Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Hogere sterfte door geluidsoverlast

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 802 
|
 Gezondheidsnet 
Hogere sterfte door geluidsoverlast

Mogelijk overlijden er jaarlijks tientallen mensen door verkeersherrie in de regio Rijnmond. Dit blijkt uit het rapport ‘Geluid, gezondheid en geld’ van Milieumonitoring Stadsregio Rotterdam (MSR).

Eén op de twaalf Rijnmonders kan slecht slapen door herrie. Bij 3 procent leidt dit tot stress en een hoge bloeddruk. Deze factoren geven meer risico op een beroerte of hartinfarct, aldus een woordvoerder van de Milieudienst Rijnmond.

De geluidsoverlast door verkeer in Rotterdam is echter niet uniek. Utrechters hebben last van het railverkeer en in Amsterdam klagen bewoners over het lawaai van vliegtuigen.

In de toekomst kan de geluidshinder in Rijnmond nog toenemen, wanneer de Tweede Maasvlakte wordt aangelegd. In dit haven- en industriegebied zullen mensen dichter op elkaar gaan wonen en werken.

De herrie kan worden beperkt door het gebruik van stillere motoren en banden in het verkeer. Schepen zouden niet langer dieselgeneratoren moeten gebruiken, maar hun elektriciteit van wal moeten krijgen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Dat we door herrie en slapeloosheid en hartkloppingen allerlei klachten krijgen, is bekend. Maar nu komt er ook nog bij mij een mateloze schrik bij. Met inderdaad hartkloppingen, een dichtgetimmerde keel en een bloeddruk die ik voel stijgen schrijf ik dit op. Ik was in de tuin en keek omhoog. Pal boven mijn huis kruisten zich op de lage hoogte, die ze hier vliegen, twee vliegtuigen. Ik dacht dat ik dubbel zag en versteende ter plekke. Dat ik de dupe kan worden van een ongeluk is nog tot daar aan toe, maar even verder op zit mijn kleinkind op school en nog everder op staat het huis van mijn dochter. Ook staat er een scholengemeenschap van 2000 leerlingen. En dit mag allemaal maar zo maar gebeuren. Niet te geloven toch?

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Bert Bruin, burgermeeste van de gemeente Haarlemmerliede, noemt het 'extern groepsrisico van Schiphol' - waarvan niemand momenteel weet hoe groot het is omdat Verkeer en Waterstaat weigert een statistisch causaal model tevoorschijn te halen dat wereldwijd in gebruik is maar niet in Nederland omdat anders wordt aangetoond dat het risico veel en veel groter is dan in 1990 - 'verstikkend'.

Kijk, dat zijn burgermeesters waar je als burger wat aan hebt (NOT!).

Geplaatst door Els uit Castricum

Bedankt L.R. Aalegiez voor je toelichting, die ik in de volgende brief aan minister Eurlings gebruikte.

Geachte minister Eurlings,

Van de week hoorde ik over de radio, dat u het startsein gaf voor een actie, om de mensen er op te wijzen, dat ze niet vermoeid en slaperig achter het stuur moeten kruipen.
Dat zou ongeveer 1000 doden per jaar schelen.
Deze oproep kunt u doen aan een klein deel van Nederland, waar het wellicht nog rustig is, maar zeker niet in Noord-Holland en daarbuiten. Wij hebben geen normale nachten meer door het allesoverheersend vliegverkeer, dat dag en nacht over onze hoofden buldert op zeer lage hoogte. Een nacht van een paar uurtjes is een grote luxe. Daar moeten we het mee doen en de dagen door proberen te brengen met een wattenhoofd en concentratiestoornissen.
Hoe kunt u deze oproep toch doen in Lawaai- Nederland? In vier dagen tijd 1500 vliegtuigen over je dak, denkt u zich dat eens in? Echt,het zou de moeite waard zijn om eens te kijken hoeveel ongelukken er in deze omgeving gemaakt worden door chronische vermoeidheid.

Het volgende punt, dat ik onder uw aandacht wil brengen, is de veiligheid.
Vanmorgen op 20 juni 2008 om 8.40u. kruisten op de lage hoogte, zoals ze hier vliegen, twee vliegtuigen elkaar, boven mijn huis en boven de wijk met een zestal scholen, waaronder een scholengemeenschap van 2000 leerlingen.
Ze vlogen tegelijkertijd in het zelfde gebied op praktisch dezelfde hoogte.
Het is ons inmiddels bekend, dat Verkeer en Waterstaat een statistisch causaal model van het risico, dat we lopen, niet bekend wil maken omdat dan zal blijken, dat het risico veel en veel groter is dan in 1990.
Burgemeester de Bruin van Haarlemmerliede noemt het "extern groepsrisico van Schiphol."
Op u rust een grote verantwoording want mocht er een ramp gebeuren en dat zit er dik en dik in, dan bent u medeverantwoordelijk. Want een zo'n grote luchthaven in een zo'n dichtbevolkt gebied is onverantwoordelijk.
En aan die grote luchthaven werkt u vol enthousiasme mee.

Ik hoop van ganser harte, dat u mijn brief leest en dat ik er antwoord op krijg. De vorige is nl niet beantwoord.
Ik zet mijn brief op de website Vlieghinder.
Ik wens u veel wijsheid toe en een goed inzicht over de uit zijn voegen gegroeide probleem.

Met vriendelijke groeten, enz.

Geplaatst door lisabeth uit Amsterdam

Ook boven Amsterdam Oost-Watergraafsmeer was ik enige weken geleden getuige van ditzelfde verschijnsel: twee vliegtuigen die elkaar met hooguit 200 m hoogteverschil kruisten..

Geplaatst door Frits uit Leiden

Met dank aan Huib Eversdijk, Hans Ouwerkerk (de man van de Lancée-affaire) en vele anderen die ervoor zorgden dat er niet meer bewijs kwam voor de relatie tussen gezondheidsschade/ overlast en vliegtuiggeluid. Zij behoren de juiste beloning te krijgen voor hun bijdrage aan dit probleem, een pak slaag.

Oké, een pak slaag mag niet meer en is uit de mode, dan met ze aan de schandpaal. Deze schandpaal niet op een plein in een dorpje. Neen, gewoon op internet.