Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM: groei zal spoedig halveren tot 2 pct

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 800 
|
 NRC 
KLM: groei zal spoedig halveren tot 2 pct

Door NRC redacteuren Lolke van der Heide en Marc Serné

Amsterdam, 28 juli. Door stijgende kosten en het inzakken van de economie verloopt de groei van luchtvaartmaatschappij KLM veel trager dan gepland.Werd er bij de overname door Air France, vier jaar geleden, nog uitgegaan van een groeiscenario van 4 procent per jaar, komende winter zal dat naar verwachting zijn teruggelopen tot 2 procent. Dat zegt president-directeur Peter Hartman van KLM in een vraaggesprek met deze krant.

Hoewel KLM nog steeds groeit nu de internationale luchtvaartsector kampt met tegenslagen, rekent ook KLM voor de nabije toekomst een nul- en krimpscenario door. Om al die redenen is Hartman fel gekant tegen een invoering van de ecotaks. Hij noemt het een onding, een „platvloerse belastingmaatregel met een averechts effect op het milieu. Mensen in het oosten en zuiden van het land zeggen: laten we via Düsseldorf vliegen.” Volgens Hartman is het vooral door het kabinetsbeleid dat de rol van luchthaven Schiphol als aanjager van de regionale economie hapert. „Door de hogere belastingen ebt dat effect weg.” Schiphol is volgens de KLM nu „de duurste Europese luchthaven, voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen”. Eerder deze maand werd bekend dat de vrachtvloot van de Israëlische maatschappij El Al Schiphol de rug toekeert wegens de tariefsverhoging die Schiphol heeft doorgevoerd voor oudere vliegtuigen die veel lawaai maken en meer brandstof verbruiken. KLM-topman Hartman betreurt deze ontwikkeling, omdat die ook druk zet op de positie van KLM binnen het Frans-Nederlandse moederconcern. „Ik kan niet meer zo makkelijk zeggen: ‘Luister Air France, ik vind dat er groei in Amsterdam moet komen in plaats van in Parijs’.” Ook de Franse hoofdluchthaven Charles de Gaulle heeft net een nieuwe terminal. Hartman: „Ik vind het onbegrijpelijk dat de regering die vier jaar geleden onze fusie steunde, ons nu een stok tussen de spaken steekt.” De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair presenteerde vanochtend tegenvallende resultaten als gevolg van de sterk opgelopen brandstofprijzen. De brandstofrekening verdubbelde en het bedrijf zei er rekening mee te houden dat het jaar 2008 een verlies zal opleveren. De nettowinst in het eerste kwartaal ging 85 procent onderuit, tot 21 miljoen euro, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De aandelenkoers van de prijsvechter ging op de Ierse beurs bijna 15 procent omlaag.

Download het gehele artikel 'KLM: groei zal spoedig halveren tot 2 pct'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans uit Voorschoten

Een groeiscenario van 4 procent per jaar? Ik moet er niet aan denken. Dan zal de zaak (aantal vliegbewegingen, hoeveelheid lawaai, CO2-uitstoot) in tien jaar tijd met 50% zijn toegenomen. Al dat groei–georiënteerde denken is korte termijn denken. Je kan toch op je vingers natellen dat dat niet goed kan blijven gaan? Enige afkoeling en bezinning is hier nu wel op zijn plaats.

Geplaatst door Observer uit Nederland

Inderdaad je moet er niet aandenken 4 % groei. (Hoewel er in de jaren negentig wel tot 11 % werd gegroeid !) de heer Hartman zeurt m.i. Jarenlang werd de Luchtvaart-sector met van alles en nog wat in de watten gelegd. Financieel, maar ook beleidsmatig, w.b. handhavingsmechanismen: De z.g.n. milieunormen werden steeds versoepeld. De Luchtvaartsector is in feite al jaren een weinig winstgevende tak van sport. Deugt er dan niets aan die sector? Natuurlijk wel! Met het vlieguig kunnen we tal van waardevolle zaken organiseren. Maar de crux is: Het was al jaren veel te goedkoop.
En hoe gaat het ook al weer in onze westerse maatschappij? Juist, dan treedt het marktmechanisme inwerking en wordt men gedwongen maatregelen te nemen, of men wordt opgegeten. Ik dacht dat de heer Hartman ook van die leer was.
Nu wordt eindelijk eens enige belasting geheven, wat in feite nog te laag is, en men
begint direct te piepen. En er worden drogredenen aangevoerd. De El-Al werd op schiphol al jaren gematst, als buitenbeentje met oude lawaaibakken. En hoe zat het ook al weer met vrachttoestellen met wapentuig bovennederland? In feite zijn de nachttarieven nog steeds te goedkoop. Prof de Wit gaf al eerder aan: Schiphol al eindelijk iets selectiever moeten gaan werken. En....die hoge brandstofprijzen treffen ons allen over de hele wereld!

Geplaatst door Gerard uit NULL

Nu ja, 'spoedig'?
voor de komende winter verwacht de KLM in ieder geval nog ruim 8,5% meer vluchten te kunnen maken via Schiphol. Zie:
http://www.vlieghinder.nl/reacties.php?id=4692_0_1_0_C . Een groei van 91.175 naar 99.079 vliegbewegingen over dezelfde periode is voorwaar niet gering!

Die sector doet niets anders dan de werkelijkheid verdraaien en anderen de schuld geven van mogelijke malaise. Het lijkt wel of er 'gemasseerd' moet worden. Zouden er soms eerdaags 'besluiten' vallen?

Geplaatst door OB uit Castricum

In een interview in hetzelfde nummer van de NRC zegt de Heer Hartman:
"Voor komende winter halveren we de geplande groei"

Het webbeheer gaf al eerder door hoeveel slots de KLM in werkelijkheid heeft aangevraagd en gekregen op grond van de verwachting voor de komende winter. Volgens de aangevraagde en ook toegekende slots (Er is blijkbaar voldoende capaciteit op Schiphol van alle aanvragen werden gehonoreerd) wordt er in vergelijking met vorig jaar met 8,7 percent groei gerekend voor de KLM en 12,2 percent voor Air France.

In een blokje bij het interview met Hartman rekent de NRC voor dat een KLM reis vanuit Schiphol voor een traject naar New-York, ook na het toepassen van de ecotax, goedkoper uitvalt dan een reis naar dezelfde bestemming met Air-France uit Parijs of met de Lufthansa uit Frankfurt. British Airways vanuit Heathrow is wel goedkoper. Wat men kale ticketpreis en wat men toeslag noemt is ondoorzichtig. Bij KLM is het kale ticket het goedkoopst en de aangegeven toeslag het hoogst, bij anderen worden de kosten weer anders over ticket en toeslag verdeeld.