Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM neemt net als Ryanair bewust risico’s

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 772 
|
 bnr.nl 
KLM neemt net als Ryanair bewust risico’s

Door Fleur de Bruijn

Het CDA wil opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) over berichten dat Ryanair-piloten onder druk worden gezet om met zo min mogelijk brandstof te vliegen.
CDA-Kamerlid Sander de Rouwe maakt zich daar zorgen over en wil dat Mansveld actie onderneemt.

Vier piloten luiden de noodklok in het KRO programma Reporter. “We zoeken altijd de randen op, ook de randen van de regelgeving”, zegt een van de piloten tegen Reporter. “Ik hoop dat er geen crash nodig is om iedereen wakker te schudden’‘, zegt een van hen in het programma.

Noodlandingen
De Rouwe wil dat de PvdA-staatssecretaris bij de Ierse luchtvaartautoriteiten vraagt naar een onderzoek dat is ingesteld naar drie incidenten met Ryanair-toestellen in Spanje. Vliegtuigen van de Ierse prijsvechter moesten daar drie keer een voorzorgslanding maken in verband met te weinig brandstof.

De luchtvaartmaatschappij liet in een reactie destijds weten dat er geen sprake was van noodlandingen.

Uitwijken en nadenken
De Europese organisatie voor verkeersvliegers ECA onderzoekt in hoeverre luchtvaartmaatschappijen hun piloten onder druk zetten om met minder brandstof te vliegen.

Dat zei voorzitter Nico Voorbach eerder deze vrijdag in reactie op het nieuws over Ryanair. “Dat is verontrustend’‘, aldus Voorbach. “Gezagvoerders moeten altijd onafhankelijk besluiten kunnen nemen over veiligheid.’’ Het is volgens Voorbach veiliger om altijd met extra brandstof te vliegen in het geval van vertraging of slecht weer, zodat piloten kunnen uitwijken of langer in de lucht kunnen blijven. “Dat geeft piloten de tijd om na te denken en beslissingen te nemen.’‘

De wettelijke eis is dat vliegtuigen genoeg brandstof aan boord hebben om minimaal een halfuur langer in de lucht te blijven als dat nodig is.

Andere luchtvaartmaatschappijen
ECA heeft de verhalen over vliegen met minder brandstof ook over andere luchtvaartmaatschappijen gehoord. Zo zouden er bedrijven zijn die piloten een bonus geven als ze in een jaar minder brandstof gebruiken. Voorbach: “We hebben de landelijke verenigingen van verkeersvliegers gevraagd dit te documenteren.’’ Zodra er bewijzen zijn, wil de organisatie de kwestie aankaarten bij de autoriteiten en de Europese Commissie.

Ook de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers maakt zich zorgen. “Het is schokkend’‘, zei voorzitter Evert van Zwol. “Collega’s voelen zich onder druk gezet om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen.’’ Hij wil dat er een diepgravend onderzoek wordt gehouden.


Reacties op dit bericht