Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM moet van VS onderhoud verbeteren

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 537 
|
 NRC 
KLM moet van VS onderhoud verbeteren

Door NRC- redacteur Rob Schoof

SCHIPHOL, 21 DEC. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA eist dat de KLM de werkprocessen in het onderhoud aan Amerikaanse vliegtuigen verbetert. Pas dan verstrekt de FAA de KLM een nieuwe licentie voor twaalf maanden.

Na een periodieke inspectie door de FAA op Schiphol, vorige maand, concludeert het hoofd van de technische dienst van de KLM, P. Somers, dat „bepaalde bevindingen lijken te wijzen op een gebrek aan discipline en het zich niet houden aan de geldende procedures”, zo schrijft hij in een interne brief. De huidige FAA-licentie van de KLM loopt op 31 januari 2006 af. Hoewel de bevindingen volgens de FAA „niet kolossaal” zijn, moet de KLM „aanvaardbare corrigerende maatregelen’’ nemen voordat een nieuwe licentie wordt verstrekt, stelt de FAA in Washington.

De waarschuwing van de FAA (Federal Aviation Administration) staat niet op zichzelf. Volgens Somers zijn sommige bevindingen ook tijdens de vorige inspectie geconstateerd. KLM-technici zijn al jaren bezorgd over de veiligheidscultuur, zo bleek nog in oktober uit verklaringen in interne KLM- dossiers. Onder druk van de commercie zou niet altijd volgens de regels worden gewerkt.

Ook de Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW) observeert de KLM nauwlettend. In zijn brief aan het personeel stelt Somers dat het hoofd van de IVW, H. Neppérus, in een gesprek heeft laten weten dat eerdere bevindingen „nauwgezette correctie” behoeven. Na een wilde staking bij de technische dienst in 2002 heeft de IVW afspraken gemaakt met de KLM om de werkprocessen te verbeteren. De IVW zegt „in hoofdlijnen” van de KLM te eisen dat de technische dienst „veel meer een lerende en zichzelf verbeterende organisatie wordt”. Bij steekproeven is volgens de IVW gebleken dat de technische dienst „niet altijd” volgens alle procedures werkt. De IVW heeft deze maand nog „indringend” met het management gesproken. Volgens de IVW bestaat er „geen directe bedreiging” voor de vliegveiligheid.

In een reactie op de FAA-inspectie zegt een KLM-woordvoerder dat „bijna geen enkele maatschappij door een audit komt zonder dat er iets wordt aangetroffen”. De FAA-bevindingen hebben volgens hem te maken met „nieuwe regels” in het onderhoud. „De FAA heeft vooral administratieve zaken aangetroffen die niet consistent worden afgehandeld.”


Reacties op dit bericht