Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Invloed op lawaai Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1151 
|
 NULL 
Invloed op lawaai Schiphol


Gepubliceerd |  dinsdag 31 januari 2006.  Gewijzigd | dinsdag 31 januari 02:47 uur.


Van Volkskrantverslaggever Harry van Gelder

AMSTERDAM - Omwonenden van Schiphol krijgen dit jaar tijdens twee proeven invloed op het baangebruik van de luchthaven en op de vliegroutes. Het is de bedoeling dat ze daardoor minder geluidsoverlast ervaren.

Bij de proeven komt de nadruk ter liggen op de beleving van het geluid. Want de komende jaren zal er niet minder geluid worden gemeten op en rond Schiphol. De luchthaven denkt jaarlijks met 5 procent te groeien, en een toename van vliegtuigen betekent onverminderd een grotere geluidsoverlast.

‘Het is maar net wat je definitie is van geluidsoverlast’, zegt projectmanager E. Koster van de proeven. De proeven zijn een initiatief van de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS), zo liet dit samenwerkingsverband van gemeenten, provincies, bewoners en de luchtvaartsector maandag weten. De experimenten worden gehouden van november 2006 tot en met oktober 2007.

De Schiphol-top ondersteunt de plannen. Volgens Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine moet het bedrijf naar de mensen toe die overlast ondervinden van het lawaai van de vliegtuigen. ‘Samen moet je er iets aan doen.’

Uit de proef met de vliegroutes moet blijken of omwonenden ’s nachts minder overlast ervaren, als vliegtuigen de Polderbaan via een ander traject naderen. Vooral de regio ten noorden van Schiphol moet hier baat bij hebben.

Door te variëren met het baangebruik wil de Cros periodes van relatieve rust afwisselen met periodes van overlast. Omwonenden weten waar ze aan toe zijn, als het baangebruik van tevoren wordt gemeld. Alleen het weer kan de plannen in de war schoppen.

Tijdens de proeven kunnen sommige regio’s minder geluidsoverlast ervaren, terwijl andere gebieden juist meer herrie moeten verduren. Daarom mogen de omwonenden hun stem laten horen, aldus CROS. ‘Er wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de omgeving.’

De experimenten zijn onderdeel van de voorstellen die de CROS heeft gedaan om het beleid van Schiphol te verbeteren. Dit jaar evalueert de overheid dit beleid.

Vorig jaar dienden 8.610 personen uit 258 woonplaatsen, 710.507 klachten in over hinder van het vliegverkeer. Ten opzichte van 2004 betekent dit een daling van het aantal klagers met 20 procent en een daling met 0,5 procent van het aantal klachten per persoon. Of de proeven een succes worden, hangt af van de ruimte die we krijgen van de overheid’, zegt projectmanager Koster.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door OB uit Castricum

"Alleen het weer kan de plannen in de war schoppen" staat er.

Voor zover ik het begrijp - dat is al heel wat - gaat het om proeven met preferentiewijziging. Dat betekent proeven met het wijzigen van de voorkeursbaan voor startend (en landend) verkeer.

In de afgelopen twee jaar zijn er ook steeds trouw preferentiewijzigingen aangekondigd.? De aankondigingen daarvan hadden echt geen enkele invloed op het vliegpatroon.? Uit de berichtgeving van Erwin Krol kon daarentegen wel steeds nauwkeurig worden voorspeld of er de komende nacht geland zou worden via de bocht langs Limmen/Castricum - Uitgeest of via de bocht langs Warmond. Dat was onveranderlijk steeds afhankelijk van de windrichting.

Wanneer de wind waait vanuit een richting ruwweg noordelijk van Oost-West dan wordt er niet op de Polderbaan geland. Is het zuidelijk dan wordt er wel geland. Een piloot landt niet graag met wind onder zijn staart. Bij sterke zijwind, zeker vanuit het Westen, wordt er ook niet op de Polderbaan geland.

Het bovenstaande is vaste prik. Je kunt er gif op innemen.

Of zouden ze bedoelen dat ze van tijd tot tijd gaan doen of de Polderbaan niet meer bestaat en dat ze weer eens teruggaan naar de tijd van voor die 'milieubaan'. Dat gelooft toch niemand?

Omdat ook nu weer gezegd wordt "alleen het weer" is het duidelijk wat er tussen november 2006 en oktotber 2007 gebeuren zal. Niets. Ja toch iets: We zijn namelijk in "tot en met oktober 2007" twee jaar verder. Na het uitwerken van de cijfers is het voorjaar 2008, niet waar? Schiphol zal dan (dus vanaf nu drie jaar later!) inmiddels klaar gespeeld hebben om zijn 'vliegbewegingen' tot 600.000 uit te breiden. Ingepakt!

"Niets aan de hand toch, we zijn immers aan het experimenteren in goed nabuurschap met de omgeving?". "Samen moet je er iets aan doen" zegt Cerfontaine. Samen is samen met zijn collega Ouwerkerk, voorzitter van CROS. Die CROS commissie is er een waarin je. als je geslagen wordt, samen met de aanvaller kunt uitzoeken of er een manier is waarop hij wat anders kan slaan. Een nep-commissie dus, is dat CROS. Een mep-commissie!

Zo worden wij ingepakt en ingepakt, verder en verder en verder...
De tijd om er iets aan te doen verstrijkt en de lieve glimlach blijft schijnen.

Laten we hopen dat de politici die zwerende plek eens uitruimen. De gemiddelde burger heeft geen houvast meer vanwaaruit hij enig zicht op de toekomst mogelijk is.

Politiek, grijp nu eindelijk in !

Geplaatst door Bob uit Limmen

"De Schiphol-top ondersteunt de plannen. Volgens Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine moet het bedrijf naar de mensen toe die overlast ondervinden van het lawaai van de vliegtuigen. ‘Samen moet je er iets aan doen.’"
Realiseert de heer C. zich niet dat z'n bedrijf al elke dag ongevraagd naar de mensen toe komt. En als er "samen" uit gekomen moet worden moet de burger ook iets te bieden hebben. Het is mij alleen niet bekend wat de burger dan te bieden heeft. Die krijgt de bak met herrie letterlijk over zich heen gekiepperd. En zolang de sector zich maar vertwijfeld blijft afvragen na ruim 1.8 miljoen klachten in 3 jaar tijd, wat de definitie van geluidsoverlast is staat mijn verstand stil.

Ja...., minder klagen misschien, maar aan dat fenomeen wordt ook (nog steeds)geen formele status gegeven.
Dus waar blijven we dan als burger?

Ik heb het al vaker geschreven: Gerlach(t) ons allemaal uit.