Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Hoe meer meldingen, hoe veiliger de luchtvaart wordt’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 762 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Hoe meer meldingen, hoe veiliger de luchtvaart wordt’

SCHIPHOL -  ,,Hoe meer meldingen hoe beter’‘, vult Van Zwol van de VNV aan. ,,Dan kan je trends ontdekken, daarvan leren en wellicht procedures aanpassen. Zelf ben ik als piloot ook wel eens een checklist vergeten. Voor vertrek moet je zeven van die lijsten doornemen, maar soms is het zo druk dat je er een vergeet. Dat is geen ramp omdat er altijd vangnetten zijn, maar je moet het wel melden. Dat geldt ook voor alle keren dat passagiers die roken worden betrapt of piloten een botsing met een vogel hebben.’‘

Maar liefst 10.258 meldingen kreeg het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen vorig jaar binnen. Een stijging met dertig procent. Is het nog wel verantwoord om een vliegtuig te nemen? Ja bezweren betrokkenen. ,,Hoe meer van die kleine voorvallen er worden gemeld, hoe meer we daarvan leren en hoe veiliger de luchtvaart wordt’‘, benadrukt Evert van Zwol van de pilotenvakbond VNV.

Sinds 1 januari 2007 is het volgens EU-regels verplicht om alle voorvallen in de luchtvaart te melden. Iedereen kan dat doen, maar in de regel zijn het luchtverkeersleiders, luchthavens, piloten, stewardessen en onderhoudsbedrijven. Vergeleken met andere landen is Nederland koploper, maar dat betekent volgens de woordvoerder van het ministerie van verkeer en waterstaat niet dat het hier gevaarlijker is. ,,De definitie van een voorval is verruimd en er is veel campagne gevoerd waardoor er meer meldingen zijn gedaan. Het gaat om voorvallen, niet om incidenten en dus relatief onschuldig. Denk aan een passagier die een sigaret aan boord opsteekt of zich agressief gedraagt. Uit al die kleine voorvallen wordt geprobeerd een patroon te ontdekken en te kijken of er verbeteringen mogelijk zijn. Of dat we de inspectie vaker laten controleren. De incidenten worden altijd gemeld bij de ongevallenraad’‘, benadrukt de woordvoerder. Vorig jaar werd dat elf keer gedaan. Alleen bij grove nalatigheid wordt het Openbaar Ministerie ingeseind, maar dat was vorig jaar niet een keer nodig.

De bulk van de meldingen komt van luchtverkeersleiders. Zij registreerden 3900 voorvallen. ,,Dat waren geen ernstige gevallen. Meestal gaat het om toestellen die volgens de regels te dicht achter elkaar vliegen, maar dat is niet echt gevaarlijk. Ook waren er geen incidenten op de start- en landingsbanen van Schiphol’‘, laat de woordvoerster van de LVNL weten. Wel waren er 41 zogeheten runway incursions, maar die bestonden in bijna alle gevallen uit kleine afwijkingen van procedures, zoals een toestel dat op de stopstreep voor de landingsbaan wacht in plaats van daarvoor. ,,Wanneer je dat toch allemaal meldt kom je misschien tot de conclusie dat een bepaalde plek onoverzichtelijk is of dat je bij een bepaald type vliegtuig geen goed zicht op de stopstreep hebt. Daarom melden we dat allemaal.’‘

(FRANS VAN DEN BERG)


Reacties op dit bericht