Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Informatiebijeenkomst CROS

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 940 
|
 DC 
Informatiebijeenkomst CROS Download het gehele artikel 'Informatiebijeenkomst CROS'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door OB uit Castricum

WAT BETEKENT DIT?

Meer informatie staat al op deze site op 31 januari bij:

http://www.vlieghinder.nl/reacties.php?id=A2629_0_1_0_C

Bij de proeven komt de nadruk ter liggen op de beleving van het geluid. Want de komende jaren zal er niet minder geluid worden gemeten op en rond Schiphol. De luchthaven denkt jaarlijks met 5 procent te groeien, en een toename van vliegtuigen betekent onverminderd een grotere geluidsoverlast.

‘Het is maar net wat je definitie is van geluidsoverlast’, zegt projectmanager E. Koster van de proeven. De proeven zijn een initiatief van de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS), zo liet dit samenwerkingsverband van gemeenten, provincies, bewoners en de luchtvaartsector maandag weten. De experimenten worden gehouden van november 2006 tot en met oktober 2007.

De Schiphol-top ondersteunt de plannen. Volgens Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine moet het bedrijf naar de mensen toe die overlast ondervinden van het lawaai van de vliegtuigen. ‘Samen moet je er iets aan doen.’

Uit de proef met de vliegroutes moet blijken of omwonenden ’s nachts minder overlast ervaren, als vliegtuigen de Polderbaan via een ander traject naderen. Vooral de regio ten noorden van Schiphol moet hier baat bij hebben.

Door te variëren met het baangebruik wil de Cros periodes van relatieve rust afwisselen met periodes van overlast. Omwonenden weten waar ze aan toe zijn, als het baangebruik van tevoren wordt gemeld. Alleen het weer kan de plannen in de war schoppen.

Tijdens de proeven kunnen sommige regio’s minder geluidsoverlast ervaren, terwijl andere gebieden juist meer herrie moeten verduren. Daarom mogen de omwonenden hun stem laten horen, aldus CROS. ‘Er wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de omgeving.’

De experimenten zijn onderdeel van de voorstellen die de CROS heeft gedaan om het beleid van Schiphol te verbeteren. Dit jaar evalueert de overheid dit beleid.

Vorig jaar dienden 8.610 personen uit 258 woonplaatsen, 710.507 klachten in over hinder van het vliegverkeer. Ten opzichte van 2004 betekent dit een daling van het aantal klagers met 20 procent en een daling met 0,5 procent van het aantal klachten per persoon. Of de proeven een succes worden, hangt af van de ruimte die we krijgen van de overheid’, zegt projectmanager Koster.


COMMENTAAR

Het gaat er niet om of dit zinnig is of niet. Mijns inziens werd iets dergelijks op deze site al meer dan een jaar terug voorgesteld.
De zaak is: dergelijke maatregelen behoren gewoon onderdeel te zijn van de dagelijkse verantwoordelijkheid die de LVNL heeft voor het minimaliseren van de hinder buiten de officiele LIB en LVB gebieden, zonder dat het LVB wordt opgeheven zoals Schiphol graag zou willen en ons misschien boven het hoofd hangt.