KLM: ‘We moeten vrachtcapaciteit verder aanpassen’
Het lek lijkt nog niet boven water bij de vrachtdivisie van KLM-Air France.
In een strategisch seminar van Air France-KLM vorige week in Rotterdam wezen de vrachtmanagers van de twee maatschappijen er op dat ondanks de vele maatregelen die er genomen zijn (capaciteitsreductie, productiviteitsverbetering, nieuwe commerciële koers) de problemen groot blijven voor de vrachtdivisie.
De voornaamste oorzaak blijft de ingezakte vraag, stellen de managers van het vrachtbedrijf, waar ook Martinair Cargo onderdeel van uit maakt. ’Bovendien zal de trend van de vraag van vervoer tussen Europa en de rest van de wereld relatief zwak en onvoorspelbaar blijven. Er blijft in de komende jaren sprake van een overcapaciteit in het vrachtvervoer. In dit licht moet KLM Cargo de full freightercapaciteit verder aanpassen om vervolgens tot ‘break-even’ te komen’, concluderen de managers op het strategisch seminar. Pas dan kunnen de vrachtdivisies ‘een solide bijdrage aan de winstgevendheid van de lange-afstandsroutes leveren.