‘Honderden miljoenen nodig voor ontwikkeling Schiphol’
SCHIPHOL - Ten zuiden van Schiphol, rond de snelweg A4, moet een logistiek knooppunt komen. Dit vergt wel een investering van vele honderden miljoenen euro’s, waarvan een deel door de overheid moet worden betaald. Dat staat in het manifest Werkstad A4 dat de luchtvaartsector maandag aan minister Peijs van Verkeer heeft aangeboden.
De branche, bestaande uit onder meer Schiphol, KLM en de bloemenveiling Aalsmeer, wil een nieuwe spoor- en binnenvaartterminal aanleggen. Ook moeten vrachtwagens ongehinderd tussen de vrachtplatforms op de luchthaven en de afhandelingsgebouwen kunnen rijden dankzij een aparte, nog aan te leggen weg. Bovendien biedt het manifest ruimte voor de bloemenveiling om uit te breiden.
Concurrentie
De ontwikkeling van de Werkstad A4 is noodzakelijk om Schiphol in staat te stellen de concurrentie met andere regio’s rond luchthavens aan te gaan, zoals bijvoorbeeld bij Frankfurt. “We moeten onze concurrentiekracht zoeken in kwaliteit”, zei R. Bergh van de Schiphol Area Development Company (SADC).
De sector maakt aanspraak op het fonds economische structuurversterking (FES). Daarin komt een flink deel van de hogere aardgasmeevallers terecht die het gevolg zijn van de sterk gestegen olieprijs. In het FES-fonds is de komende jaren 3 miljard euro extra beschikbaar.
Sleutelproject
Om voor de FES-gelden in aanmerking te komen, moet de Werkstad A4 de status van sleutelproject krijgen, aldus het manifest. De overheid moet volgens de sector het bedrijfsleven de ruimte geven om het gebied te ontwikkelen.
Geplaatst door BS uit Castricum
Kennelijk ingegeven omdat het personenvervoer naar verwachting ergens anders terecht komt.
'If this is all there is' dan mogen we de milieumeters wel uitschakelen en onze oren van permanente wax voorzien.
Pure economische armoede, de schade is groter dan de bijdrage.