Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM-alarm over bijna- botsingen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 805 
|
 Haarlems Dagblad 
KLM-alarm over bijna- botsingen

SCHIPHOL - De KLM heeft alarm geslagen over het extreem hoge aantal sportvliegtuigjes dat illegaal in het luchtruim van Schiphol vliegt. Vorig jaar moest vijf keer worden uitgeweken om een botsing te voorkomen, dit jaar al één keer. Van 2005 tot 2009 werd incidenteel melding gemaakt van een bijna-botsing tussen een sport- en een verkeersvliegtuig. Gemiddeld was dat eens per jaar. Maar het afgelopen jaar schoot de teller in de periode eind juni tot en met september naar vijf.

,,Een zorgwekkende toename’‘, aldus de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). Deze club komt vooral op voor de belangen van de kleine luchtvaart, zoals de sport- en zweefvliegtuigjes die opstijgen van regionale velden.

Overigens was bij één incident geen vliegtuigje, maar een parapente (glijscherm) betrokken van de schermvliegschool in Aarlanderveen. De andere vier incidenten betroffen wel sportvliegtuigen die gevaarlijk dicht bij de landingsroute waren gekomen. De KLM-piloten moesten uitwijken, vaak na een melding van het antibotsingsysteem aan boord.

Vorige maand ging het opnieuw mis. Een toestel dat zou landen op de Aalsmeerbaan moest uitwijken naar de Kaagbaan, omdat een sportvliegtuigje illegaal in de weg vloog. De piloot van dat sportvliegtuigje werd later door een politiehelikopter gedwongen om te landen op Hilversum. Voor de KLM was dit alles aanleiding voor een overleg met de KNVvL. Vliegclubs is inmiddels gevraagd om de leden te waarschuwen.

Bij de Luchtverkeersleiding Nederland is het probleem al langer bekend. ,,Vooral in de zomer wordt er veel gevlogen met sport- en zweefvliegtuigjes en luchtballonnen. Wie echter het gebied rond Schiphol binnen wil vliegen, moet toestemming vragen. Vorig jaar gebeurde dat in 55 gevallen niet, maar dat waren niet allemaal bijna botsingen’‘, legt de luchtverkeersleiding uit. ,,Juist om de veiligheid te vergroten moeten sinds een jaar alle kleine toestellen een zogeheten transponder hebben, zodat de luchtverkeersleiding en andere toestellen naast hun positie ook hun hoogte zien.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bas van den Born

Dat is helaas te verwachten, in het TNO rapport (meten) staat ook dat er onnodig lang, veel te laag gevlogen wordt tijdens de nadering. Een oplossing is het verhogen van het Transition Level. Dan kan er op 4000ft genaderd worden.

Geplaatst door gerard

Tja.. nergens in de wereld vliegt men op zo'n grote schaal zo idioot laag als hier.
Helaas kost hoger aanvliegen piekcapaciteit, en dat is nu net iets wat men koste wat kost zo hoog mogelijk wil houden. De prijs voor het lage aanvliegen in NL is pervers hoog, ik vraag me af of dit opweegt tegen het voordeel van de iets hogere piekcapaciteit. Wie prikt dit nu eens door?