Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM: Dubai bedreiging voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 777 
|
 www.dft.nl 
KLM: Dubai bedreiging voor Schiphol

PARIJS (ANP) - De geplande luchthaven van het emiraat Dubai, die de grootste ter wereld moet worden, vormt een grote bedreiging voor Schiphol.
 
“De concurrentie verschuift van Frankfurt en Londen naar Dubai”, zei KLM-topman Leo van Wijk woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Van Wijk voorspelt zwaar weer voor Schiphol. De overheid van Dubai is volgens hem bereid ver te gaan om zoveel mogelijk klanten binnen te halen. “De kosten zullen daar veel lager liggen, waardoor de tarieven minder hoog zijn. Het maakt de overheid niet uit of het vliegveld met verlies draait.”

Dubai zal het voor een belangrijk deel moeten hebben van zogenoemde transferpassagiers, de reizigers die van het ene op het andere vliegtuig overstappen. Ook Schiphol is daar grotendeels van afhankelijk. De komst van nieuwe vliegtuigen maakt het mogelijk voor bijvoorbeeld Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen naar het emiraat te vliegen en Schiphol links te laten liggen.

De voorgenomen privatisering ondermijnt de concurrentiepositie van Schiphol, zei Van Wijk. Aandeelhouders kijken volgens Van Wijk slechts naar het rendement van hun investering en niet naar het belang van Nederland. Als het bijvoorbeeld niet in hun belang is om de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen te verlagen, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren, stelde de directeur. De overheid is van plan een meerderheidsbelang in Schiphol te houden, maar dat maakt volgens Van Wijk weinig uit.
 
De Nederlandse Staat moet zich volgens Van Wijk niet zo druk maken om de winstgevendheid van Schiphol. De KLM-topman heeft geen bezwaar tegen een verlieslatende luchthaven, die met lage tarieven aantrekkelijk is voor veel maatschappijen. Zolang Schiphol als ’banenmotor’ goed is voor de Nederlandse economie, heeft winstgevendheid niet de hoogste prioriteit, zei Van Wijk.

Jebel Ali International Airport in Dubai kost 8,3 miljard dollar (7,1 miljard euro) en moet 120 miljoen passagiers per jaar kunnen verwerken. Schiphol krijgt nu jaarlijks ongeveer 42,5 miljoen mensen over de vloer. 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

De logica van een ondernemer?
Natuurlijk vind Van Wijk het geen probleem als Schiphol verlieslatend blijkt. Zijn belang is niet Schiphol maar de KLM. Zolang Schiphol wordt gevoed met geld vanuit welk potje dan ook (behalve die van de KLM) zal het Van Wijk worst zijn.

Zodra Schiphol de tarieven doorberekend aan de luchtvaartmaatschappijen wordt het vast een heel ander verhaal.
Begint de sector scheurtjes te vertonen of is dit slechts tactiek?

Geplaatst door Johan

Na nu reeds 2 jaar 24 uur per dag in deze ongelofelijke herrie te zitten kan ik het niet meer opbrengen om enige nuance in mijn mening te verwerken! Dus wat mij betreft: opzouten, die lui! Des te eerder des te beter.

Geplaatst door k.weijer

Waar is de wetenschappelijke onderbouwing dat Schiphol een banenmotor is. Zie het uitermate critische rapport van CE (zie website). Van Wijk presenteert gewoon een broodje aap. Helaas zijn er nog mensen (politici) die deze onzin maar blijven geloven. Wanneer gaan hun ogen eens open?

Geplaatst door Leonard

De luchtvaart-sector ontvangt steeds meer (verkapte) subsidies:
- geen accijns op brandstof
- geen btw op tickets
- en dadelijk geen landingsrechten

Als de VVD nu eens bij haar principes blijft, helpen zij toch de geluidsoverlast terug te dringen door deze subsidies af te schaffen.

Geplaatst door Vos

Tip voor Leo van Wijk en zijn cornuiten en de
aandeelhouders die slechts naar het rendement
kijken en niet naar het belang van Nederland
als zodanig (maakt hen ook niet uit of er een
(grote dan wel kleine) groep mensen dag en nacht in de herrie zitten: ga gewoon naar Dubai (is reeds eerder geopperd) en verziek daar de boel! Als een 'topman' zich niets, maar dan ook niets aantrekt van het feit dat zijn bedrijf meewerkt aan het in stand houden van een ondeugelijk produkt (namelijk de vervuiling en herrie als zeer kwalijke nevenprodukten), zich niet opwerpt om onze omgeving leefbaar te maken/houden, ben je wat mij betreft geen cent waard. Juist personen als Cerfontaine en van Wijk en dergelijke, zouden moeten pleiten voor een luchthaven in zee. Zij laten dit liever achterwege, want stel je voor dat er kosten aan verbonden zijn. Dus zulke 'managers' kiezen altijd de kruideniersmentaliteit: als de buren er last van hebben, so what? Als het mij maar niets kost. Deze vorm van bedrijvigheid heeft Nederland nv. al enkele grote bedrijven de kop gekost. Wellicht kunnen de 'heren' weer gaan klagen in politiek Den Haag!


Geplaatst door B

Subsidie voor Schiphol!
Opgebracht via een extra hefing van omwonenden, want die profiteren economisch het meest.

Geplaatst door Gerard

Tja, hoe reken je jezelf 'rijk'...
Die man had toch maar voor boekhouder moeten leren