Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hybride vliegtuig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 673 
|
 at-aandrijftechniek.nl 
Hybride vliegtuig

Een vliegtuig van Diamond Aircraft met hybride aandrijving heeft met succes een doopvlucht van één uur gemaakt. De DA36 E-Star 2, die op de luchtvaarttentoonstelling in Parijs is gepresenteerd, heeft een serieel-hybride elektro-aandrijving voor geluidarm en energiezuinig vliegen. Een eerder model had in 2011 aangetoond dat zo’n aandrijving voor vliegtuigen in principe mogelijk is. Deze tweede generatie laat zien dat de technologie voor commercieel gebruik inzetbaar is.

Siemens, EADS en Diamond Aircraft werken al een aantal jaren aan deze aandrijftechniek, waarmee het brandstofverbruik en de emissies met een kwart zou kunnen worden teruggedrongen. Een elektromotor met een continu vermogen van 65 kW drijft de propeller van het tweepersoonsvliegtuig aan.

De stroom wordt geleverd door een kleine wankelmotor met generator. De energie die voor de start nodig is, komt van een accu van EADS die tijdens de vlucht weer wordt bijgeladen. Converters voeden de elektromotor met stroom uit accu en de generator. Het vliegtuig start elektrisch, zachtjes en met een laag brandstofverbruik, en biedt toch voldoende vliegbereik.

Aandrijflijn
In het geïntegreerde aandrijfsysteem zijn de componenten optimaal op elkaar afgestemd. Vergeleken met het eerdere model uit 2011 is de hybride aandrijving zo’n 100 kg lichter. Per kilo gewicht levert de motor van de DA36 E-Star 2 vijf maal zo veel vermogen als conventionele aandrijvingen.

Siemens ontwikkelde voor het elektrisch vliegen elektromotoren met een hoge vermogensdichtheid, waarbij in de toekomst ook de hoge-temperatuur supergeleiding zal worden toegepast. Het concern levert ook het systeem dat de commando’s van de piloot omzet in de besturing van de gehele aandrijflijn en de accu’s en de integratie hiervan.

De parameters voor transportcapaciteit en vliegbereik die het vliegtuig biedt, zijn realistisch voor commerciële doeleinden. Bovendien is het vermogen van het aandrijfsysteem schaalbaar voor vliegtuigen met vijftig tot honderd passagiers. Bij vliegmaatschappijen gaat tegenwoordig een derde van de operationele uitgaven op aan brandstof.

Siemens en EADS zijn voor langere termijn een research-partnerschap met Diamond Aircraft aangegaan. Gezamenlijk doel is de invoering van hybride aandrijfsystemen in helicopters, kleinere en grotere passagiersvliegtuigen. Een bijbehorende type-certificering in de categorie Algemene Luchtvaart moet in drie tot vijf jaar tot stand komen.


Reacties op dit bericht