Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

IVW eist maatregelen luchtvaart tegen geluidsoverlast

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 591 
|
 Volkskrant 
IVW eist maatregelen luchtvaart tegen geluidsoverlast

DEN HAAG - De luchtvaartsector moet maatregelen nemen om de geluidsoverlast ten noordoosten van Schiphol te beperken. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), die toezicht houdt op de naleving van de geluidsnormen, besloten.

Schiphol heeft het afgelopen jaar ten noordoosten van de luchthaven te veel herrie gemaakt. Er hebben te veel vluchten plaatsgevonden op de Buitenveldertbaan. Om herhaling te voorkomen, eist de IVW dat de branche voor 5 juli met maatregelen komt.

De inspectiedienst heeft stevige kritiek op de luchtvaartsector. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM en Schiphol hadden al maatregelen kunnen nemen om een nieuwe overschrijding van de geluidsnormen te voorkomen. ‘Dat is niet gelukt’, verklaarde een zegsman van de IVW dinsdag.

De sector moet er nu voor zorgen dat er medio oktober nog voldoende geluidsruimte beschikbaar is bij de Buitenveldertbaan om eventueel extra vluchten op te kunnen vangen. In de herfst staat er volgens de IVW vaak een sterke noordwestenwind, die gebruik van de Buitenveldertbaan noodzakelijk maakt. Er wordt meer dan normaal gebruik gemaakt van deze start- en landingsbaan.

Als de luchtvaartsector de geluidsoverlast niet kan beperken, deelt de inspectie mogelijk boetes uit. Het is bovendien de bedoeling dat de omwonenden van Schiphol goed op de hoogte worden gehouden van de herrie ten noordoosten van de luchthaven.

Schiphol moest afgelopen ‘gebruiksjaar’ (dat in de luchtvaart loopt van 1 november tot en met 31 oktober het jaar daarna) meer vluchten op de Buitenveldertbaan afhandelen wegens asfaltproblemen op een andere start- en landingsbaan. Op de Aalsmeerbaan verkruimelde het asfalt, waardoor deze niet meer te gebruiken was. De IVW vindt echter dat Schiphol zich beter had kunnen voorbereiden door betere noodscenario’s te hebben.

Ook speelde de langslepende problematiek van parallel starten een rol. In 2004 bleek dat vliegtuigen die gelijktijdig vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan vertrekken, te dicht bij elkaar in de buurt kunnen komen. Bij slecht zicht, verhuist de Luchtverkeersleiding Nederland daarom vliegtuigen naar de Buitenveldertbaan.

Schiphol en LVNL zeggen maatregelen te hebben genomen om vliegtuigen niet langer te dicht bij elkaar te laten komen. Vliegtuigen wijken volgens de IVW echter even vaak uit naar de Buitenveldertbaan als voorheen.

De sector heeft overigens om een verruiming van de geluidsnormen gevraagd voor het geval van groot onderhoud en voor experimenten die een milieuvriendelijkere manier van landen en stijgen mogelijk maken. Deze aanvraag heeft de overheid nog in behandeling.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans

Dit is toch niets nieuws. Al bij de ingebruikname van de Polderbaan is al voorspeld dat het gebruik van de Buitenveldertbaan weer zou toenemen. Hier blijkt maar weer: meer groei en minder hinder gaan niet samen.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Vooral de laatste alinea schept mogelijkheden voor de lobby om nog wel 100.000 extra vliegbewegingen te introduceren.

Aan de andere kant is het wel es goed dat IVW naar buiten treedt.

Geplaatst door Jab

Nog eens 3 dB geluidsvermindering te compenseren met een 3 dB vermeerdering van vliegbewegingen.