Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM-partner Continental loopt over naar concurrent

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 854 
|
 Telegraaf 
KLM-partner Continental loopt over naar concurrent

• door ARNOLD BURLAGE en JAN-KEES EMMER

NEW YORK – Met de desertie van Continental Airlines uit de Skyteam-alliantie heeft Air France-KLM er een geduchte concurrent bij. Voor Schiphol dreigen nu ook donkere wolken, omdat het als knooppunt wordt gedomineerd door een verzwakt vliegverbond.

      Continental stapte gisteren officieel over naar Star Alliance, ’s werelds grootste luchtvaartalliantie met onder meer Lufthansa en United Airways en met een omzet van meer dan €400 miljoen ook commercieel verreweg de sterkste van de drie grote allianties.

    Met de transfer is Continental, dat vanaf Schiphol vliegt op New York en de belangrijke oliebestemming Houston, van Skyteam-partner geworden tot een geduchte concurrent voor de KLM. Datzelfde geldt op de lijnen naar ZuidAmerika, waar Continental bestemmingen heeft die juist door Air France-KLM minder frequent bediend worden.

    De overstap is een primeur in de luchtvaartwereld. Nog nooit is een maatschappij van de ene alliantie naar de andere overgestapt. Continental werd gedwongen tot de stap nadat vorig jaar Delta Airlines en North West Airlines fuseerden en Continental de zwakste schakel binnen Skyteam dreigde te worden. De overstap brengt ook een al eerder onderzochte fusie dichterbij tussen Continental en United Airlines, óók lid van de Star Aliance. Op deze speculaties wilde Continental-topman Lary Kellner gisteren, in een gesprek met deze krant, echter niet ingaan. „De overstap naar de Star Alliance is de meest strategische beslissing sinds mijn aantreden”, aldus Kellner. „Ons lidmaatschap van de Star Alliance maakt ons netwerk veel sterker. We kunnen veel goedkoper werken en het is een verademing om als gelijkwaardige partner te worden beschouwd.”

Star Allliance is inmiddels twee keer zo groot als de twee andere allianties, Skyteam en One World. Voor Skyteam van Air France-KLM, met negen leden de kleinste, dreigt het gevaar dat de slag om de grote luchtvaartnetwerken wordt verloren.

    En daar loert ook het gevaar voor Schiphol. Het weglopen van Continental is een signaal dat de strijd in de luchtvaart zich gaat afspelen rond de knooppunten. Steeds meer tekenen zich door allianties gedomineerde luchthavens af, waardoor de keuzevrijheid voor de reiziger steeds beperkter wordt. Het is maar zeer de vraag of Schiphol met concurrenten Londen, Frankfurt, Parijs en ook Madrid als thuishaven van Skyteam-lid Air France-KLM aantrekkelijk genoeg blijft om in dit gevecht overeind te blijven.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Nou, Hopelijk niet.... zoals al eerder gezegd..laat Londen of Parijs maar de overstapknooppunten zijn.

Een extra overstap heb ik voor de rust die daarvoor terugkomt wel over.

Je kunt nog steeds vanuit Nederland overal naar toe hoor....

Geplaatst door Ton 2 uit castricum

"En daar loert ook het gevaar voor Schiphol"
Als 24-uur per dag ernstig gehinderde van de Polderbaan is mijn beoordeling anders: "En daar gloort de hoop voor de omwonenden"
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt ......

Geplaatst door E. von der Meer uit Castricum

De kade keert het schip. Wellicht een moment om de toekomst van Schiphol meer realistisch in te schatten en niet langer de vergelijking te willen maken met luchthavens die nu en ook in de toekomst in de eredivisie spelen. Laat Schiphol proberen weer te stijgen in de rangorde van kwalitatief (kostenstructuur en service)betere luchthavens en dat zal gezien de laatste beoordeling al een hele klus zijn. De tijd van Cerfontaine met megalomane vergezichten zou definitief over moeten zijn. Maar ja nederigheid is niet veel mensen gegeven. De nieuwe CEO van Schiphol heeft vooralsnog de schijn tegen.

Geplaatst door cns uit deltametropool

Interessant, maar tevens wrang voor de bewoners van onze regio is het volgende:

Toeristische propaganda voor Tel Aviv gaat gepaard met het aanduiden van deze "Metropool" als "de stad die nooit slaapt".
Voor de toerist volgen dan de prachtige mogelijkheden die de "metropolitane omgeving" daar zoal biedt.
Een vergelijking met hetgeen door ene Job Cohen (PvdA) en Maarten van Poelgeest (Groenlinks) i.s.m. de vereniging Deltametropool (lees: luchtvaart & vastgoedsectorlobby) alhier aan metropolisering wordt uitgeprobeerd, ligt dan voor de hand.

De vraag lijkt dus of deze - met megaverliezen en fraude-affaires gepaard gaande - Metropolisering nog wel te stoppen is?
In ieder geval lijkt het duidelijk dat de recentste geschiedenis rond het Provinciaal Bestuur niet buiten beeld kan blijven!

Helaas lijkt het er dan op dat met het vervangen van de poppetjes wederom aan de sectorlobby - onterecht - eenzijdige voorrang wordt gegeven. De bewoners draaien straks op voor de megatekorten en hun leefomgeving lijkt tot in de verre toekomst aangetast.

Toch hebben bewoners & organisaties tot 2 december a.s. de gelegenheid om op de samenhangende "Provinciale structuurvisie" te reageren. Een beleidsdocument in wording dat GEHEEL EN AL OP DEZE METROPOLISERING IS GEBASEERD en min of meer via uit de A'damse bestuursdienst afkomstige ambtenaren wordt
begeleid (en zonder oppositie) doorgedrukt.

Ligt er geen kans voor PVRC om met andere bewonersgroepen uit onze regio hier werk van te maken?
Graag uw - genuanceerde - reactie; het lijkt een goede kans om regionale politici op hun verantwoordelijkheden te wijzen?




Geplaatst door Theo uit Katwijk

@cns, je verhaal wordt ondersteund met het feit dat het milieu van Schiphol onder de Economische Zaken van Amsterdam valt en niet onder Milieuzaken van mevrouw ir. Marijke Vos.
Dat geldt niet alleen voor de zgn. poortfunctie maar ook inhoudelijk. Amsterdam heeft een groot financieel belang in Schiphol. Hieruit blijkt het zeer kwalijke bestuur van de gemeente Amsterdam. Dit zelfde megalomane gedrag is ook aanwezig bij haar prostitutie-beleid voor de Wallen.
Wie daar verantwoordelijk voor is? Zoek dat maar zelf even uit. In ieder geval niet Jan Griese.

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

Theo,dank je. Ik wil toevoegen: het bestuur van Zaanstad met 5 linkse wethouders en 1 van het CDA . Dat college moet veel meer tegenwicht gaan bieden aan Schiphol , naar mijn mening. Zoeken we uit !
jan