Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM stuurt brandbrief naar Tweede Kamer

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 754 
|
 www.dft.nl 
KLM stuurt brandbrief naar Tweede Kamer

AMSTELVEEN (AFN) - Directeur Peter Hartman van de luchtvaartmaatschappij KLM heeft een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer. Daarin waarschuwt hij voor ondermijning van de concurrentiepositie van KLM en de luchthaven Schiphol als gevolg van stijgende kosten.

Dat maakte KLM donderdag bekend. Hartman doelt op kostenverhogende overheidsmaatregelen, zoals de Nederlandse vliegtaks en de geplande invoering van de handel in emissierechten op Europees niveau. Hij noemt die maatregelen “achterhaald door de realiteit” en vreest dat de luchtvaart erdoor wordt “doodgedrukt”.

De hoog opgelopen brandstofprijzen zijn volgens de KLM-topman een verhaal apart. “Het is aan ons als bedrijfsleven om daar in de markt een oplossing voor te vinden. KLM heeft in de afgelopen negentig jaar laten zien dat zij de nodige stormen kan doorstaan”, aldus Hartman.

Vliegbelasting

De vliegbelasting die vanaf 1 juli geldt voor alle vliegreizen vanaf Nederlandse luchthavens, mist volgens Hartman zijn doel. Door de dure kerosine worden luchtvaartbedrijven immers al beloond voor een lager brandstofverbruik. “Bij de huidige brandstofprijs heeft de luchtvaart geen extra prikkels nodig om zuiniger te vliegen”. Bovendien wijken veel reizigers als gevolg van de vliegtaks uit naar Duitse en Belgische luchthavens, stelt hij.

Het nieuwste voorstel voor handel in emissierechten jaagt de luchtvaartsector eveneens onnodig op kosten, zegt de KLM-topman. Het idee erachter is dat vervuilende bedrijven meer gaan betalen naarmate zij meer van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2) uitstoten. Maar in de jongste versie van het plan van de milieucommissie van het Europees Parlement is sprake van veiling van emissierechten. Dat leidt volgens KLM tot verdrievoudiging van de kosten.

Hartman wijst de Tweede Kamer op het belang van de Nederlandse luchtvaartsector voor de werkgelegenheid en de economie. Met een toegevoegde waarde van tussen de 5 en 6 miljard euro levert Schiphol een bijdrage van 2 procent aan het bruto nationaal product (bnp), stelt de KLM-voorman. Bovendien verdienen ruim 30.000 mensen op en rond Schiphol hun brood en zijn nog eens 100.000 mensen voor hun inkomen indirect afhankelijk van de luchthaven.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Nederland

de Heer Hartman vergeet m.i., dat alle luchtvaartmaatschappijen met de energiecrisis/hoge olieprijzen te maken hebben. Ook: er zal toch iets aan die CO-2 problematiek moeten worden gedaan. Daar krijgen ook alle luchtvaartmaatschapijen mee te maken. Rest de vliegtax, maar zou het nu echt zo zijn, dat die paar reizigers voor die E 45,- via het buitenland gaan reizen?
Ik geloof er weinig van.
En de KLM maakte toch recent nog een pittige winst?
Dooddrukken ? Benieuwd of de heer Hartmman niet wat overdrijft.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Gejank.

Hartman cs weigeren al jaren de schade te vergoeden die hun bedrijfsvoering veroorzaakt. Dalende huizenprijzen, hoge kosten voor isolatie, gemeten medische schadelijke gevolgen.

Nu moet er boter bij de vis en dus stuurt Hartman een brief naar zijn grotere broertje.

Herman Finkers is grappiger en praat zinniger (zie elders op deze site).

Ik ben uitermate nieuwsgierig naar de reactie van de Kamer(s) en kabinet.

Geplaatst door Observer uit Nederland

Aelegeiz, Is "dat grotere broertje" cynisch bedoeld? Ik heb nog steeds enkele milimeters fiduci in het feit, dat KLM een bedrijf is, en de Tweede Kamer ons (zegt) zou moeten vertegenwoordigen.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Beste Observer,

cynisch of sarcastisch dan wel ironisch, het is me om het even.

KLM is zeker geen bedrijf, het is een overheidsinstelling of semi-ambtenaren-apparaat.
De 2e Kamer heeft nog nooit aangetoond de burger op de grond te vertegenwoordigen met uitzondering van wat splintergroeperingen als Groen Links en ?.

Ik heb geen enkele fiduci meer in politiek Den Haag als het gaat om hinderbeperking. Veel meer geloof hecht ik aan marktwerking (u weet wel, die VOC-mentaliteit): zodra vliegen te duur wordt voor 'het gros van de mensen' zullen er gevolgen zijn voor de overlast.

Geplaatst door Rick uit noord holland

Leuk die reactie's, Het feit is dat ik zelf en mijn meeste collega's nu onse baan heb verloren door alle bij elkaar opgetelde kosten problemen. Het is veel meer als men denkt, laats nog een uitgebreide art. in de telegraaf.
Kosten door de olie, de euro,beveiliging, de extra lasten aan belasting ect. heeft er voor gezocht dat men schiphol te duur is geworden voor de airline's. Dit heeft nu al meerdere bedrijven stuk gemaakt. De werklozen zullen weer stijgen in Nederland. Bedankt Politiek!!!