Dat betekent 99% brandstofgebruik dat als niet-duurzaam moet worden geklassificeerd. Is de KLM daarmee een groene luchtvaartmaatschappij? Qua logica zou je denken van niet maar die 1% zal ongetwijfeld de schaamlap worden om dat door de KLM wel te laten beweren. Een getuige heeft men al. Het WNF. No guts no glory. Je moet maar durven.
Het is inderdaad een heel bescheiden begin van het verduurzamen en vergroenen van de luchtvaart. Maar met biobrandstof is men er nog lang niet, omdat de luchtvaart ook andere broeikasgassen uitstoten, waarvan NOx minstens net zo schadelijk is als CO2. Dus eigenlijk wordt in 2015 de uitstoot van broeikasgas maar met een half procent gereduceerd. Ik heb al eerder een keer geschreven dat uit een studie van John Whitelegg en Howard Cambridge van de Britse universiteit van York blijkt, dat de constante toename van het luchtverkeer één van de grootste milieuproblemen van het moment is en een serieuze bedreiging van het mondiale klimaat betekent. De luchtvaartindustrie veroorzaakte nu al 300 miljoen ton broeikasgassen. In de voorbije 20 jaar is het aantal vluchten verdubbeld en het aantal gevlogen kilometers zelfs verdrievoudigd. Omdat de stoffen die in hogere luchtlagen vrijgelaten worden tot driemaal schadelijker zijn dan de andere stoffen, wordt aangenomen dat tegen 2050 ongeveer 15 procent van de broeikasgassen uit het luchtverkeer voort zal komen. Ik heb nu nog geen enkele reden om te vermoeden dat de voorspellingen uit die studie niet uit zullen komen. Minder vliegen is de enige manier om het klimaat te sparen.
Geplaatst door Wim uit Castricum