Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘KLM geen B-merk van Air France’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 996 
|
 ad.nl 
‘KLM geen B-merk van Air France’

Vindplaats: http://www.ad.nl/economie/article1777045.ece - Door JEROEN SCHUTIJSER (ad.nl)

Peter Hartman, sinds april hoogste baas van de KLM, beantwoordt 10 vragen van AD-lezers. Over dure tickets, kritische klanten en ‘onze KLM’. Hoe lang bestaat die nog?


1 Ik vlieg al jaren met de KLM, ook met andere maatschappijen. Volgens
  mij heeft de KLM de minste beenruimte. Waarom?

Jacques
  Blaauw, Chicago (VS)

,,Dat is gewoon niet waar. De KLM heeft
  dezelfde beenruimte als Lufthansa, British Airways en Air France. Dan heb ik
  het wel over dezelfde klasse, dezelfde prijs. De ene stoelleuning is soms
  dikker dan de ander, waardoor het beeld vertekent. Het is waar dat
  Nederlanders de langste inwoners zijn van de westerse wereld. Overigens
  maken Nederlanders maar 18 procent uit van ons klantenbestand. We kijken nu
  naar een tussenklasse. We werken aan een alternatief voor de passagier die
  straks voor méér beenruimte extra wil betalen. De KLM wil sowieso (tegen
  betaling) meer keuzepakketten bieden: de één wil wel een maaltijd, de ander
  juist niet. De één wil bij het raam, de ander niet.’’


2 Over het algemeen is de KLM duurder dan andere maatschappijen. Hoe verklaart
  u dat?

C.J. Kulik, Den Haag

,,Dat is een
  hardnekkig misverstand. Volstrekt niet waar. Iemand die wegwijs is op
  internet, komt snel tot de conclusie dat de KLM absoluut niet duurder is dan
  de prijsbrekers die dat pretenderen. Mensen moeten ook het verschil in
  kwaliteit beoordelen. Het gaat om value for money. Als je bij l’Europe eet,
  krijg je nu eenmaal wat anders dan bij McDonalds. Low cost-maatschappijen
  (als easyJet, Ryanair, red.) hebben de indruk gewekt dat vliegen goedkoop
  is. Dat vind ik jammer. Als je ziet wat er op dit moment allemaal bij komt
  kijken aan kosten; dure brandstof, veiligheidstoeslagen, ecotax.’’


3 Ik ben al tien jaar lid van KLM’s spaarprogramma. De voordelen zijn de
  laatste jaren afgebouwd. Ook is het moeilijker om gespaarde miles te
  verzilveren. Waarom is dat?

Robert Murk, Oudenbosch


,,We hebben niet gesneden in het spaarprogramma. Air France had eigen
  spelregels, wij ook. Wij hebben nu die twee spaarprogramma’s samengebracht.


De meeste mensen ervaren dat als een verrijking. Door de hoge bezettingsgraad
  zijn de mogelijkheden om te boeken met mijlen, wel beperkt. We kijken hoe we
  meer stoelen beschikbaar krijgen voor Flying Blue-leden. Maandelijks komen
  er 100.000 nieuwe leden bij. Met 12,5 miljoen leden is het het grootste
  spaarprogramma in Europa. Het wordt wereldwijd ook zeer gewaardeerd. De
  meest kritische klanten komen uit Nederland. Dat is niet erg. Het houdt ons
  scherp.’’

4 Hoe legt u aan uw kinderen uit dat u
  meewerkt aan het vervuilen van het milieu waarin zíj en hun kinderen moeten
  leven?

Hans Postma, Alphen aan den Rijn

,,Een
  wat simplistisch gestelde vraag. Ik leg dat niet uit aan mijn kinderen,
  omdat die vraag niet uitgelegd hoeft te worden. Mensen reizen graag, willen
  de wereld over. Wij voldoen aan de vraag naar mobiliteit.

De KLM
  probeert dat zo maatschappelijk verantwoord te doen. Wij investeren
  miljarden in nieuwe vliegtuigen, we hebben onlangs een contract gesloten met
  het Wereld Natuurfonds. Daarin hebben we afgesproken dat de groei van de KLM
  volledig wordt gecompenseerd. Dus geen groei van de CO2-uitstoot.


  Overigens zouden we op korte termijn in Europa de grootste milieuwinst
  kunnen halen uit het eindelijk eens realiseren van een Single European Sky;
  een gebundeld Europees luchtverkeersleidingssysteem, in plaats van de
  lappendeken die het nu is vanwege allerlei nationale sentimenten en verzet
  van vakbonden. Luchtvaart is relatief hartstikke schoon. Als je twee, drie
  procent van de totale vervuiling veroorzaakt, vind ik het flauw hoe deze
  sector door bepaalde instanties als zondebok wordt neergezet.’’


5 Blijft de naam KLM op langere termijn gehandhaafd? Het is toch onze
  nationale trots?

André Los, Poortugaal


  ,,Er is bij de fusie niets afgesproken over de naam KLM. Ook niet dat Air
  France er vijf jaar vanaf zou blijven. KLM en Air France hebben allebei een
  ijzersterk merk. Maar uiteindelijk zul je over een groot aantal jaren
  migreren naar een soort paraplunaam en dat is SkyTeam. Binnen SkyTeam
  opereren verschillende maatschappijen. De KLM is er daar één van. Op dit
  moment zijn wij één van de grootste werkgevers in Nederland met 33.000
  werknemers. Plannen die we met Air France hebben doorgesproken, voorzien in
  een groei tot 36.000 mensen. De naam KLM staat als een huis. Of de naam KLM
  over acht jaar nog bestaat? Die zekerheid kon ik voor de fusie niet geven,
  en nu ook niet. De kans dat de KLM in 2015 nog bestaat, is onder deze
  omstandigheden in ieder geval groter dan als de KLM zelfstandig was
  gebleven. Ik maak me wel zorgen over Schiphol als vestigingsplaats. Als we
  in Nederland regelgeving krijgen - zoals die locale ecotax - verstoren we
  het internationale speelveld. Als er te veel van dat soort maatregelen
  komen, zouden wij het risico kunnen lopen dat Air France-KLM zijn
  activiteiten hier niet meer uitbreidt, maar in Parijs. Schiphol moet
  concurrerend blijven.’’

6 Ik vlieg al meer dan vijf
  jaar voor mijn werk (ontwikkelingssamenwerking) naar landen als Bolivia,
  Zambia en Mali. Landen waarvoor heel hoge ticketprijzen gelden. De KLM zou
  een bijdrage aan de ontwikkeling kunnen geven door medewerkers kosteloos mee
  te nemen of met korting. Een idee?

H.L. Tan, Amsterdam


,,Naast ontwikkelingswerkers hebben we nog vele medewerkers van allerlei
  organisaties die ook vinden dat ze recht hebben op een bijzondere
  behandeling. Wij hebben met veel van dit soort organisaties afspraken of
  contracten. Men mag bijvoorbeeld extra bagage meenemen zonder bijbetaling.
  De KLM doet maatschappelijk veel, voor allerlei fondsen. Bij de aardbeving
  in Peru onlangs, hebben wij gratis honderden tenten van het Rode Kruis
  vervoerd. Als er ergens anders rampen zijn, stellen wij materiaal
  beschikbaar. In sommige gevallen ook stoelen om mensen snel op een bepaalde
  plek te krijgen. Kijk, wij zijn een commercieel bedrijf. Generiek zeggen dat
  iedereen van dit soort organisaties een bijzonder tarief krijgt, nee. En
  tickets naar Ghana, Mali en Zambia en dat soort landen zijn niet duur. Het
  zijn markten die niet frequent worden bediend. Dat is het economisch
  evenwicht tussen vraag en aanbod. Op die landen vliegen minder
  maatschappijen.’’

7 De aandelen Martinair zijn voor
  50 procent in handen van de KLM en voor 50 procent van Maersk. Maersk heeft
  aangegeven het belang te willen verkopen. De KLM zou interesse hebben maar
  moet toestemming vragen in Brussel. Waarom duurt dat zo lang?


Steve van Gemd, Rotterdam

,,Wij laten Martinair niet bungelen,
  zoals wordt gesuggereerd. Lezers die zich verdiepen in de materie, weten dat
  deze regelgeving in Brussel niet eenvoudig is. Tien jaar geleden hebben we
  al geprobeerd Martinair over te nemen. Dat verzoek is toen door ons
  teruggetrokken, omdat Brussel ons te dominant vond worden. Heden ten dage is
  de situatie anders, menen wij. Maar voordat je naar Brussel gaat, zul je
  eerst overeenstemming moeten krijgen met je andere aandeelhouder over de
  voorwaarden. Maar de KLM is en blijft geïnteresseerd. Hoelang de overname
  nog duurt? Ik weet het niet. Doe ik geen uitspraak over.’’


8 Hoe ziet de luchtvaart er over tien jaar uit?

Peter
  Schoenmakers, Roosendaal

Qua technologische innovaties zijn er
  geen grote doorbraken te verwachten. Dat geldt zeker voor fossiele
  brandstoffen. Luchtvaart zal een van de laatste sectoren zijn die fossiele
  brandstof gebruikt. Er zijn - technologisch - weinig alternatieven . Waar ik
  wel ontwikkelingen zie: dat luchthavens knooppunten van verschillende vormen
  van vervoer worden. Met hogesnelheidstreinen bijvoorbeeld. Of Schiphol in
  2017 een bijhaven van Parijs zal zijn? Nee. KLM en Air France zijn samen de
  grootste Europese combinatie met 600 vliegtuigen en 240 bestemmingen in de
  wereld. Die heeft behoefte aan twee grote mainports.Voor mij blijft Schiphol
  mainport. Volgens Air France óók. Jazeker. Ik ben onderdeel van Air
  France-KLM. Ik doe volledig mee in die besluitvorming. Ook dat is weer zo’n
  verhaal van ‘goh, wat heeft de KLM nog te zeggen’. Ik kan u vertellen: wij
  doen vol mee in de top van het bedrijf. D’r is geen denken aan dat daar beslu
iten worden genomen waar wij niet bij zijn.’’

9 Ik
  vlieg vaak ’s morgens om acht uur en ’s avonds om 17.30 uur. Op die
  tijdstippen kan ik bij de KLM kiezen tussen een droog koekje en een zakje
  chips. Heeft de KLM plannen dit weer terug te draaien (broodjes dus)?


Frank van Mierlo, Culemborg

,,Mede onder invloed van Air France
  hebben wij ons cateringproduct de afgelopen maanden aanzienlijk verbeterd.
  We schenken ook weer bier en wijn in de Economy Class. Het schrappen van die
  service zorgde voor veel irritatie. Ik vond het ook wat karig worden, maar
  de KLM had vóór de fusie wel jaren te maken met kostenbesparingsprogramma’s.
  Maar ons product Business Class krijgt nu een enorme waardering van de
  klant. De waardering voor de Economy Class zien we ook stijgen. Nee, wij
  worden zeker niet het B-merk van Air France. We moeten ons eigen product
  behouden.’’

10 Maanden geleden hadden wij tickets
  geboekt (niet goedkoop), komen we op Schiphol en horen we dat er voor ons
  geen plek is in het toestel. Uw medewerkster vertelde dat de KLM standaard
  tien procent overboekt. Waarom doet de KLM dat?

Conny van
  der Sman, Monster

,,Overboeken is een fenomeen, dat hoort in
  onze industrie. Passagiers wensen om allerlei redenen nu eenmaal
  flexibiliteit, wat betekent dat niet in alle gevallen alle passagiers die
  geboekt hebben ook komen opdagen. Er is verschillende keren geprobeerd om er
  vanaf te komen, maar dan moeten alle maatschappijen meedoen. Dat gebeurt
  niet.In wezen bent u met een ticket wel verzekerd van een plek, maar door
  weersomstandigheden, vertragingen of andere oorzaken, kunnen verstoringen
  optreden. Bij de meeste tickets is het zo dat wij als maatschappij een
  alternatief bieden voor de klant, omdat hij niet altijd door zijn schuld te
  laat is. Hoe duurder het ticket, hoe meer flexibiliteit.’’


Reacties op dit bericht