piloot, waarom het in 's hemelsnaam nodig is om hier bij naderingen zo laag (600 m) te vliegen terwijl dat ook veel hoger kan? Overal in de wereld vliegt men op 25 km afstand van een luchthaven bij het naderen aanziénlijk hoger dan hier. Waarom hier dan toch zo laag? Het kán beter. Waarom doet men het dan niet???

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

De piloot in kwestie moet toch beter weten, om zo'n opmerking te plaatsen. Wellicht als provocatie bedoeld.....

Want op de vraag die Gerard steld, heeft de hele Schiphol-group heeft nog nooit een antwoord verstrekt, op die cruciale vraag! Waarom zo asociaal laag over woonwijken?

Bovendien vind ik de opmerking 'moeten de mensen er maar niet gaan wonen' beneden alle niveau. Veel mensen woonden er al lang voordat de Schiphol-group haar visier op de noordelijke gemeenten richtte! De Kolderbaan heeft in deze regio enkel ellende gebracht.


Geplaatst door observer uit Nederland

[edit moderator ... deze zin gewist]
Heer Henk, Er zijn door het parlement beloften gedaan in 1995, in 2002 en idem later. Dat deze niet worden ingelost via vele manipulaties, gelieg en gedraai, zit ons zeer hoog. Leven we nog in een rechtstaat ?
Lees eens het verhaal/feuilleton van Burger op deze site, en wees een echte vent en reageer op Gerard !


Geplaatst door Ton2 uit Castricum

als ik de reactie van die piloot lees snap ik deels wel waarom er zo asociaal gevlogen wordt .........................