KLM-topman Eurlings: Rustige start luchthaven Lelystad
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Het is beter als de luchthaven Lelystad bescheiden begint en in de toekomst verder groeit wanneer Schiphol de grenzen van haar capaciteit bereikt. Dat is de mening van KLM-topman Camiel Eurlings. ,,Dat hebben we Schiphol en staatssecretaris Mansveld ook laten weten. Ik hoop dat ons advies ook wordt overgenomen in het businessplan dat maandag wordt gepresenteerd.’‘
Grens Schiphol al in 2016 bereikt
KLM is in principe positief over de plannen om van het sportvliegveld Lelystad een luchthaven voor vakantievluchten te maken, maar kijkt kritisch naar de timing. ,,Schiphol heeft een grens en die wordt de komende jaren bereikt. Aan de Alderstafel hebben we indertijd afgesproken dat Eindhoven en Lelystad als overloop gaan fungeren. We hebben zelf al veel vluchten van Transavia naar Eindhoven gebracht en we zullen in de toekomst ook een deel van de Transavia-vluchten van Schiphol naar Lelystad overbrengen. Schiphol moeten we vooral koesteren vanwege het wereldwijde netwerk van lijndiensten. De president van China heeft me onlangs nog laten weten dat ze juist vanwege de vele bestemmingen Europese kantoren van Chinese bedrijven nabij Schiphol willen vestigen.’‘
Tarieven
Lelystad blijft dus nodig, alleen is het groeitempo een punt. De grens op Schiphol wordt niet in 2020 maar later gehaald, omdat de passagiersgroei nu vooral wordt opgevangen doordat maatschappijen grotere toestellen inzetten. ,,Dan moet je niet nu al op te grote schaal en te snel dure gebouwen en voorzieningen op Lelystad maken. Dat zal leiden tot ongebruikte infrastructuur zoals op enkele Spaanse luchthavens. Die rekening zal Schiphol toch ergens neerleggen. Ik ben bang dat de tarieven op Schiphol dan omhoog gaan en dat mag absoluut niet gebeuren. Dan wijken passagiers uit naar Frankfurt of Dubai als overstapluchthaven. ‘’
Om Lelystad geschikt te maken voor Boeings 737, die vooral als vakantiecharter worden gebruikt, moet de startbaan worden verlengd, het platform en de terminal worden uitgebreid en moet er luchtverkeersleiding komen. ,,Timing en fasering is essentieel. Het is niet zo dat we hiermee concurrenten willen dwarsbomen. Ryanair kan nu ook al op Schiphol beginnen als ze willen. Dat kan je niet tegenhouden. Dat geldt ook voor Lelystad.’‘
Geen uitstel
Staatssecretaris Mansveld heeft recent de Tweede Kamer nog geschreven dat uitstel niet kan. De verwachting is dat in 2016 de grens van 459.000 vliegbewegingen op Schiphol wordt gepasseerd. Dat is nog ver af van het maximum van 510.000 starts en landingen. Maar aan de Alderstafel is nu eenmaal afgesproken dat Lelystad klaar moet zijn wanneer Schiphol voor negentig procent vol zit en dat is die grens van 459.000.