Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM niet bang voor Golfcarriërs

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 866 
|
 haarlems dagblad.nl 
KLM niet bang voor Golfcarriërs

Door: Frans van den Berg

SCHIPHOL - Bij KLM wordt door directeur Erik Varwijk koeltjes gereageerd op de megaorders van vier maatschappijen uit het Midden-Oosten.

De expansie van de Golfbedrijven is geen verrassing. Het zijn inderdaad veel toestellen. Wij bestellen liever per drie of vijf jaar. Ik ben niet bang voor deze concurrentie. Wij doen het niet slecht. Niet iedereen heeft zin in om eerst enkele uren te vliegen en dan te moeten overstappen. Wij bieden veel rechtstreekse vluchten. Passagiers die overstappen komen uit omliggende landen en hebben een korte vlucht achter de rug voordat ze aan hun lange trip beginnen. Ook merken we dat onze service goed gewaardeerd wordt’‘, promoot Varwijk zijn bedrijf.

Maar feit blijft dat Emirates, Qatar en Etihad nog sneller willen groeien. ,,Voor een deel profiteren zij van de groei van de Midden-Oosten regio zelf en voor een deel liggen hun hubs strategisch gelegen tussen bijvoorbeeld Azië en Afrika. Wij hebben een eigen netwerk en ik ben niet bang dat wij weggespeeld worden. Ik heb vertrouwen in de toekomst. Bovendien werken we nu met Etihad samen en kunnen we meer bestemmingen in Zuidoost Azië aanbieden.’‘

Tijdens de luchtvaartshow in Dubai werden dit weekend door Golfmaatschappijen maar liefst 503 toestellen bij Airbus en Boeing besteld. De prijsvechter Flydubai kocht 111 vliegtuigen van het type Boeing 737. Etihad, die met KLM samenwerkt, zette handtekeningen voor 142 toestellen en Qatar voor 50 stuks. Maar ook nu weer sloeg Emirates toe door 150 exemplaren van een nieuw type van de Boeing 777 te bestellen en nog eens 50 van de A380 af te nemen. De grootste order uit de luchtvaartgeschiedenis. Kosten: 74 miljard euro.

De orders komen bovenop al lopende bestellingen. Het spookbeeld is natuurlijk wanneer straks 140 exemplaren van dit grootste passagiersvliegtuig A380 rondvliegen en ook nog eens 345 Boeings 777. Verder kondigde Etihad aan een aandeel te nemen in het Zwitserse bedrijf Darwin Airlines. Volgend jaar gaat Etihad ook op Zurich vliegen, zodat Darwin dan passagiers verder kan vervoeren. Een zelfde rol heeft Air Berlin al voor Etihad op München, waar Etihad vaker op gaat vliegen.


Reacties op dit bericht