Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM COO: groei op Schiphol gegarandeerd door uitbreiding luchthaven

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1296 
|
 rtlnieuws.nl 
KLM COO: groei op Schiphol gegarandeerd door uitbreiding luchthaven

Door Bart Koster

AMSTERDAM (Dow Jones)—Air France-KLM (AF.FR) kan de komende jaren verder blijven groeien op Schiphol dankzij nieuwe groei-investeringen op de luchthaven en de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep kan door de uitbreidingen op Schiphol een eigen afhandelingsgebied voor KLM, Air France en SkyTeam partners creeren.

De investering van EUR500 miljoen van Schiphol in de periode 2013-2016 voor de aanbouw van een nieuwe pier met 8 extra vliegtuiggates aan de zuidkant van de terminal, en voor centralisering van de paspoort- en handbagagecontrole leveren mogelijkheden voor groei, verbetering van efficiency in de afhandeling en van comfort voor de passagiers, zegt COO Pieter Elbers van KLM donderdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst bij gelegenheid van de start van de nieuwbouw op Schiphol door Elbers, samen met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu, en CEO Jos Nijhuis van Schiphol Group.

“Deze investering helpt ons de komende jaren te kunnen blijven groeien, en daarmee is een belangrijke voorwaarde voor de gelijkwaardige positie van KLM en Schiphol binnen de Air France-KLM samenwerking gewaarborgd”, zegt Elbers, die samen met KLM CEO Camiel Eurlings ook in het Executive Management Committee van Air France-KLM zit.

De nieuwe A-pier met 8 gates zorgt voor een toevoeging van de afhandelingscapaciteit voor 3 miljoen passagiers per jaar, licht CEO Nijhuis van Schiphol Group donderdag bij de openingsceremonie aan zijn gasten toe.

Elbers wijst erop dat KLM door de uitbreiding op Schiphol, daar nu een eigen afhandelings- en sevicegebied voor Air France-KLM en Sky Team-partners kan inrichten. “Daar kunnen we de afhandeling en service voor onze passagiers beter afstemmen op de wensen van vertrekkende, aankomende en overstappende passagiers van de SkyTeam airlines, zegt de COO van KLM, die erop wijst dat op veel andere luchthavens al zulke “SkyTeam gebieden” bestaan. Air France-KLM en SkyTeam-partners zijn goed voor 70% van alle passagiers op Schiphol.

De investeringen van EUR500 miljoen voor de komende jaren op Schiphol betaalt de luchthavenexploitant uit de luchthavengelden, die de luchtvaartmaatschappijen moeten betalen. “Maar deze investeringen verdienen we terug door meer comfort voor onze passagiers en beter en snellere afhandelingsprocessen, die ook bijdragen aan minder vertragingen en verlaging van kosten”, zegt de operationeel directeur tegen Dow Jones.

Elbers wijst er aanvullend op dat Air France onder leiding van de nieuwe bestuursvoorzitter van Air France-KLM Alexandre de Juniac werkt aan “verbetering van rendement” door aanscherping van de herstructurerings- en kostenbesparingsmaatregelen bij het Franse smaldeel van de groep.

Sinds de afronding van de fusie in 2004 heeft KLM EUR2,98 miljard positief en Air France EUR791 miljoen negatief bijgedragen aan het cumulatieve positieve operationeel resultaat van EUR2,2 miljard van de groep. “Het is duidelijk dat Air France-KLM niet alleen kan drijven op het rendement van KLM; we moeten het allebei goed doen”, zegt Elbers.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Toch prettig om te vernemen dat de 500 millioen Euro niet naar de algemene middelen vloeit met het risico dat het terecht zou komen bij omwonenden als compensatie voor het lawaai of ingezet zou worden voor hinderbeperkende maatregelen maar geheel voor groei van Schiphol wordt bestemd. Ook goed te lezen dat de PvdA daar achter staat. Maakt de verkiezingen volgend jaar toch weer een stukje simpeler.

Geplaatst door j.h.griese uit Amstelveen

Nijhuis gaat weer terug inde tijd en spreekt strategisch van 3 miljoen passagiers. Hoeveel extra vluchten meer boven de hoofden van getergde omwonenden , laat hij achterwege. En hoe Nederland aan de reductie van Co-2 uitstoot moet gaan bijdragen, is vooralsnog een groot raadsel

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@ J.H. Griese.
In het rapport “Wissels Omzetten,” dat het Planbureau voor de Leefomgeving op 17 juni jl heeft uitgebracht, staat over luchtvaart en CO2-uitstoot het volgende:

“Het tegengaan van klimaatverandering en verlies van biodiversiteit zal steeds vaker wezenlijke aanpassingen in de leefstijl van burgers vragen. Er is geen ‘groene business case’ te bedenken voor een volledig schoon milieu zonder dat leefstijl aan de orde komt. Hierdoor zakt bij politici en beleidsmakers de moed doorgaans direct in de schoenen. Meenden politici in de jaren zestig nog dat burgers recht hadden op een auto, inmiddels vinden burgers meerdere vliegvakanties per jaar heel gewoon. Een verworvenheid die wel enorme milieueffecten met zich meebrengt. Een vliegretourtje New York, gerekend in CO2-uitstoot, komt per persoon overeen met een heel jaar, iedere dag 35 kilometer alleen in de auto rijden.

De vergelijking tussen een vliegretourtje naar New York en een heel jaar autorijden laat ook zien waar de schoen wringt. Het verschil zit hem niet in het brandstofverbruik per persoon per kilometer. Het verschil zit hem in de prijs. Bij tijdig boeken kost een retourticket ruwweg 600 euro, ofwel 5 cent per kilometer. Vliegtuigbrandstof is dus vele malen goedkoper dan autobrandstof waardoor vliegen aantrekkelijk wordt. De milieukosten van het vliegverkeer zijn tot op de dag van vandaag niet in de prijzen verrekend. Zonder beprijzing van de milieueffecten van in dit geval vliegtuigbrandstof blijft het dweilen met de kraan open."

Alle borden langs de start- en landingsbanen op Schiphol worden voorzien van LED- verlichting. Nu zijn deze borden nog verlicht met halogeenlampen. Minder vliegen zou voor het klimaat vele malen gunstiger zijn geweest........

Geplaatst door j h griese uit Amstelveen

@ Een erg goed artikel Jaap. M.i. ontbreekt het aan degelijke en wijze politici, bestuurders,en dan denk ik aan vooral de VVD. Vele mensen willen racen op onze snelwegen, en op elke hoek een coffeshop,en voor €80,- een retourtje naar Barcelona etc. Moet kunnen.. O ja? Overigens begrijp ik niet ,We hebben dure adviesinstanties als Planbureau, vroeger genoemd MNP,dat in 2007 schreef: (Prof.Klaas van Egmond)"Minister, (Eurlings..CDA)u verlaat de OERNORM, door de huizennorm op 12.300 te stellen en niet op 11.000 bij de zgn actusalisatie van die norm. (Dat was redelijk er waren 1000 huizen bijgebouwd)Maar Eurlings ging gewoon zijn gang.. En de Raad v State gaf hem gewoon gelijk in een dure Rechtzasak,die 1 van onze 18 Platforms had aangespannen.(Er komt trouweens een nieuwe !) Ook de Commissie MER, (Ir N. Ketting schreef in 2002 daarvoor een aparte brief: : De overgang van PKB naar het Zgn Netelenbos stelsel (PvdA !)was niet gelijkwaardig. Er moeten meer handhavingspunten bij.. zoals CDV II ook voorstelde..Er gebeurde niets! Nu hebben we een stelsel in de maag gesplitst gekregen, zonder 1 handhavingspunt, met tal van knoppen waar aan gemorreld kan worden.Oncontroleerbaar, dus ook niet handhaafbaar.. (Terecht merkte Marianne en haar kennissen op: (zie rubriek Schrijf ) Criminele organisatie. En KLM wordt neergezet als meest groene Luchtvaartmaatschappij.... ? Benieuwd naar de Inhoud van het Evaluatierapport van Alders,begin september...