Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Hoge boetes voor luchtvaart bij niet uitbetalen claims

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1480 
|
 telegraaf.nl 
Hoge boetes voor luchtvaart bij niet uitbetalen claims

Door Paul Eldering

DEN HAAG - Vliegmaatschappijen die compensatieclaims tot 600 euro van vertraagde reizigers weigeren uit te betalen, kunnen voortaan rekenen op hoge boetes van de luchtvaartinspectie ILT.
Dat zei staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) donderdag in een debat met Tweede Kamerleden. Die willen dat wetsovertreders hard worden aangepakt. „ILT moet de Europese regels veel strenger handhaven. Nu moeten vliegpassagiers meestal naar de rechter om hun recht te halen.”
Tot nu toe heeft de inspectie nog geen enkele boete uitgedeeld, omdat er volgens Mansveld geen eenduidige afspraken waren in Europa. Maar Kamerleden wijzen op rechterlijke uitspraken die korte metten maken met bijvoorbeeld een beroep op overmacht bij lange vertragingen door technische mankementen.

Pech
„Die vlieger gaat hier niet meer op. De hoogste EU-rechter heeft bepaald dat pech zelden ontheffing van de vergoedingsplicht betekent. ILT mag niet de schijn krijgen onder één hoedje te spelen met de luchtvaart”, zo lieten parlementariërs weten.
Vliegmaatschappijen, ook in Nederland, wringen zich nog steeds in allerlei bochten om geen compensatie te hoeven betalen aan passagiers die meer dan drie uur vertraagd zijn. Het Europarlement wil niet tornen aan de bescherming van luchtreizigers. Volgende maand wordt gestemd over een ’omstreden’ voorstel van de Europese Commissie.

Derdenbeslag
Nederlandse incassobureaus als EUclaim gooien als nieuwste wapen een zwaar rechtsmiddel in de strijd om niet-betaalde vertragingsclaims in de luchtvaart alsnog te verzilveren: ‘derdenbeslag’ bij reisbureaus die vliegtickets verkopen.
Topman Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR reageerde gisteravond furieus. „Te zot voor woorden dat onze leden moeten opdraaien voor de wanprestatie van de luchtvaart. We zullen ons met hand en tand verzetten.
”In Europa is een half procent van alle vluchten minstens drie uur vertraagd. Bij de vier Nederlandse vliegmaatschappijen KLM, Transavia, ArkeFly en Corendon zijn in 2013 ruim 36.000 compensatieverzoeken ingediend. Zo nodig kan men klagen bij de inspectie ILT.
Volgens EUclaim-baas Hendrik Noorderhaven moeten nog steeds rechtszaken worden aangespannen om airlines te dwingen te betalen. „Nederlandse maatschappijen doen dat dan wel, maar met name veel buitenlandse prijsvechters niet. Zij lappen de wet vaak aan hun laars en hebben maling aan rechterlijke uitspraken. Vandaar dit derdenbeslag, omdat onder meer de Spaanse budgetvlieger Vueling in gebreke blijft. Wij steunen de staatssecretaris in een verscherpt toezicht.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Alhoewel dit weinig met vlieghinder te maken heeft, geeft het wel een aardig beeld van vliegtuigmaatschappijen die de Wet aan hun laars lappen.