Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM-baas: meten is weten

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 815 
|
 www.depers.nl 
KLM-baas: meten is weten

,,Meten is weten.’’ Zo omschreef Peter Hartman, president-directeur van de KLM, maandagavond de beslissing om het luchtverkeer weer deels vrij te geven. Dat was dagenlang stopgezet wegens een vulkaanuitbarsting op IJsland en de daarmee gepaard gaande aswolk, die gevaarlijk is voor vliegtuigen. Volgens deskundigen is na metingen gebleken dat vliegen weer mogelijk is.

Hartman legde op een persconferentie op Schiphol uit dat het binnen de KLM-procedures veilig is om te vliegen. ,,Wij zijn gewend om te vliegen in gebieden waar vulkaanuitbarstingen zijn geweest’‘, zei hij. De KLM liet eerder al vliegtuigen vertrekken uit verre bestemmingen als Curaçao, Paramaribo en Nairobi in de richting van Europa. Bij vertrek was nog onduidelijk of ze naar Nederland konden doorvliegen; de maatschappij zou ze anders elders in Europa laten landen. Hartman noemde daarbij Rome en Madrid. Of ze nu sowieso naar Nederland mogen vliegen, is nog niet duidelijk. ,,Dat bepalen we bij daglicht als ze in de buurt van Europa zijn’‘, vertelde Hartman.

De topman van KLM vertelde dat het bedrijf twee etmalen nodig heeft om het vliegverkeer weer op gang te brengen. ,,Laten we eerst maar eens zien hoe de lappendeken eruit gaat zien’‘, zei Hartman, doelend op de verschillende zones waarin sprake is van beperkte asvorming, maar waar vliegen vanaf maandagavond toch mogelijk is.

Hartman benadrukte dat de KLM geen bedrijf is met avonturiers. ,,We zijn hier niet bezig met een probeersel’‘, aldus Hartman, die eveneens meldde dat het KLM-personeel in de rij stond voor de testvluchten die de luchtvaartmaatschappij de afgelopen dagen uitvoerde.

Bekijk bericht op "www.depers.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door joop

iedereen blij Amerikanen, Canadezen, Fransen en mensen uit Dubai er wordt weer gevlogen/overgestapt vanaf schiphol behalve de Noordhollanders want die zitten weer in de teringherrie. Inderdaad meten is weten ook met geluidsoverlast.

Geplaatst door bas van den born

De volgende stap is meten van geluid, dan komt de waarheid ook boven en dan wordt er vanzelf zuiniger gevlogen

Geplaatst door Gerard

Tja...

Geplaatst door Ton 2

Een tikje opvallend dat het meten van geluid al tientallen jaren wordt gesaboteerd vanuit de sector (en de overheid) en het meten van vulkaanstof binnen een week geregeld is (ze sturen zelfs op eigen kosten daarvoor hun vliegtuigen de lucht in ........).
Je zou bijna denken dat het eigenbelang van de sector hier een rol speelt .......

Geplaatst door Observer

Ton-2: En zo is dat ! Al jaren sabotteert men(VenW, Provincie en Sector ) het METEN van geluid. Veel te link, dan moet men weer boetes betalen, en kan er minder gevlogen worden... Het door Alders voorgestelde stelsel, laat de nog resterende 35 Handhavingspunten met hun grenswaarden verdwijnen. Weg met de nog -sumiere-locale bescherming. Weg met de rechtsbescherming van de burgers aldaar. En dan kom je o.a. locale provinci-besturders tegen,die zeggen:"We gaan 2 jaar experimenteren". Ja dat mag zijn, maar dan zal de sector zich erg netjes gedragen,om zo de boelte laten slagen, waarna we de punten kwijt zijn... In deze crisis tijd wordt er toch al minder gevlogen. De Sector: Dat redden we makkelijk....... Hopelijk blijft de politiek eindelijk alert ! We zullen zien.

Geplaatst door leo

* Wat wil je nu met meten bereiken in het kader van handhaving?
De handhaving is niet het probleem, teveel vliegen is het probleem.

Bij een meetstelsel (i.p.v.rekenstelsel)horen andere grenswaarden en iedereen weet wat er gebeurt als er daaraan gesleuteld wordt.
Een wettelijk maximum aan rustverstoringen(aantallen) per uur,dag of maand etc. in 10dB-klassen is het enige dat zin heeft. Dat is het enige dat ook nog tot de verbeelding spreekt en waarbij men zich iets kan voorstellen, geen jaargemiddelden, die zijn leuk voor industriele geluidshinder.

* In Aalsmeer ging trouwens het GEMIDDELDE geluidsniveau na de vliegpauze van 50dB naar 68dB. Gemeten dus. Leuk om te weten maar RTV-NH komt hier nooit (te ver) dus het blijft onder ons.

Geplaatst door Observer

Leo: Accoord, probleem 1 is te veel vliegen.
Het goede artikel in de krant De Pers zou heel nederland zich aan moeten trekken. Mensen willen zoveel.. Een weekendje Barcelona voor E 75 ? Er zijn ook lieden, die 180 km p/u op de provinciale weg willen rijden, en jongeren willen zuipen en XtC en blowen,en meer. Regels normen met handhaving kunnen dat voorkomen. Nu worden duistere formules in een berekening gestopt. Niet meer na te gaan. NLR wees er op: Je hebt endogene en exogene variabelen . Met die laatste is veel te manipuleren. Daarom moet er VALIDEREND gemeten worden, bij de handhavingspunten. Dus berekenen EN meten! DAT KAN nu ! Wat bedoel je met: "Bij een meetstelsel (i.p.v.rekenstelsel)horen andere grenswaarden en iedereen weet wat er gebeurt als er daaraan gesleuteld wordt." Wat bedoel je? Hoezo andere regels ? Grenswarden zijn toch grenswaarden. En via meten is minder te rommelen dan met berekenen, zoals Hartman,KLM deze week ook stelde ! Met je eens: Sturen op wat een mens max kan/mag hebben, maar dat gebeurt in principe nu ook al (te weinig in de praktijk) via de dosiseffect relatie. Luistervink meet ook per maand en zelfs de pieken .

Ach Leo, Er werd redelijk wat aandacht in de media aan de stilte gegeven. (En daar door aan de herrie, zie de publicatie over Geluidsnet )

Geplaatst door Gerard

Hartman steld toch niet dat er 'gerommeld' werd? da;s wat andewrs dan 'niet weten'.
Hij wilde overigens niet het stof meten, maar het effect van het stof op de vliegtuigmotoren/veiligheid. 'het ging goed' betekent: 'we hadden goed zicht, we zijn niet neergestort en er is geen glas of anderszins in de motoren aangetroffen'.

Zo is dat ook met geluid. Je moet niet focussen op allean het geluid willen meten, maar je moet het effect willen kennen van het geluid op de hinderbeleving en gezondheid van mensen.
De makke van het meten van vliegtuiggeluid is nu eenmaal dat het vluigtuiggeluid overal is, je hebt de events, maar ook het verdragend geluid van vele vliegtuigen verderweg. Dat heb ik geleerd van de onverwachte nulmeting. Je kunt dus niet 'zonder vliegtuiggeluid' meten. De 'deken' van geluid is er altijd als er gevlogen wordt.
Die 'nulmeting' die we in onze schoot geworpen kregen zegt méér dan menigeen denkt. 10 dB is erg veel, en veel meer dan uit zowel metingen of berekenening werd voorspeld.

Geplaatst door Gerard

Sorry Leo, 18 dB is nog veel meer. Onbehoorlijk veel meer

Geplaatst door cns

"Meten is weten" en dan begint het: het interpreteren op basis van sterk uiteenlopende belangen. De CO-2 problematiek rond Barendrecht leverde wat dat aangaat een belangrijk inzicht op: de combinatie van talrijke deskundigen die onder psycho-technische GROEPSDRUK door industrie en bestuurders TESAMEN naar een conclusie worden gedreven.
Aldus hebben grote groepen bewoners helaas immer het nakijken...................

Geplaatst door Maaike

Laat hem maar eens komen meten hier in Leiden, het is weer een pest herrie.

Geplaatst door Kees

Op Terlouw en Berkhout na hebben geen van de deskundigen in dit dossier de waarheid gediend. Deed zo iets zich ook niet voor bij een aantal rechtszaken, waarbij mensen ten onrechte voor moord werden veroordeeld? Als dat het voorbeeld voor de burger, een sjoemelende overheid, moet zijn, kunnen we in het geheel geen vertrouwen in die overheid hebben. Normen en waarden? Balkenende, waarom niet gewoon fatsoen? Wat is daar mis mee?

Geplaatst door jhgriese

Kees, Even voor de volledigheid: Daar waren ook bij: De Commissie MER (Pittige brief in 2002 aan beide Kamers ! Ir Ketting en Prof B Ale ,veiligheidsexpert zitten in de commissie MER . Alsook Vz DDV Eversdijk, zijnadvies belandde inde bekende onderste lade. Verder heb je geheel gelijk: Hoe ontstaat die Kloof toch tussen politieken burgers ? ?