Hinder vliegtuigen zal toenemen
AALSMEER - De eindconclusie is simpel; geluidshinder van vliegtuigen zal eerder meer dan minder worden. Een teleurstellende uitkomst van een informatieve avond.
Woensdag 25 april waren een kleine 200 mensen aanwezig in het Crown Business Theater om deel te nemen aan de discussie rond de Tafel van Alders. Sprekers waren Hans Alders en Jasper Daams van Luchtverkeersleiding Nederland. ,,Schiphol is van groot economisch belang”, zei wethouder Ulla Eurich in haar openingswoord. ,,Velen verdienen er hun inkomen mee, maar de keerzijde is dat het lawaai een grote impact op het leven van de Aalsmeerse burgers heeft.”
Meer vliegbewegingen
De avond begon met een uitgebreide en gedetailleerde uitleg door Hans Alders over het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS) en het resultaat van een experimenteel jaar. Jasper Daams van Luchtverkeersleiding Nederland gaf veel technische informatie over preferentieel gebruik van banen, windrichtingen en verdeling van start- en landingsverkeer. De aanwezigen lieten het enigszins gelaten over zich heen komen. Duidelijk werd in ieder geval wel, dat Aalsmeer tot 2020 kan rekenen op 510.000 vliegbewegingen waarvan 32.000 in de nacht. En dat is volgens Hans Alders al een meevaller want de oorspronkelijke planning bestond uit 600.000.
Groot onderhoud
De extreme overlast van het afgelopen jaar is vooral veroorzaakt door het groot onderhoud aan de Kaagbaan, waardoor de Aalsmeerbaan vaker is ingezet als startbaan in plaats van landingsbaan.
Verantwoord
Na de pauze was het tijd voor het stellen van vragen. Wouke van Scherrenburg leidde de discussie. ,,Is het wel verantwoord om de Aalsmeerbaan met 70 procent te laten groeien?”, was een van de eerste vragen die afgevuurd werd vanuit de zaal. Het politieke oordeel mag dan wel zijn dat Schiphol een groei moet kunnen doormaken, maar echt antwoord of dat nou verantwoord was, kreeg de vragensteller niet.
‘Ik zit in een rampgebied’
De discussie onderwerpen waren verdeeld in drie categorieën: geluidshinder, schade en gezondheid. Aan de laatste twee hadden de aanwezigen nagenoeg geen boodschap. ,,Die paar dakpannen leggen we zelf wel vast”, reageerde een bewoner die zijn bedrijf en woonhuis net buiten de sloopzone heeft. Hij zou het liefst zien dat zijn panden gesloopt worden, maar komt daarvoor niet in aanmerking. Voor hem vormen de laag overkomende vliegtuigen een dagelijks terugkerende angst. Regelmatig vindt hij dode eenden en ganzen rond zijn huis. ,,We zitten in een rampgebied,” verklaarde de man. ,,En we vragen ons iedere keer af wanneer komt dat ding een keer op ons dak?”
Suggesties
Een andere vraag was of de zware vrachtvliegtuigen niet uit het luchtverkeer gehaald konden worden. ,,Dat gebeurt al”, was het antwoord. ,,De meest lawaaiige vliegtuigen mogen niet op Schiphol landen.” Meer uitwaaieren, tegelijkertijd starten in dezelfde richting, later de bocht maken, andere banen gebruiken die niet boven een druk bewoond gebied liggen, het waren allemaal suggesties die woensdagavond aan de orde kwamen. En op allemaal kwam een negatief antwoord. Om technische redenen onmogelijk, de veiligheid kwam in het geding of de oplossing was niet relevant.
Wethouder Ulla Eurich heeft zich tot doel gesteld om de overlast beter de verdelen, het ziet er naar uit dat het die strijd bij voorbaat verloren is.
Geplaatst door Loriet uit NULL