Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Jan Tas (Lijst 6 - Aalsmeer) aan het woord over Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1015 
|
 dichtbij.nl Editie Aalsmeer 
Jan Tas (Lijst 6 - Aalsmeer) aan het woord over Schiphol

Kiesdichtbij -  Door de dichtbijredactie, Truus Oudendijk (Witte Weekblad)

Jan Tas: ‘We moeten oppassen dat Aalsmeer niet het afvoerputje van Schiphol wordt.

AALSMEER - Tweede nieuwkomer bij de gemeenteraadsverkiezing is Jan Tas. Samen met Nicolette Pecht en Kim Veltman vormt hij Lijst6 in Aalsmeer.
Vergeleken met de andere partijen heeft Jan Tas geen raadservaring en kan hij ook niet terugkijken op behaalde successen. Voor hem redenen om niet mee te doen aan de debatten die gehouden worden. ‘De techniek van discussiëren en punten scoren heb ik mij nog niet eigen gemaakt’, zegt hij over zichzelf. Jan Tas heeft een studie politicologie gevolgd, maar ziet zichzelf niet als politicus. Vanuit zijn optiek is een politicus een bemoeial met andermans zaken, in het bezit van een dikke huid of gemaakt van teflon, waardoor kritiek en problemen makkelijk van hem afglijden. Allemaal eigenschappen die niet op Jan Tas van toepassing zijn. Wat hij wel met politici gemeen heeft is dat hij denkt een bijdrage te kunnen leveren aan de kwaliteit van het politiek bedrijven, want die laat volgens hem nog wel te wensen over.

Schipholdossier
Een van de speerpunten in zijn verkiezingsprogramma is het Schipholdossier en alle perikelen daaromheen. Als bewonersvertegenwoordiger heeft hij jarenlang deelgenomen in CROS (Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol) en daar de nodige kennis van zaken opgedaan. ‘We moeten oppassen dat Aalsmeer niet het afvoerputje van Schiphol wordt,’ zegt Jan Tas, ‘want er wordt oneerlijke politiek bedreven.’ Het gevaar bestaat dat de geluidsoverlast in grote mate toe zal nemen vanwege de ontwikkelingen die nu gaande zijn. Hij legt uit: ‘Vliegtuigen die opstijgen vanuit de Aalsmeerbaan splitsen zich voor Uithoorn en gaan dan links of rechtsaf. De meeste gaan linksaf richting Amstelveen. Het plan is nu om al die opstijgende vliegtuigen rechtdoor te laten vliegen, waardoor ze over de Hornmeer en Kudelstaart komen. Zowel Amstelveen en Uithoorn hebben daar baat bij, want het betekent voor Amstelveen dat ze niet meer binnen de geluidscontour vallen en er dus ruimte ontstaat om in Amstelveen Zuid huizen te gaan bouwen. Uithoorn verkeert dan in de gunstige positie dat het geen geluidsoverlast meer heeft als deze routewijziging doorgaat.’

Uithoorn heeft belangrijke stem
Opmerkelijk detail in deze ontwikkeling is het feit dat wethouder Verheijen van Uithoorn plaatsvervangend voorzitter is in de CROS en met Alders een nieuwe organisatie aan het opzetten is. Hij heeft dus een belangrijke stem in het kapittel in tegenstelling tot Aalsmeer die geen afgevaardigde heeft in enig overlegorgaan. Met de geplande koerswijziging wordt de geluidsoverlast verschoven en komt dubbel voor rekening van de Hornmeer en Kudelstaart die ook al last hebben van dalende vliegtuigen. Is dit al een definitief feit? ‘Nog niet’, zegt Jan Tas. ‘Er wordt nu een nieuwe organisatie gevormd: de omgevingsraad en daarbinnen is een onderhandelingsplaats waar de beslissingen genomen worden voor onder andere de routeverlegging. Als je de stukken leest staat daar in dat mensen met een ‘one issue’ of ‘not in my backyard’ in principe niet welkom zijn. Kortom Aalsmeer willen ze er niet bij hebben en de organisatie wordt zo opgezet dat wij buiten de boot vallen.’

Aalsmeer slechts 500 klagers
Is hier iets tegen ondernemen? ‘Weinig’, is de conclusie van Jan Tas, ‘het enige wat we kunnen doen is stampij maken.’ En daar blijkt Aalsmeer niet goed in. Omdat er een mentaliteit van berusting heerst: ‘het heeft toch geen zin’ kent Aalsmeer slechts 500 klagers tegen Uithoorn 7000. En ook dat biedt voordelen voor Uithoorn, want met het verdwijnen van de geluidsoverlast heeft Schiphol gelijk 7000 klagers minder en dat zet meer zoden aan de dijk dan die 500 van Aalsmeer.

Gemeenteraad onvoldoende op de hoogte
Volgens Jan Tas is de gemeenteraad onvoldoende op de hoogte van de actuele situatie. ‘September vorig jaar is er een motie ingediend dat Aalsmeer aan de Alderstafel deel moet nemen. Dat wordt een eenzame gebeurtenis, want zowel de Alderstafel als CROS worden opgeheven. En een van de politieke partijen beweert nu nog: we willen aan de Alderstafel zitten. Dan loop je wel achter met je informatie.’ Het liefst wil Jan Tas drie zetels halen bij de komende verkiezingen. Hij is zich ervan bewust dat die gedachte misschien niet realistisch is, maar één verwacht hij wel. En in dat geval zal hij zich er hard voor maken dat de route van opstijgende vliegtuigen blijft zoal hij is. En dat de Raad vakkundig geïnformeerd wordt over wat er allemaal speelt in het Schipholdossier.


Reacties op dit bericht