Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Het gunstig effect van de Polderbaan

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 766 
|
 PVRC 
Het gunstig effect van de Polderbaan

Onderstaande gegevens zijn gebaseerd op door de sector en CROS gepubliceerde gegevens

Download het gehele artikel 'Het gunstig effect van de Polderbaan'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Ik hoor het de verantwoordelijken nog zeggen, het is even wennen, het zit tussen de oren.

Volgens mij is er iets anders aan de hand. De omwonenden zijn de overlast meer dan zat. Het stroperige van de sector, het mooier voorstellen van de feiten dan ze werkelijk zijn, het vertellen van halve waarheden, het naar de hand zetten van de evaluatie, enz. keert zich tegen de sector. Het is net als met stemmen, als je het niet goed doet word je na 4 jaar weggestuurd. De klachtenontwikkeling die inmiddels de 2 miljoen nadert is ook een vorm van stemmen. Stemmen in de letterlijke zin van de betekenis. Het is een enorme kreet van ongenoegen. Dus dames en heren verantwoordelijken. Ophoepelen!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

In mijn optiek is het Kolderbaan-debacle een voorbeeld van extreme manipulatie van de openbare ruimte.

De baan, gepositioneerd als Milieubaan (sic!), heeft voor werkelijk niemand toegevoegde waarde: de overlast is slechts verplaatst, de kosten voor het gebruik van de baan voor de luchtvaartmaatschappijen zijn veel te hoog vanwege de lange taxitijd, de overlast is toegenomen vanwege het inmiddels beroemde grondgeluid en het overlast gebied is enorm gegroeid.

Mij maak je echt niet wijs dat dit niet te voorspellen is geweest, sterker, als Verkeer en Waterstaat zo dom is dat men dergelijke gevolgen van de Kolderbaan niet heeft zien aankomen, dan is het hoog tijd voor een parlementaire enquête die onderzoekt hoe het mogelijk is dat er 260 miljoen euro in een staatsbedrijf wordt gepompt zonder de negatieve gevolgen te kennen.

Daarbovenop zie je in de huidige expansiedrift een derde parallel baan tussen Zwanenburgbaan en Kolderbaan gepositioneerd.

Huh? Hoe zat dat ook alweer met dat versneld divergeren, ook zo’n gevolgje dat men niet aan had zien komen?
Vanwege veiligheidsproblemen van het tegelijktijdig uitvliegen van beide banen moet er versneld worden afgebogen. Heel erg jammer voor Badhoevedorp, Amsterdam, Boesingheliede, Lijnden, Halfweg, Haarlem, Spaarndam, Bloemendaal. Tegen veiligheid protesteert niemand tenslotte dus zonder enkel protest vanuit Den Haag werden de uitvliegroutes aangepast. Desalniettemin kan er een derde baan tussen Zwanenburgbaan en Kolderbaan geplempt worden volgens de projectontwikkelaars.

Hoe je dat ook wendt of keert, er moet iemand zijn die liegt. Of dat veiligheidsprobleem is helemaal geen veiligheidsprobleem (verkeersvliegers stellen dat het te maken heeft met het tijdsgat dat verplicht is tussen twee achter elkaar startende vliegtuigen van 1 baan: als je nummer 1 na het starten heel snel naar links/rechts stuurt, kun je met nummer 2 sneller starten dan als de vorige kist rechtuit zou zijn gevlogen, nummer 1 zit tenslotte niet voor je maar naast je) of de milieubaan is nooit een milieubaan geweest maar een expansie van de capaciteit.
In het laatste geval is er bewust gelogen door Verkeer en Waterstaat, in het andere geval is er gelogen door LVNL, uiteindelijk ook een onderdeel van Verkeer en Waterstaat.

De klachtenregen die ontstaan is na februari 2003 heeft geen enkel effect gehad op het gedrag van de bewindsvoerders. De luchtverkeerswet wordt geëvalueerd en dit kabinet gaat roepen dat er weer een impuls nodig is om de toekomst van Schiphol veilig te stellen. De familie Poot heeft reeds voorspeld dat er een tweede terminal gebouwd zal gaan worden bij de Polder, Zwanenburg en 3e Parallelbaan.
Vanaf het moment dat duidelijk werd dat de mogelijkheid tot klagen over overlast leidde tot een stijging van het aantal klachten is de waarde van de aantallen vanuit allerlei hoeken aangevochten. Dit statistiekje zal van tafel worden geveegd dat het een cumulatief overzicht is en dat luchtvaart nu eenmaal overlast tot gevolg heeft, ergo, het lijntje zal altijd omhoog gaan. De sector zet er een ander statistiekje naast waarin het lijntje van klachten per maand daalt… “Wat een succes, die Polderbaan.”

Geplaatst door webbeheer

L.R,. we waren er zelf ook al achter dat je geen appels met peren moet vergelijken..
Daarom: We voegden alsnog de grafiek met maandgemiddelden toe...

Duidelijk is te zien dat de omwonenden even hebben moeten wennen voordat ze het echt welletjes begonnen te vinden en de meldlijn van de CROS begonnen te benaderen. Het effect is dus andersom dan wat de overheid suggereert.

Over een paar maanden weer een grafiekje: maar dat met een pijl: "start CROS tegenoffensief" 1 april 2006. Ik ben benieuwd... Men doet er inderdaad alles aan om het aantal hindermeldingen te beperken. Als ze dat nu deden door minder en/of hindervriendelijker te vliegen.. Maar nee, ze kiezen voor het opwerpen van een drempel om de hinder te melden. Maar échte de hinder blijft en zal, als het zo doorgaat de komende decennia alleen maar sterk toenemen.