Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Innovatieplan luchtvaartsector lijkt goed nieuws voor IJmond

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 626 
|
 dichtbij.nl (Editie Noord- Kennemerland) 
Innovatieplan luchtvaartsector lijkt goed nieuws voor IJmond

Door: Milo Lambers, dichtbijredacteur

UITGEEST - De komende drie jaar gaat de Nederlandse luchtvaartsector samenwerken met Boeing om een nieuw omgevingsvriendelijk concept voor de luchthaven Schiphol te ontwikkelen. Dit lijkt goed nieuws voor de IJmond-gemeenten. Al jaren dringen gemeenten er bij Schiphol op aan om de overlast aan te pakken. Wethouder Wil Spaanderman van Uitgeest zegt te hopen dat het plan net zo positief uitvalt als het nu lijkt.

Met het plan wordt de geluidsbelasting verminderd door gebruik te gaan maken van glijlandingen en worden nachtprocedures verbeterd voor vermindering van het brandstofgebruik en luchtvervuiling. Ook wordt ook de planning van de verkeersstromen verbeterd doordat verkeersleiding wordt voorzien van exactere informatie over de vliegsnelheid. In de IJmond en dan vooral in Uitgeest wordt door veel burgers al jaren overlast ervaren door de laag overvliegende toestellen.

Al sinds 2004 houden wethouder Spaanderman en andere lokale bestuurders het onderwerp op de agenda. Ze overleggen intensief over de plannen van Schiphol. Eind vorig jaar gingen de wethouders van Castricum, Beverwijk, Velsen, Uitgeest en Heemskerk akkoord met de groei van de luchthaven. Het nieuwe plan van de luchtvaartsector kent maatregelen om de geluidsoverlast terug te dringen. Spaanderman laat in een persbericht weten hier blij mee te zijn en te hopen dat de plannen in werkelijkheid net zo positief uitvallen.

Het gaat bij deze projecten om een samenwerkingspact tussen de Amerikaanse vliegtuigfabrikant en de KDC groep, Knowledge & Development Centre, een samenwerkingsverband voor kennis en ontwikkeling van de luchthaven Schiphol, KLM, luchtverkeersleiding Nederland, alsmede universiteiten en kennisinstellingen met als doel de vliegoperaties op Schiphol te innoveren. Paul Riemens, CEO van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Neil Planzer, Vicepresident Air Traffic Management Solutions van Boeing, bezegelen deze samenwerkingsovereenkomst vrijdag tijdens het World ATM Congres in Madrid. Lees hier meer over het plan.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer

Iets wat lijkt hoeft in de werkelijkheid niet zo te zijn. Het lijkt slechts. Volgens het formele Alderstafel accoord zou met CDA vliegen overdag m.b.t. het landen op de Polderbaan al twee jaar geleden begonnen moeten zijn. Een begin hiermee is nog steeds niet gemaakt. Zou nogal moeilijk zijn voor de LVNL. De uitspraken van Paul Riemens van die LVNL staan voor mij gelijk aan gebakken lucht. Klinkt mooi maar als iemand zijn afspraak niet nakomt kun je beter maar niet opnieuw mooie beloftes doen. Leuk voor de Buhne en niet meer dan dat.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Ongeveer tien jaar geleden bleek Boeing al een oplossing te hebben om middels glijvluchten brandstof te besparen met als positief neven effect vermindering van de geluidshinder.

Helaas bleef het toen bij mooie woorden van de politiek e.a. want van de mooie beloften van o.a. Alders om hier werk van te maken kwam weinig of niets terecht. Om zoveel mogelijk capaciteit te genereren begon men met het over lange trajekten laag aanvliegen en zelfs binnen het nachtregime werden beloftes maar ten dele nagekomen. Er wordt maar zeer beperkt in glijvlucht geland.

Telkens wanneer verkiezingen in aantocht zijn lijkt het tijd voor mooie praatjes, al is het nu toch wel opmerkelijk dat de CEO van een verzelfstandigde uitvoerings organisatie als LVLN hiermee aan de weg timmert.

Het lijkt daarom hoog tijd dat niet alleen de, slechts ten dele uitgevoerde, operatie Schoon Schip wordt afgemaakt, maar dat ook deze slecht te controleren Zelfstandige Bestuurs- en Uitvoerings organisaties en niet formele uitwasssen als de MRA (Metropoolregio Amsterdam) eens worden aangepakt.