Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM maakt zich op voor nieuwe vloot

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 807 
|
 parool.nl 
KLM maakt zich op voor nieuwe vloot

Een Airbus A330, waarmee KLM gaat vliegen. De iconische Jumbo, de Boeing 747. gaat eruit.
Een maatschappij zonder iconische Jumbo en - na bijna een eeuw - zonder Fokker. KLM maakt zich op voor een compleet nieuwe vloot. Gisteren arriveerde daarvan een eerste voorbeeld op Schiphol: de Airbus A330-300.

KLM zit, ondanks de economische crisis en de bezuinigingsoperatie die momenteel loopt bij moederbedrijf Air France-KLM, in een grote vlootopruiming, een operatie die tot ver in het volgende decennium zal duren.

De maatschappij krijgt er dit jaar zeker tien nieuwe toestellen bij. De eerste arriveerde gisteravond de ‘Times Square’.

Nog nooit eerder heeft KLM met een A330-300 gevlogen. De maatschappij heeft sinds 2005 A330-200’s, maar dat betreft een kortere versie die minder passagiers kan vervoeren.

De ‘300’ is vijfenhalve meter langer en kan 49 passagiers meer meenemen, totaal een kleine driehonderd.  De nieuwe Airbus zal onder andere naar Nigeria en Washington vliegen. KLM krijgt in een jaar tijd vier vliegtuigen van dit type, de tweede A330-300 stond gisteren al op het platform bij Airbus klaar. Daarnaast staat dit jaar de aflevering van een A330-200 op het programma. De KLM-vloot telt daarmee volgend jaar zestien Airbussen.

Geen grotere vloot
De komst van de nieuwe toestellen leidt vooralsnog niet tot een grotere vloot. KLM haalt nog dit jaar de eerste van haar MD11’s uit de lucht: de toestellen van de inmiddels ter ziele gegane fabrikant McDonnell-Douglas zijn verouderd en inefficiënt.

KLM overbrugt met de A330’s ook de tijd tot de komst van de eerste Dreamliners, de Boeings 787 die vanaf 2015 worden verwacht. En de maatschappij verkeert met Airbus in de laatste onderhandelingsfase over de aanschaf van de A350, die rond 2020 de oudste A330’s weer zal vervangen.

De KLM-vloot zal na 2020 een complete metamorfose hebben ondergaan en daarmee aanmerkelijk zuiniger en stiller zijn dan de huidige vloot, omdat de nieuwe toestellen tot twintig procent efficienter zijn. Zo valt het doek voor de Boeing 747, de Jumbojet waarmee de maatschappij sinds de vroege jaren zeventig de wereld bediende. En voor het einde van dit jaar wordt de laatste Fokker 100 afgestoten en vervangen door de Embraer 190 van Braziliaanse makelij.
(Herman Stil)


Reacties op dit bericht