Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Ik heb nog geen idee hoe het technisch moet’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 627 
|
 nrc.nl 
‘Ik heb nog geen idee hoe het technisch moet’

Vliegtuigen moeten beter worden voor het milieu. Topman Jim McNerney van Boeing werkt er „als een gek” aan, zegt hij. Grotere vliegtuigen vindt hij geen oplossing.
Door onze redacteur Lolke van der Heide


Mooi, al die plannen voor ‘groene vliegtuigen’. Topman Jim McNerney van Boeing is het er „helemaal mee eens”, maar het moet wel kunnen. Hij heeft op dit moment „nog geen idee” hoe het technisch kan worden gerealiseerd.

Dat zei McNerney (57) gisteren in een gesprek met zes journalisten op een luchtvaartshow bij Parijs. Boeing presenteert volgende maand in Seattle een nieuw vliegtuig, de 787 Dreamliner. Dit langeafstandstoestel is aanzienlijk zuiniger dan eerdere types. Maar voor het meest gebruikte toestel, de Boeing 737, ontworpen in de jaren zestig, bestaat nog geen concreet plan tot vervanging.

De uitstoot van broeikasgas door vliegtuigen ligt op ieders lippen. Wat gaat u eraan doen?

„Onze industrie is in het verdomhoekje geplaatst als grote vervuiler, hoewel we verantwoordelijk zijn voor maar 2 tot 3 procent van de CO2 -uitstoot, veel minder dan het autoverkeer en energiecentrales. Niettemin vind ik dat we er iets aan moeten doen. Onze klanten vragen enorme verbeteringen aan de kleinere toestellen. Dat geldt voor onze 737 en voor de Airbus A320. Wij weten op dit moment niet hoe we dat moeten bereiken. Volgende maand presenteren we een geheel nieuw vliegtuig, de 787 Dreamliner. Bij het ontwerp daarvan was het milieu een belangrijke factor.”

Airbus denkt dat grotere vliegtuigen zoals de A380 ‘groener’ zijn, Boeing bouwt vooral kleinere toestellen.

„Wij willen de technologie gebruiken om milieuvriendelijker vliegtuigen te bouwen, de schaal komt later. Als je eerst de techniek onder de knie hebt, kun je vervolgens toestellen van elke grootte maken. Wij proberen als een gek te bereiken dat we milieuvriendelijker vliegtuigen bouwen. Maar, de technische problemen van iets nieuws hebben we nog lang niet opgelost.”

Is een vliegende vleugel mogelijk? Dat zou beter zijn voor het milieu.

„We kijken naar verscheidende mogelijkheden en onze studie van een blended wing body [vliegende vleugel, red.] is een van de opties.”

Voor uw 787 Dreamliner zijn zeer veel orders binnengekomen, ruim 600, kunt u die productie wel aan?

„Er bestaat opwaartse druk bij de productie van de 787, dat geef ik toe. Wij kijken nu naar alternatieven om de output op te voeren.”

Zoals assemblage in China?

„Nee. Airbus doet dat wel, maar wij blijven bij onze eindassemblage in Seattle. We laten wel veel onderdelen maken in China en andere landen en die productie zou omhoog kunnen.”

Bent u niet bang dat de Chinezen de techniek afkijken en dan zelf vliegtuigen gaan bouwen?

„Wij beschermen onze patenten goed. Op lange termijn komen er misschien andere concurrenten dan alleen Airbus, maar ik zie het niet snel gebeuren. De grote horde die je moet nemen als producent is vertrouwdheid opbouwen met je klanten. Een vliegtuig is een product waar je meer dan 20 jaar voor in moet staan. Maar het moet gezegd: de Chinezen hebben potentie, met een grote groeimarkt.”

Airbus-topman Gallois heeft deze week gevraagd om meer subsidie uit de vier landen die deelnemen aan Airbus. Voor de Wereldhandelsorganisatie WTO loopt nog een zaak die de Verenigde Staten eerder aanspanden over subsidie voor Airbus. Maakt dit het nog erger?

„Airbus is een ander soort bedrijf dan Boeing en wordt op een andere manier gefinancierd. Wij gaan het nieuwe voorstel van Gallois bestuderen en als het ingaat tegen internationale overeenkomsten zullen we protest aantekenen.”

U heeft Airbus vorig jaar ingehaald en bent weer de grootste vliegtuigbouwer. Airbus gedroeg zich op de nummer-éénpositie vrij arrogant. Hoe stelt Boeing zich nu op?

„In onze industrie moet je bescheiden zijn. Je kunt een voorsprong hebben en deze ook weer verliezen. Ik heb vele ups en downs van de industrie meegemaakt. Het is amper negen jaar geleden dat Boeing zelf grote problemen had en die liggen nog steeds vers in het geheugen van de meeste van onze bestuurders. Daarom denken we niet lichtzinnig over Airbus. Het is een mooi bedrijf met prima mensen. Hier op de luchtvaartshow hebben ze veel orders binnengekregen en daar feliciteer ik hen mee. Airbus is terug van weggeweest. Maar dat hadden we ook wel verwacht.”


Reacties op dit bericht