Hoe gezond is het wonen bij Eindhoven Airport?
Het grote succes van Eindhoven Airport heeft wellicht schaduwkanten voor de omwonenden. De GGD onderzoekt hoeveel hinder zij ervaren van de toename van het vliegverkeer.
Eindhoven Airport is het grootste regionale vliegveld in Nederland. In 2013 vonden 3,4 miljoen passagiers de weg naar het zuiden. Voor 2014 wordt een stijging verwacht naar 3,7 miljoen passagiers. Het aantal jaarlijkse vliegbewegingen bedroeg in dat jaar bijna 28.900. Dat is gemiddeld een kleine 80 vliegtuigen per dag. In de vakanties zijn dat er uiteraard meer. Naar verwachting groeit dat aantal vliegbewegingen per dag in 2020 naar 117. Een behoorlijke (geluids)belasting voor de 18.000 omwonenden van het populaire vliegveld.
Vragenlijst
Daarom krijgen zij deze week een vragenlijst in de bus. Het gaat om een steekproef onder inwoners van gemeenten die in het invloedsgebied van de luchthaven liggen: Bergeijk, Best, Eersel, Eindhoven, Oirschot, Sint Oedenrode, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre.
Onderzoek
De enquête moet inzicht geven in hoe mensen de toename van het vliegverkeer ervaren. Of de hinderbeperkende maatregelen die zijn ingevoerd invloed hebben op de beleving van hinder. Het onderzoek gebeurt in opdracht van de gemeente Eindhoven en wordt gesteund door omliggende gemeenten, de provincie en Eindhoven Airport
Alderstafel
Aanleiding zijn de afspraken die al in juni 2010 zijn gemaakt aan de zogenaamde Alderstafel Eindhoven over de groei van de burgerluchtvaart op Eindhoven Airport tot 2020. Eén van de afspraken is dat hinderbeleving van omwonenden wordt gemonitord via een vragenlijstonderzoek van de GGD Brabant-Zuidoost. In 2012 vond daarom al een zelfde eerste meting plaats, over de beleving van het luchtverkeer in 2011.
Opzet
Nu vindt dus de tweede meting plaats. Het onderzoek is voorbereid door GGD en RIVM met omliggende gemeenten en provincie. De GGD Brabant-Zuidoost, Bureau Gezondheid, Milieu en Veiligheid, voert het onderzoek uit en zet 18.000 vragenlijsten uit bij inwoners in het invloedsgebied van de luchthaven. Ter vergelijking ontvangen ook 900 inwoners van de gemeente Nuenen, dat buiten het invloedsgebied ligt, een vragenlijst. De vragen zijn gedeeltelijk algemeen van aard, richten zich op meerdere milieuaspecten en bronnen. Daarbij wordt specifiek ingezoomd op de beleving van vliegverkeer.
De eerste resultaten van het onderzoek worden verwacht in april 2015. Die worden vervolgens ingebracht in de evaluatie van groeifase 1 door de Alderstafel. Die staat voor juni 2015 gepland.
Bron: Gemeente Eindhoven
Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen