Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM houdt rekening met kwart minder passagiers

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 792 
|
 Telegraaf 
KLM houdt rekening met kwart minder passagiers

• door ARNOLD BURLAGE


    AMSTELVEEN – De tickettaks heeft de positie van de KLM binnen de combinatie met Air France ernstig aangetast.
      Volgens KLM-topman Peter Hartman heeft de heffing een desastreus effect, dat voor de KLMgroep nu al pijnlijk duidelijk is. Uit het aantal boekingen blijkt dat nu al met zeker 25% minder passagiers rekening wordt gehouden.

    De KLM-baas zegt: „Het is verbijsterend te zien hoe rampzalig de invoering is van die €45 taks op een intercontinentale vlucht. Passagiers nemen massaal de wijk naar luchthavens over de grens. Dit is niet alleen rampzalig voor de KLM, maar ook voor de positie van Schiphol, dat zich al in negatieve groeispiraal bevind, maar ook voor de concurrentiepositie van ons land”, aldus Hartman. „Vooral onze dochter Transavia, dat het met lage tarieven van de onderkant van de markt moet hebben, voelt de klappen genadeloos”, stelt de KLM-directeur verontrust vast.

    De positie van de hele KLMgroep lijkt daarmee verder in het gedrang gekomen. De luchtvaartsector zit namelijk al in een diep dal. Wereldwijd worden ingrijpende maatregelen genomen om de schade zoveel mogelijk te beperken. Er wordt gesneden in de capaciteit, vluchten worden geschrapt en vliegtuigen aan de grond gehouden.

    British Airways en prijsvechter Ryanair besloten onder meer voor het komende winterseizoen tot dat soort maatregelen. Air France-KLM treft voorbereidingen en maakt de noodzakelijke ingrepen binnenkort bekend.

    Hartman voert de kracht na de fusie van Air France en KLM aan als belangrijke reden waarom de luchtvaartcombinatie in deze moeilijke tijden toch sterker staat dan veel van haar concurrenten. „We kunnen zelfs leidend zijn bij een herstructurering van het luchtvaartlandschap in de wereld”, meent hij.

    De effecten van de crisis staan voor de luchtvaarttopman vast. „Onontkoombaar. De brandstofprijzen zijn tot extreme hoogte gestegen in een erg korte tijd. Niemand had de kans daarop te anticiperen. Passagiers blijven weg vanwege de sterke stijging van de tarieven. De crisis raakt ons dus in twee opzichten. Onze concurrenten kampen hier echter ook mee”, zegt hij. 

Als sterke punten waarmee Air France-KLM zich nu op de been moet weten te houden, noemt Hartman het wereldwijde netwerk met onder meer de sterkste trans-Atlantische alliantie, de jonge vloot met verminderd brandstofverbruik, een doortimmerde hedge-aanpak en de solide financiële basis.
    KLM zet overigens stevig in op vernieuwingen en verbeteringen van het product. „We moeten slim met de economische situatie omgaan en profiteren van de sterke combinatie met Air France”, aldus Hartman.

    De commercieel directeur van Air France-KLM, Erik Varwijk, noemde een reeks vernieuwingen. „Onze complete vloot krijgt nieuwe stoelen, nieuwe entertainmentapparatuur en op buitenlandse luchthavens worden de lounges gemoderniseerd”, vertelt hij.
    Compleet nieuw is het gebruik van de mobiele telefoon als ’instapkaart’, waarbij in het schermpje een streepjescode wordt geprojecteerd die de passagier toegang verschaft. De KLM start daarmee al dit jaar, waarmee feitelijk het laatste reispapier ook verdwijnt. Voor de zakelijke reizigers komt er een snellere paspoortcontrole op Schiphol.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Even een paar conclusies:

Als het over luchtvaart gaat praten we vanaf heden dus niet meer over ‘nationale trots’ en andere superlatieven. Een kwart van de Nederlanders vliegt liever vanaf een Duits vliegveld dan vanaf Schiphol vanwege € 11,--.

Schiphol bevond zich reeds vóór de invoering van de ecotax in een ‘negatieve groeispiraal’.

Vliegtuigen worden aan de grond gehouden en maken derhalve minder vlieguren. De afschrijving zal daardoor ook trager gaan en vervanging van de vloot nog veel trager, want er is geen geld om te investeren.

Camiel Eurlings praat nog steeds over groei.

Geplaatst door Els uit Castricum

"Vliegtuigen worden aan de grond gehouden" maar helaas niet 's nachts. Als dieven komen ze, net als je wilt gaan slapen aanloeien en dat blijft de hele nacht doorgaan. Het is de "tunnel" tussen Limmen en Castricum naar de Polderbaan. Mijn buurman, die inmiddels hartrimestoornissen heeft gekregen, werd de nacht hiervoor 8x wakker en was de hele dag ellendig en bovendien heel heel kwaad. Overdag is elke vliegtuig boven de woonwijken er één te veel maar het zijn er in ieder geval minder. Is het kostenbesparend voor Schiphol om 'snachts te vliegen? Of voor de luchtvaartmaat-
schappijen? Ik heb afgelopen nacht 7x gebeld want slapen was onmogelijk! Treurig, dat dit mag. Wie bedenkt zoiets?

Geplaatst door V.O,S. uit NULL

Wie bedenkt zoiets?

De mensen achter zulke ideeen zijn diegene die er financieel beter van zijn geworden of in ieder geval worden. Verkwanselen over andermans rug heet dit. Of zo je wilt: over andermans hoofd.......

Geplaatst door Frits uit Leiden

Verscheidene keren heb ik op de gezondheidsaspecten van geluidshinder gewezen.
Maar de overheid en met name Hans Ouwerkerk, Giap Tan, Jabben, Potma, Eversdijk, Eisses, etc. hebben ervoor gezorgd dat er niet correct gemeten wordt. Zij hebben fraude in de wetenschap gepleegd.
U kunt hen een proces aan de broek smeren. Alle bewijzen zijn aanwezig. Maar als u graag met deze heren verder in zee wilt gaan ten koste van uw gezondheid, ga uw gang.
Wanneer wordt men eens wijs?

Geplaatst door Gerard uit NULL

'Frits', als je nu zelf eens een proces begon? Als je 'alle bewijzen' hebt dat er 'niet correct wordt gemeten', dan moet dat toch een peuleschil voor je zijn? Dat lijkt me beter dan anderen, ondeskundigen, voor je karretje te willen spannen... Jíj bent toch de deskundige? Wanneer wordt je nu eens wijs?

Geplaatst door Frits uit Leiden

Het is niet mijn gezondheid en mijn karretje. Mijn incentive is om alleen mensen en instituten, die artikel 1 van de Nederlandse Grondwet schenden, op hun feilen te attenderen en dat eventueel openbaar te maken.
Klokkenluiders en ook anderen zijn slachtoffer van de manipulaties van de overheid, zowel in civiel- als strafrechterlijke zin. Ik ben daarmee bezig.
Als je nu ervoor zorgt dat de Nederlandse overheid zich aan artikel 21 van de Nederlandse Grondwet houdt, dan komt alles op zijn pootjes terecht wat het vliegtuiggeluid rondom Schiphol betreft.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Art. 21. [Geschiedenis: versie 21 maart 2002; versie 6 april 2006]


De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.


http://www.st-ab.nl/wetgrondwet.htm#h1

Geplaatst door Els uit Castricum

Olav, L.R. Aalegeiz schrijft onder zijn eigen naam. Flink! En ook wat hij schrijft is verstandig en foutloos. Ook altijd prettig!
Ik heb vanuit de psychologie geleerd, dat hoe moeilijker een mens in elkaar steekt, hoe meer hij op een ander projecteert.
Een mens, dat van zichzelf leert houden met al zijn makken en onzekerheden en gemenigheden, heeft niet meer zo de behoefte om anderen een verwijt te maken. Want hij weet, dat hij zelf ook een grote schaduw heeft waar nog hard aan gewerkt moet worden. Dus de verstandigen onder ons zijn daar mee bezig èn met het probleem van de vlieghinder, ieder op zijn eigen zijze.
En die steunen ongemerkt de ander en zeggen wijze dingen, waar je wat aan hebt.

Geplaatst door Els uit Castricum

Ik zie, dat mijn commentaar bij de Alderstafel had gemoeten. Excuus!

Geplaatst door Observer uit Nederland

1) Frits, ik voeg me bij het commentaar van Gerard. Ik liet je al meerdere malen weten, dat ik Eversdijk hierbij NIET genoemd wil hebben. Wij hielden aanvankelijk ons hart vast, maar de Politicus Eversdijk procuceerde in ieder geval een CDV rapport, dat onze belangen diende.
2) Els, ik begrijp je reactie aan Olav niet. Die reageerde toch niet op dit artikel? Of? en dan switch je in eens naar de Alderstafel. Mij ontgaat waar het om gaat.

Geplaatst door Pietje Bel uit Nergenshuizen

Els, U zit er naast

Geplaatst door OB uit Castricum

De Heer Eversdijk mag vooral niet worden beticht van fraude, of zijn rapport nu gunstig uitviel voor bewoners, wat ik overigens graag onderschrijf, of niet.

En, inderdaad, hij mag de naam Politicus met ere dragen, om vele redenen. Vandaar het gebruik van de hoofdletter, hoop ik.