Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Honderden miljoenen schade door bouwbeperking Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 643 
|
 gooien eemlander.nl 
Honderden miljoenen schade door bouwbeperking Schiphol

SCHIPHOL - De strengere bouwbeperking die vanaf 1 juli gaat gelden in de gemeenten rond Schiphol, levert een schade op van honderden miljoenen. Die rekening leggen de gemeenten neer bij het Rijk.

,,Het belang van de vliegveiligheid staat voor ons niet ter discussie, maar het nieuwe beleid rond de luchthaven moet ook zekerheid bieden voor de ontwikkeling van de regio’‘, schrijven acht gemeenten in een brief aan staatssecretaris Mansveld (infrastructuur en milieu). ,,Het nieuwe beleid heeft verregaande consequenties. De schade die het voor de regio veroorzaakt, wordt geschat op honderden miljoenen, welke wordt doorgelegd naar het Rijk.’‘

De brief is afkomstig van de gemeenten Amsterdam, Zaanstad, Haarlemmermeer, Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel. Gemeenten als Haarlem, Beverwijk en Velsen die ook met de hoogtebeperking te maken krijgen, zitten niet in de Stadsregio Amsterdam en hebben dan ook niet getekend. Maar vorige week heeft de provincie Noord-Holland ook al bezwaar aangetekend bij de staatssecretaris.

Het Rijk heeft de strengere bouwhoogtes in een straal van 18,5 kilometer ingesteld vanwege de vliegveiligheid. Er zijn steeds meer tweemotorige vliegtuigen en die moeten na een brandje, vogelbotsing of technisch mankement veilig kunnen terugkeren naar Schiphol. Omdat ze op een motor minder kunnen klimmen, mogen er geen obstakels staan. Dan gaat het niet alleen om hoge gebouwen, maar ook om schoorstenen, havenkranen en windmolens.

Met name Amsterdam ziet zo veel plannen in het havengebied, langs het IJ en op de Zuidas niet doorgaan. Dat terwijl er al veel hoogbouw, windmolens en schoorstenen staan. De gemeenten willen meer tijd en per bestemmingsplan afspraken maken over bouwhoogtes.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Als de rekening bij het Rijk neergelegd wordt, zijn het straks u en ik die de rekening gaan betalen. De rekening zou bij Schiphol moeten worden neergelegd. Schiphol kan die dan aan de luchtvaartmaatschappijen doorberekenen en de luchtvaartmaatschappijen aan de klant. Dan komt de rekening terecht waar die thuishoort.