Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

John Jansen: Verantwoord ondernemen?

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 574 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
John Jansen: Verantwoord ondernemen?

Wanneer mag een bedrijf van zichzelf zeggen dat het verantwoord onderneemt? Voor een definitie moeten we nog steeds bij Van Dale te rade. Verantwoord is als je ‘…bevredigende rekenschap kunt geven van goed gefundeerde en weloverwogen manier van handelen’. Schiphol geeft jaarlijks een jaarverslag Verantwoord Ondernemen uit. Maar gaat de luchthavenorganisatie wel zo weloverwogen te werk?

Bij regionale luchthavens als alternatief voor de nationale luchthaven wordt dat idee niet gewekt. Wat is er tot nog toe van terecht gekomen van de regionale luchthavens binnen de Schiphol Group? Rotterdam Airport moest een zakenluchthaven worden. Maar volgens de huidige zones loopt men in de Maasstad tegen grenzen aan en dreigt dat beleid te mislukken. Het beleid voor Eindhoven Airport voorziet in een uitgroei tot een grotere regionale luchthaven, maar de omgeving ligt dwars en Ryanair dreigt nu eieren voor z’n geld te kiezen. Mislukking ligt ook hier op de loer.

Wat ook niet lukte: met tarieven business jets op Schiphol ontmoedigen en ze naar Lelystad lokken. De zakenjets landen nog gewoon dagelijks op Schiphol-Oost. En nu past het in het beleid dat Lelystad een lowcost- en charterluchthaven wordt, maar willen die luchtvaartmaatschappijen daar niet heen. Een volgende mislukking dreigt alweer. Weloverwogen, goed gefundeerd en consistent beleid voor regionale luchthavens? Dit wekt meer de schijn van Trial & Error.

De baancapaciteit op Schiphol zelf dan? Is daar sprake van een weloverwogen, goed gefundeerd beleid? Na de vijfde baan was geen zesde baan nodig, want die lag al bij Schiphol-Oost. Of nee: toch maar wel. Die zesde baan was weer wel nodig en zou tussen de Zwanenburgbaan en de Polderbaan in komen te liggen als derde parallelle baan. De plannen volgen elkaar echter in rap tempo op. Want inmiddels ziet Schiphol toch weer meer in een zesde baan die parallel met de Kaagbaan loopt. Steeds weer nieuwe plannen. Ook op het gebied van baancapaciteit heeft dit proces meer weg van Trial & Error dan van goed gefundeerd en doordacht beleid.

Als een onderneming als ATP tijdig een gericht beleid ontwikkelt en zich op grond daarvan ergens wil vestigen, dan moet aan tal van regels worden voldaan. Dan worden alle ambtelijke molens doorlopen en staat uiteindelijk niets een solide investering in de toekomst meer in de weg. Zo heeft ATP zich met z’n hoofdkantoor op Schiphol-Rijk gevestigd vlak naast de Boeingavenue. Mooie naam voor kantoren die in de verte de luchthaven zien liggen. Persoonlijk had ik nooit kunnen vermoeden dat Schiphol de naam Boeingavenue heel anders zou opvatten, namelijk als locatie voor een nieuwe start- en landingsbaan. De bedoeling is nu blijkbaar dat Jumbo’s zo’n beetje door mijn kantoor gaan vliegen omdat men achteraf heeft besloten de drempel van een zesde baan nu toch maar hier neer te leggen. Jammer dat er moderne kantoorpanden staan, die moeten dan maar weg. Trial & Error ten koste van derden.

En wie het eerst komt, daar maalt Schiphol niet om.

Als dat de instelling van een bedrijf als Schiphol is, dan mag die gerust tegen de meetlat van Verantwoord Ondernemen worden gelegd. Maar hoe je dat dan ook wendt of keert: een ‘…bevredigende rekenschap geven van een goed gefundeerde en weloverwogen manier van handelen’ zit er niet in. En dus ook geen Verantwoord Ondernemen. Voor 2007 toch maar een andere naam verzinnen voor dat jaarverslag?


Reacties op dit bericht