Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM komt met grootste prijsverlaging ooit op Europese routes

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 814 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
KLM komt met grootste prijsverlaging ooit op Europese routes

AMSTELVEEN - KLM wijzigt vanaf 1 januari structureel alle Europese tarieven, met prijsverlagingen die oplopen tot ruim veertig procent. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij woensdag (29 december) bekend. Volgens KLM is deze grootste prijsverlaging ooit een antwoord op de ontwikkelingen in de Europese luchtvaart, met name door de opkomst van de prijsvechters.

De lagere retourprijzen gelden voor vluchten vanuit Amsterdam naar alle 66 Europese bestemmingen. De nieuwe, het hele jaar geldende tarieven zijn vergelijkbaar met die van de actietarieven tijdens de KLM-internetvierdaagse. De prijsverlaging gaat gepaard met een transparantere kostenstructuur en aantrekkelijkere voorwaarden, aldus KLM.

Opvallend is dat de kwaliteit van de service aan boord en op de grond ongewijzigd blijft. Met de verlaging van de tarieven verwacht KLM meer passagiers te vervoeren en aanzienlijk meer inkomsten te genereren uit het Europese passagiersvervoer.

De prijzen van KLM-tickets worden ook transparanter. Er worden vier herkenbare merknamen voor de tarieven geïntroduceerd: Take Off Fares - met name bedoeld voor de vrijetijdsmarkt - en Overnight Fares, Same Day Return Fares en Select Fares voor het zakelijke segment. Volgens KLM is het de bedoeling dat klanten meer inzicht in de samenstelling van de kosten van een ticket krijgen.

Prijzen
De besparingen zijn niet gering: Athene 33%, Lissabon 31%, Rome, Milaan, Londen Heathrow 27%, Barcelona, Wenen 24%, Madrid, Boekarest, Kiev 23%, Istanbul, Glasgow 22%, Manchester, München 21%. Een retourtje Londen Heathrow is bijvoorbeeld beschikbaar vanaf 69 euro in plaats van 109 euro, Nice 99 euro (was 167 euro), Stockholm 139 euro (was 188 euro), Wenen 149 euro (was 287 euro) en Madrid 109 euro (voorheen 185 euro).

De genoemde bedragen zijn wel exclusief belastingen en toeslagen. De beschikbaarheid van deze tickets is volgens KLM wel groot. Dagelijks zijn er honderden stoelen te boeken. Op de website van KLM is te zien wanneer de laagste tickets beschikbaar zijn. Reizigers die hun ticket ver van tevoren boeken, hebben de grootste kans om te profiteren van de laagste tarieven, aldus de maatschappij.
___________________________________________________________________________

Commentaar van de REDACTIE:

De New York Times van 27 december berichtte:

De Luchtvaartindustrie van de VS, die nu al wordt gepijnigd door faillissementen en strukturele aanpassingen, bericht dat de zes grootste maatschappijen dit jaar nog eens 5,5 biljoen dollar verlies zullen lijden. Deze - American, United, Delta, Continental, Northwest and US Airways - kondigen verdere ingrijpende bezuinigingen voor 2005 aan. Alles samen zal dit 7,5 blijoen dollar kosten aan investeringen en tenminste 20.000 banen.

“De moeilijkste tijd moet nog komen”, zei Gerald A Grinstein van Delta Airlines, dat dit jaar nog juist een bankroet kon ontwijken door zijn vliegers over te halen maar liefst dertig procent salarisvermindering te accepteren.

De passsagiers in de VS hadden al een onomkeerbare achteruitgang van het luchtvaartgebeuren verwerkt. De laatste 10 jaar was het al met een kwart geslonken. Nu worden ze geconfronteerd met een vaarwel aan service en voeding tijdens vluchten, vermindering van mogelijke bestemmingen, grote vertragingen, verloren bagage en andere ongemakken.

De maatschappijen hopen op lastenverlichting in de vorm van vermindering van de branstofprijzen die dit jaar bijna met 74% toenamen. Dat zou ze een kans bieden om weer winstgevend te worden na een verlies van 30 biljoen dollar over de laatste vijf jaar.
Maar zelfs op deze manier komen de verloren banen en de oude pensioenregelingen niet terug en zullen de bezuinigingsmaatregelen onomkeerbaar blijken.

De NY Times zet een vraagteken bij het bevorderen van ‘marktwerking’ en ‘deregulering’ in de luchtvaart, twee ontwikkelingen die volgens het blad belangrijk hebben bijgedragen aan het ontstaan van deze moeilijk beheersbare ontwikkelingen.

Lees overigens —> hier een naief geluid?
En —> hier over de vlucht naar ‘low cost’.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

“De beschikbaarheid van deze tickets is volgens KLM wel groot.”

Heeft deze zin wellicht te maken met de zogenaamde zwaanzinnige aanbiedingen waarvan het verhaal ging dat die aanbiedingen alleen gedaan werden op vluchten die al zwaar overboekt waren?

Sinds 1989 wordt er gesneden in de budgetten bij de KLM. Toen ik er werkte verdwenen zaken als markttoeslag voor ICT-medewerkers, alle kantoorartikelen gingen op de bon, etc.
Dit bleef altijd intern, de KLM had het naar buiten nooit (echt) moeilijk.

Kortingen zoals hierboven worden aangekondigd gaan compleet in tegen het image dat de KLM in de afgelopen 50 jaar heeft opgebouwd.
De KLM gaat kennelijk de strijd aan met de prijsvechters. Voorheen was de doelgroep met name business-class klanten. De vakantieganger vliegt met Martinair of Transavia, niet met de KLM. De slogan was / is dan ook “The reliable airline.”, ook vanwege het feit dat ze voorrang krijgen op Schiphol bij vertragingen.

Ik vraag me af waar deze kortingen vandaan komen want het is zeker niet des KLM’s. Overigens zijn de gevolgen nu al te overzien: saneren. Twee andere reden die vaak genoemd worden om personeel de deur te wijzen waren de hoge kerosine prijzen en de lage dan wel hoge dollar.

Gevoelsmatig vrees ik het ergste voor de blauwe vogels, die ik als ze over ons dak bulderen af en toe vervloek. Wellicht dat Air France van de KLM een B-merk maakt?
Het is de vraag welke maatschappijen Schiphol binnen zal halen als blijkt dat KLM haar vluchten moet gaan beperken (om welke reden dan ook).