Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Jos Nijhuis FEM Top 100 machtigste bestuurders: - positie niet bepaald

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 816 
|
 Fem Business 
Jos Nijhuis  FEM Top 100 machtigste bestuurders: - positie niet bepaald

In de mislukte privatisering van Schiphol lagen de belangrijkste frustraties van Jos Nijhuis’ voorganger Gerlach Cerftontaine, de huidige topman had aan het begin van zijn regime wel andere kwesties aan zijn hoofd.

Nijhuis is nog niet aangetreden of het aantal passagiers op Schiphol krimpt. De luchthaven is te duur, het vastgoed verliest door de crisis zijn waarde en de bankconvenanten staan onder druk.
Binnen een maand nadat hij was aangetreden mocht hij bekend maken dat Schiphol 10 tot 25 procent van zijn personeel af wilde en even later kon hij melden dat zijn aandeelhouders bij de overheid konden fluiten naar de eerder toegezegde 500 miljoen euro superdividend.

Schiphol doet het graag voorkomen alsof de vliegtax daarvoor verantwoordelijk is, maar zwaardere reden is de aankoop van een belang van 8 procent in de Franse luchthavenuitbater Aéroports de Paris op de valreep van Cerfontaines afscheid. Nijhuis zat toen al als kroonprins in de raad van bestuur van Schiphol. De twee luchthavenbedrijven hebben een alliantie met kruisparticipaties aangegaan die de komende jaren honderden miljoen aan synergie-effecten moet opleveren. Dat geld kan Schiphol goed gebruiken: de deal heeft de balans van de luchthaven verzwakt en van operationele zijde komt er slechts weinig binnen om die weer te herstellen. 

In 2002 volgde Nijhuis Willem Bröcker op als bestuursvoorzitter van de Nederlandse tak van PricewaterhouseCoopers. Daarvoor gaf hij leiding aan de Corporate finance & recovery afdeling van PWC.
Als hoogste Nederlandse baas van PWC heeft zich in die tijd onder andere ingezet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en de invoering van een diversiteitsbeleid.


Reacties op dit bericht