KLM COO: groei op Schiphol gegarandeerd door uitbreiding luchthaven
Door Bart Koster
AMSTERDAM (Dow Jones)—Air France-KLM (AF.FR) kan de komende jaren verder blijven groeien op Schiphol dankzij nieuwe groei-investeringen op de luchthaven en de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep kan door de uitbreidingen op Schiphol een eigen afhandelingsgebied voor KLM, Air France en SkyTeam partners creeren.
De investering van EUR500 miljoen van Schiphol in de periode 2013-2016 voor de aanbouw van een nieuwe pier met 8 extra vliegtuiggates aan de zuidkant van de terminal, en voor centralisering van de paspoort- en handbagagecontrole leveren mogelijkheden voor groei, verbetering van efficiency in de afhandeling en van comfort voor de passagiers, zegt COO Pieter Elbers van KLM donderdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst bij gelegenheid van de start van de nieuwbouw op Schiphol door Elbers, samen met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu, en CEO Jos Nijhuis van Schiphol Group.
“Deze investering helpt ons de komende jaren te kunnen blijven groeien, en daarmee is een belangrijke voorwaarde voor de gelijkwaardige positie van KLM en Schiphol binnen de Air France-KLM samenwerking gewaarborgd”, zegt Elbers, die samen met KLM CEO Camiel Eurlings ook in het Executive Management Committee van Air France-KLM zit.
De nieuwe A-pier met 8 gates zorgt voor een toevoeging van de afhandelingscapaciteit voor 3 miljoen passagiers per jaar, licht CEO Nijhuis van Schiphol Group donderdag bij de openingsceremonie aan zijn gasten toe.
Elbers wijst erop dat KLM door de uitbreiding op Schiphol, daar nu een eigen afhandelings- en sevicegebied voor Air France-KLM en Sky Team-partners kan inrichten. “Daar kunnen we de afhandeling en service voor onze passagiers beter afstemmen op de wensen van vertrekkende, aankomende en overstappende passagiers van de SkyTeam airlines, zegt de COO van KLM, die erop wijst dat op veel andere luchthavens al zulke “SkyTeam gebieden” bestaan. Air France-KLM en SkyTeam-partners zijn goed voor 70% van alle passagiers op Schiphol.
De investeringen van EUR500 miljoen voor de komende jaren op Schiphol betaalt de luchthavenexploitant uit de luchthavengelden, die de luchtvaartmaatschappijen moeten betalen. “Maar deze investeringen verdienen we terug door meer comfort voor onze passagiers en beter en snellere afhandelingsprocessen, die ook bijdragen aan minder vertragingen en verlaging van kosten”, zegt de operationeel directeur tegen Dow Jones.
Elbers wijst er aanvullend op dat Air France onder leiding van de nieuwe bestuursvoorzitter van Air France-KLM Alexandre de Juniac werkt aan “verbetering van rendement” door aanscherping van de herstructurerings- en kostenbesparingsmaatregelen bij het Franse smaldeel van de groep.
Sinds de afronding van de fusie in 2004 heeft KLM EUR2,98 miljard positief en Air France EUR791 miljoen negatief bijgedragen aan het cumulatieve positieve operationeel resultaat van EUR2,2 miljard van de groep. “Het is duidelijk dat Air France-KLM niet alleen kan drijven op het rendement van KLM; we moeten het allebei goed doen”, zegt Elbers.
Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp