Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Reacties op dit bericht

Geplaatst door grove uit nanteuil Auriac

Kijk op geluidsnet.nl naar de polderbaan en Haarlem Oost, de afstanden zijn ongeveer gelijk met de verlengde startbaan in Lelystad met Lelystad, je ziet dat het startende verkeer naar het noorden en het landende verkeer naar het zuiden van de polderbaan ca 60 a 70 decibel oplevert in Haarlem Oost. Dit is straks in Lelystad ook zo. Maar bij draaiing van de baan in Lelystad niets, welke richting ook gestart wordt. Bovendien is veel meer platform ruimte nodig waar je de huidige baan voor kunt gebruiken.

Bijkomend voordeel is dat de stad Lelystad niet begrensd wordt bij uitbreiding in oostelijke richting. Dan hebben we het nog niet over landend verkeer op de 04 in Lelystad want dat verkeer passeert Almere op minder dan 500 meter hoogte. Ik denk dat er nog niets geleerd is van Zwanenburg.

Ik stel dan ook voor de baan in Lelystad te draaien van 230 naar 260 graden dat is dus vrijwel in de gemiddelde wind en daar een gust altijd ruimt is dat zelfs nog beter dan de bestaande baan. Bovendien stel ik voor deze baan aan te leggen zuid van de huidige baan want dat geeft veel meer afstand tot de stad, de uitvliegroute gaat ruim langs Almere noord ( in aanleg). En de aanvliegroute voor een ILS 26 gaat ver genoeg van Lelystad zodat Lelystad nog royaal naar het oosten kan uitbreiden.

Het is mij een raadstel dat niemand op dit idee is gekomen en dat heeft laten berekenen. Ik denk dat de gemeente Lelystad zit te slapen, jammer want dit is voornamelijk in hun belang.

Ook voor de kleine luchtvaart kan het belangrijk zijn wanneer het direct goed wordt aangepakt nl met een kleine parallelle baan dus ook 08/26 aan de zuid kant. Nu krijgen we een circuit noord ruim om Lelystad heen voor de grote luchtvaart en een circuit zuid voor de kleine luchtvaart. Zo wordt het ook tot in de verre toekomst beheersbaar.

Vliegveld Lelystad kan dan uitgroeien tot een mooi en goed vliegveld voor de gebruikers en de bewoners er om heen. De huidige plannen zijn op termijn een ramp. In 1997 heb ik gewezen op de bezwaren van de polderbaan maar ik stond nagenoeg alleen, nu lijkt dit met Lelystad weer te herhalen. Het is jammer dat minister Eurlings dit niet leest want hij kan die knoop doorhakken en het draaien van de baan ten minste te laten onderzoeken.


Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Sssst.............Eurlings slaapt. Hij krijgt zijn (nacht)rust wel. Hij droomt van een vol Nederland. Helemaal vol van vliegtuigen. Ook gechraste............toestellen.
Daar ligt hij niet wakker van.