Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM-partner Northwest in financiële problemen

 |
 Geplaatst door: Rob 
 |
 Bekeken: 1014 
|
 NRC 
KLM-partner Northwest in financiële problemen

KLM-partner Northwest in financiële problemen


Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 14 SEPT. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest, partner van KLM, verkeert in financiële problemen en overweegt bescherming tegen faillissement aan te vragen, de zogenoemde Chapter 11-procedure.

Volgens de pilotenvakbond van Northwest Airlines zou de raad van bestuur vandaag bijeenkomen om een besluit te nemen over Chapter 11. Northwest zag de afgelopen jaren de verliezen oplopen tot 505 miljoen dollar (411 miljoen euro) in 2004. De beurswaarde van Northwest daalde gisteren met 52,5 procent, van 289 miljoen dollar naar 137 miljoen. Per aandeel: van 3,31 dollar naar 1,57 dollar. Begin dit jaar was het aandeel Northwest nog 11 dollar waard.

Een woordvoerder van KLM noemt de situatie bij Northwest ,,zorgelijk’‘, maar wijst erop dat Chapter 11 juist is bedoeld om faillissement te voorkomen. ,,Ook een bedrijf als Continental Airlines zat in het verleden in die procedure en is toch weer opgebloeid.’’ KLM is sinds 1988 een strategische partner van Northwest. De twee bedrijven werken intensief samen, onder meer op het gebied van marketing, door samen vluchten uit te voeren en door gezamenlijke pilotentrainingen. De president-directeur van KLM, Leo van Wijk, is commissaris bij Northwest. Na de overname van KLM door Air France, in mei 2004, is de samenwerking met Northwest blijven bestaan.

Northwest heeft officieel geen mededelingen gedaan over zijn interne situatie, maar een woordvoerder gaf gisteren toe dat de maatschappij geen geld heeft om een aantal openstaande rekeningen te betalen.

Ook Delta Air Lines, de Amerikaanse partner van Air France, lijdt al enige jaren zware verliezen. Volgens The New York Times zou Delta eveneens serieus van plan zijn Chapter 11 aan te vragen. Delta is naar passagiersaantallen de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld (110 miljoen in 2004). Vorig jaar had het bedrijf een negatief resultaat van 3,3 miljard dollar (2,7 miljard euro). Een zegsman van Delta noemde de aanvraag voor faillissementsbescherming gisteren ,,een reële mogelijkheid’‘, zonder een termijn te noemen.

Northwest en Delta zijn niet de enige twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen die vechten voor hun voortbestaan. United Airlines en US Airways zitten al in de Chapter 11-procedure, terwijl ook bij American Airlines de financiële problemen groot zijn. Geen van de grote Amerikaanse maatschappijen is winstgevend, behalve prijsvechter Southwest. Een van de grote minpunten bij de Amerikaanse luchtvervoerders is het hoge niveau van de loonkosten. In tegenstelling tot de meeste Europese en Aziatische luchtvaartmaatschappijen, die wel winst maken, hebben de Amerikaanse de afgelopen jaren nauwelijks gesaneerd.

De hele luchtvaartsector lijdt verder onder de hoge olieprijzen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit castricum

Ik geloof, dat het " Kwaad" zichzelf aan het straffen is in de vorm van financiële problemen, zware verliezen door de olieprijs, het neerstorten van een aantal vliegtuigen, ( en er volgen er beslist meer) conflicten, boosheid, de zwarte lijst, enz.
En maar willen uitbreiden en groeien en méér vluchten. Het lijkt er echter op, dat we stappen terug moeten gaan doen want het is genoeg geweest. Met 45 denderende vliegtuigen op 600m per uur, over onze huizen, is dat inderdaad wel genoeg geweest. Ik hoop, dat Schiphol het nog veel en veel lastiger krijgt. En zal ik jullie tot slot iets grappigs vertellen? Ik ben op het oude Schiphol geboren, nèt voor de oorlog, ( waar nu Fokker is). En ons huis is in de loop van de oorlog gebombardeerd. Maar als het zo doorgaat ben ik bang, dat het nog een keer gebeurd in de vorm van het neestorten van een vliegtuig. En Schiphol had een plekje in mijn hart. Maar daar is nu alleen maar boosheid voor in de plaats gekomen.