Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hinder vliegtuigen zal toenemen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1083 
|
 Amstelland Dichtbij 
Hinder vliegtuigen zal toenemen

AALSMEER - De eindconclusie is simpel; geluidshinder van vliegtuigen zal eerder meer dan minder worden. Een teleurstellende uitkomst van een informatieve avond.

Woensdag 25 april waren een kleine 200 mensen aanwezig in het Crown Business Theater om deel te nemen aan de discussie rond de Tafel van Alders. Sprekers waren Hans Alders en Jasper Daams van Luchtverkeersleiding Nederland. ,,Schiphol is van groot economisch belang”, zei wethouder Ulla Eurich in haar openingswoord. ,,Velen verdienen er hun inkomen mee, maar de keerzijde is dat het lawaai een grote impact op het leven van de Aalsmeerse burgers heeft.”

Meer vliegbewegingen
De avond begon met een uitgebreide en gedetailleerde uitleg door Hans Alders over het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel (NNHS) en het resultaat van een experimenteel jaar. Jasper Daams van Luchtverkeersleiding Nederland gaf veel technische informatie over preferentieel gebruik van banen, windrichtingen en verdeling van start- en landingsverkeer. De aanwezigen lieten het enigszins gelaten over zich heen komen. Duidelijk werd in ieder geval wel, dat Aalsmeer tot 2020 kan rekenen op 510.000 vliegbewegingen waarvan 32.000 in de nacht. En dat is volgens Hans Alders al een meevaller want de oorspronkelijke planning bestond uit 600.000.

Groot onderhoud
De extreme overlast van het afgelopen jaar is vooral veroorzaakt door het groot onderhoud aan de Kaagbaan, waardoor de Aalsmeerbaan vaker is ingezet als startbaan in plaats van landingsbaan.

Verantwoord
Na de pauze was het tijd voor het stellen van vragen. Wouke van Scherrenburg leidde de discussie. ,,Is het wel verantwoord om de Aalsmeerbaan met 70 procent te laten groeien?”, was een van de eerste vragen die afgevuurd werd vanuit de zaal. Het politieke oordeel mag dan wel zijn dat Schiphol een groei moet kunnen doormaken, maar echt antwoord of dat nou verantwoord was, kreeg de vragensteller niet.

‘Ik zit in een rampgebied’
De discussie onderwerpen waren verdeeld in drie categorieën: geluidshinder, schade en gezondheid. Aan de laatste twee hadden de aanwezigen nagenoeg geen boodschap. ,,Die paar dakpannen leggen we zelf wel vast”, reageerde een bewoner die zijn bedrijf en woonhuis net buiten de sloopzone heeft. Hij zou het liefst zien dat zijn panden gesloopt worden, maar komt daarvoor niet in aanmerking. Voor hem vormen de laag overkomende vliegtuigen een dagelijks terugkerende angst. Regelmatig vindt hij dode eenden en ganzen rond zijn huis. ,,We zitten in een rampgebied,” verklaarde de man. ,,En we vragen ons iedere keer af wanneer komt dat ding een keer op ons dak?”

Suggesties
Een andere vraag was of de zware vrachtvliegtuigen niet uit het luchtverkeer gehaald konden worden. ,,Dat gebeurt al”, was het antwoord. ,,De meest lawaaiige vliegtuigen mogen niet op Schiphol landen.” Meer uitwaaieren, tegelijkertijd starten in dezelfde richting, later de bocht maken, andere banen gebruiken die niet boven een druk bewoond gebied liggen, het waren allemaal suggesties die woensdagavond aan de orde kwamen. En op allemaal kwam een negatief antwoord. Om technische redenen onmogelijk, de veiligheid kwam in het geding of de oplossing was niet relevant.

Wethouder Ulla Eurich heeft zich tot doel gesteld om de overlast beter de verdelen, het ziet er naar uit dat het die strijd bij voorbaat verloren is.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Loriet uit NULL

Dat wisten we al een tijdje, dus als Dhr. Alders dat niet kan oplossen en veranderen dan moet de tafel van deze Tovenaar gewoon verdwijnen!! Het is dus ook een zakkenvuller!!

Geplaatst door AN uit Amsterdam

Wat "krijgt" (verdienen is teveel eer) Alders per jaar betaald voor zijn werkzaamheden ? Iemand die dat kan WOBben ?

N.b. iemand bekend met het stripalbum Asterix en de Intigrant...? Is de bijnaam van Alders niet Catastrofus ?

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Als dit bericht is overgenomen van Dichtbij.nl dan heeft de schrijver niet goed opgelet.

1.Aalsmeer kan NIET rekenen op 510.000 vliegbewegingen. Schiphol mag groeien naar 510.000 waarvan 32.000 in de nacht.

2.De extreme overlast is NIET het gevolg van onderhoud aan de Kaagbaan. Het was wel de spreekwoordelijke druppel.
De overlast ontstaat als gevolg van het grote aantal met name starts van de Aalsmeerbaan.

N.B. Omdat de Kaagbaan nagenoeg vol zit worden per jaar niet ca. 60.000 (huidig aantal) vliegbewegingen over de Aalsmeerbaan verwacht maar worden dat er 87.000.
Dat kan ook "zomaar" 99.000 worden als de wind letterlijk tegen zit.

Wat wel irritant was dat de presentatrice de zin uitsprak "want we willen allemaal toch twee maal per jaar een vliegvakantie...."
Misschien was dat bedoeld om het publiek te prikkelen. Ik weet het niet. Het klonk in ieder geval niet fijn.

87.000 vliegbewegingen zijn ongeveer 60.000 starts,rest landingen, verdeeld over ca. 250 startdagen.
Maakt ca. 240 starts per dag in ongeveer 8 uur continu gebruik.

Alders en zijn club heeft duidelijk gekozen voor concentratie zodat zo min mogelijk mensen "er" last van hebben. Hoe groot dat "er" zal worden blijkt minder relevant. In ieder geval zal een groot deel van de wijk De Legmeer in Uithoorn tot het binnengebied gaan behoren. Tegen die tijd is dat overigens ook zonder betekenis omdat alle hindernissen of handhavingspunten dan al lang zijn verdwenen.

Het enige dat kan helpen om deze waanzin te stoppen is de politiek, de economie of de kerosineprijs. Delta Airlines heeft al een eigen raffinaderij gekocht om goedkopere brandstof ter beschikking te hebben.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

De enige oplossing lijkt mij: optimaliseren van het oude stelsel, met 35 handhavingspunten. Het enige kwetsbare punt bij Leimuiden (Handhavingspunt 33) is eenvoudig op te lossen. Iets dichter bij de bebouwing situeren,en iets scherper stellen. Actie is dus geboden. Inderdaad Leo en An dit is waanzin en volstrekt oncontro-leerbaar, zoals het onderzoek van BLRS al aantoonde. En Alders maar schrijven in zijn eerste evaluatie, (trouwens nog steeds niet definitief en zonder juridisch advies!): Alles gaat goed ..geen overschrijdingen... Ja als je alles verdonkeremaand !

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Journalist: "Is het wel verantwoord om de Aalsmeerbaan met 70 procent te laten groeien?", was een van de eerste vragen die afgevuurd werd vanuit de zaal. Het politieke oordeel mag dan wel zijn dat Schiphol een groei moet kunnen doormaken, maar echt antwoord of dat nou verantwoord was, kreeg de vragensteller niet. Nee daarop kreeg ik dus inderdaad geen antwoord ! Overigens Mevrouw Scherenburg deed het erg goed. Veel beter dan die straatvechter Mr Vermeegen....rechterhand van Alders ?