Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Honderden miljoenen nodig voor ontwikkeling Schiphol’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 828 
|
 www.nu.nl 
‘Honderden miljoenen nodig voor ontwikkeling Schiphol’

SCHIPHOL - Ten zuiden van Schiphol, rond de snelweg A4, moet een logistiek knooppunt komen. Dit vergt wel een investering van vele honderden miljoenen euro’s, waarvan een deel door de overheid moet worden betaald. Dat staat in het manifest Werkstad A4 dat de luchtvaartsector maandag aan minister Peijs van Verkeer heeft aangeboden.

De branche, bestaande uit onder meer Schiphol, KLM en de bloemenveiling Aalsmeer, wil een nieuwe spoor- en binnenvaartterminal aanleggen. Ook moeten vrachtwagens ongehinderd tussen de vrachtplatforms op de luchthaven en de afhandelingsgebouwen kunnen rijden dankzij een aparte, nog aan te leggen weg. Bovendien biedt het manifest ruimte voor de bloemenveiling om uit te breiden.


Concurrentie

De ontwikkeling van de Werkstad A4 is noodzakelijk om Schiphol in staat te stellen de concurrentie met andere regio’s rond luchthavens aan te gaan, zoals bijvoorbeeld bij Frankfurt. “We moeten onze concurrentiekracht zoeken in kwaliteit”, zei R. Bergh van de Schiphol Area Development Company (SADC).

De sector maakt aanspraak op het fonds economische structuurversterking (FES). Daarin komt een flink deel van de hogere aardgasmeevallers terecht die het gevolg zijn van de sterk gestegen olieprijs. In het FES-fonds is de komende jaren 3 miljard euro extra beschikbaar.

Sleutelproject

Om voor de FES-gelden in aanmerking te komen, moet de Werkstad A4 de status van sleutelproject krijgen, aldus het manifest. De overheid moet volgens de sector het bedrijfsleven de ruimte geven om het gebied te ontwikkelen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door BS uit Castricum

Wij zoeken de innovatie kennelijk in de logistieke sector. Nederland transportland.
Kennelijk ingegeven omdat het personenvervoer naar verwachting ergens anders terecht komt.
'If this is all there is' dan mogen we de milieumeters wel uitschakelen en onze oren van permanente wax voorzien.
Pure economische armoede, de schade is groter dan de bijdrage.

Geplaatst door J de Jong uit Uitgeest

Wat opvalt aan het manifest: geen enkele cijfermatige onderbouwing en milieuverantwoording. Dat is blijkbaar niet meer nodig: men zit in de cocon van belanghebbenden samen met overheidsvertegenwoordigers die meeheulen en heeft eenvoudigweg geen oog voor de omgeving ervan.
Ergo: buiten de cocon moeten toch nog volksvertegenwoordigers zitten die een wijdere kijk hebben en begrijpen dat men die mooie werkstad A4 wel moet kunnen bereiken: de ultieme test wordt dus of dit soort grootschalige ontwikkelingen nog wel wettelijk worden afgewogen, of dat de rechtsstaat inmiddels zo is uitgehold dat partijen erbuiten het gemakkelijk kunnen overschreeuwen.