Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM ook in de toekomst Nederlandse onderneming

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 660 
|
 fd.nl 
KLM ook in de toekomst Nederlandse onderneming

Door: Laurens Berentsen en Wessel Gossink (fd.nl)

KLM blijft ook in de toekomst een Nederlands luchtvaartbedrijf, dat vanaf Schiphol wereldwijd blijft vliegen op een groot aantal internationale luchthavens.

Die afspraken heeft verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) gemaakt met Air France-KLM, de moedermaatschappij van KLM. Het akkoord, dat Eurlings vandaag bekendmaakt, neemt de vrees weg dat Air France-KLM zijn Nederlandse dochter op termijn zou ontmantelen en daarmee Schiphol zou degraderen tot een regionaal vliegveld. Die angst leeft in de luchtvaartsector sinds de overname van KLM door Air France.

De afspraken die Eurlings heeft gemaakt, zijn niet nieuw. Ze stammen uit 2004, toen de Nederlandse regering toestemming gaf voor de fusie tussen Air France en KLM. Nieuw is dat ze voor onbepaalde tijd zijn verlengd. Een deel is al verlopen, andere afspraken zouden in 2012 eindigen. Behalve dat KLM Nederlands blijft, het netwerk van bestemmingen een hoge kwaliteit behoudt en Air France-KLM Schiphol en Charles de Gaulle in Parijs als hubs handhaven, is afgesproken dat het aandelenbelang van de Nederlandse Staat in de onderneming (5,9%) op peil blijft.

‘KLM van doorslaggevend belang’

In een telefonische toelichting noemt Eurlings de afspraken van ‘doorslaggevend belang’ voor het bedrijfsleven in Nederland. ‘Bedrijven kunnen vanaf Schiphol overal naartoe blijven vliegen. Schiphol blijft een hub waar passagiers vanuit Kopenhagen en Lissabon naartoe vliegen, om vervolgens over te stappen op een intercontinentale lucht. Het belang van Schiphol voor ons land is voor de verre toekomst veiliggesteld.’

Nederland was de vragende partij bij de verlenging van de afspraken, zegt Eurlings. Maar volgens hem was er van Franse kant de bereidwilligheid om die te maken. De Fransen erkennen de meerwaarde van KLM als zelfstandige en Nederlandse dochter binnen de holding, aldus de minister. Bovendien heeft Nederland een beleid dat Schiphol voor hen aantrekkelijk maakt, zegt hij. ‘We hebben de vliegtaks snel afgeschaft, de tarieven van de luchtverkeersleiding bevroren en recent adequaat gehandeld rond de aswolk.’


De Air France-KLM-bestuursvoorzitter Pierre-Henri Gourgeon en KLM-topman Peter Hartman laten in een gezamenlijke reactie weten heel tevreden te zijn dat de positie van KLM op lange termijn is afgewikkeld door dezelfde personen die in 2004 aan de wieg stonden van het idee van één holding met twee werkmaatschappijen.

Schiphol verheugd

Schiphol-baas Jos Nijhuis laat weten ‘heel verheugd’ te zijn over de afspraken die met Air France-KLM zijn gemaakt. ‘Dit is heel belangrijk voor ons.’ Volgens Nijhuis maakt de aanwezigheid van KLM en de SkyTeam-alliantie het ‘mogelijk om als luchthaven zo efficiënt mogelijk te worden’. En het uitgebreide netwerk ‘maakt dat we als Schiphol en de Randstad meetellen in Europa’.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Matthijs uit Beemster

Voor mij betekent dit verdrag alleen maar
meer overlast. Bedankt lobyist Eurlings uit Limburg a.d. geul!

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Inderdaad Matthijs.
Net als Gerlach Cerfontaine, die als enorme lobbyist te werk is gegaan en weer is vertrokken, doet Camiel Eurlings het zelfde.
Ons achterlatend in (nog meer) herrie, onveiligheid en vervuiling! Enkel zijzelf zijn er beter van geworden!

Geplaatst door Observer uit Nederland

"De vliegtax snel afgeschaft." Zo maakt men winst tot dat de wal het schip gaat keren,en dat gaat gebeuren !

Geplaatst door Johan uit NULL

Hoe gaat dit gebeuren dan? Voorlopig lijkt dit er nog niet op.

Geplaatst door Observer uit Nederland

Johan: Zie telegraaf van vandaag !Het wordt te milieu belastend.
Duitsland overweegt vliegtaks AMSTERDAM - Nederlanders die goedkoper willen vliegen vanaf luchthavens in Duitsland, moeten er nog snel even van genieten. De kans is namelijk groot dat Duitsland de vliegtaks gaat invoeren.
Dusseldorf:
Deze week maakt de Duitse regering bekend welke ingrijpende maatregelen ze neemt om de miljardentekorten op te vullen. Daar valt ook de belasting op een vliegticket onder. Een ding is zeker, de burger moet bloeden, zo kopt Bild. De Duitsers vrezen dat de taks forse schade toebrengt aan de economie.

Ondanks de afschaffing van de omstreden vliegtaks in ons land vluchten Nederlandse reizigers nog steeds in grote aantallen de grens over. Dit jaar reizen waarschijnlijk al meer dan vier miljoen landgenoten via een vliegveld over de grens. Vooral vertrek vanaf Brussel en Düsseldorf is populair. Nederlanders blijven de luchthavens trouw omdat de reistijd er naar toe vaak niet langer is dan naar Schiphol en de wachttijden bij vertrek korter zijn. Ook vallen de parkeerkosten en de belastingen en vluchttarieven vaak lager uit dan op Schiphol, weet het World Ticket Center.

Het kabinet-Merkel gaat waarschijnlijk ook flink bezuinigen op kinderbijslag en de vergoeding voor woon-werkverkeer. Naar verwachting komt er ook een hogere belasting op tabaksproducten.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Vergeet het Observer.

De sector in NL zal ongelooflijke hoeveelheden belastinggeld toegediend krijgen om deze heikele periode te overleven.

Of er nu vliegtuigen op woonwijken donderen, of in de polder, of er nu 130.000 mensen last hebben of 3 miljoen, de beslissers durven het eenvoudigweg niet aan een impopulaire maatregel te nemen. En elke maatregel omtrent luchtvaart is per definitie impopulair.

SPL verklaart zichzelf zometeen CO2 neutraal, een trotse minister van V&W zal beamen hoe goed SPL dat wel niet gedaan heeft en er wordt veel meer uitstoot en herrie ter compensatie en stimulatie aangeboden.

Ik ben jaloers op je fiducie in regerende politici, vooralsnog vallen ze bij mij stuk voor stuk in de categorie 'vlieg tuig' vanwege het totale wanbeleid en de totale ongeinteresseerdheid t.o.v. de bewoner.