Platform Vlieghinder Kennemerland
 

In 2050 vliegen we in V-formatie op drukke routes

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 900 
|
 trouw.nl 
In 2050 vliegen we in V-formatie op drukke routes

De ingenieurs van Airbus hebben voor de luchtvaartsector een bijzondere toekomstvisie ontwikkeld om brandstof te besparen en geluidsoverlast te beperken. Ze voorspellen dat toestellen op een veel steilere manier kunnen opstijgen en in V-formatie door de lucht vliegen.

Een toekomst met meer vluchten, minder emissie en kortere reistijden wordt vooropgesteld in ‘The Future by Airbus’  waarin de vliegtuigbouwer streeft naar een duurzame luchtvaart in 2050. Om die doelstelling te bereiken schuift Airbus een aantal opmerkelijke innovaties naar voor.

Zo zullen vliegtuigen op de startbaan gelanceerd worden door een op hernieuwbare energie aangedreven platform. Hierdoor is een steilere klim vanaf de luchthaven mogelijk en wordt de geluidsoverlast voor de omwonenden beperkt. Bovendien bereiken de toestellen op deze manier sneller de de beoogde kruishoogte wat een serieuze energiebesparing oplevert.

Vliegtuigen worden zodanig uitgerust dat ze in staat zijn om zelfstandig de meest efficiënte en milieuvriendelijke routes te bepalen. Op de meest frequente vliegroutes vliegen de toestellen in formatie tijdens de kruisvlucht. Dit zorgt voor minder weerstand waardoor het brandstofverbruik lager wordt.

Door nieuwe technologie wordt de landingspositie geoptimaliseerd waardoor de motoren tijdens de landing eerder uitgeschakeld kunnen worden. Hierdoor zal de uitstoot afnemen.

Deze innovaties lijken op het eerste zicht veelbelovend maar we zullen er dus nog een hele tijd moeten op wachten.


Reacties op dit bericht