Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Herriebakken Schiphol sterven uit

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 536 
|
 Haarlems Dagblad 
Herriebakken Schiphol sterven uit

SCHIPHOL - Het aantal herriebakken op Schiphol begint langzaam uit te sterven. In de nacht mogen de meest lawaaiige toestellen al niet meer starten. Het aantal landingen kelderde het afgelopen jaar met 75 procent tot ruim 40 stuks. Dat komt neer op één vrachttoestel per week.

,,Daarvoor moet die maatschappij dan wel het dubbele tarief betalen’‘, verklaart de woordvoerster van Schiphol het succes van het prijsbeleid. Een paar jaar geleden werd al bepaald dat herriebakken als de Antonov, Tupolev, DC10 en Boeing 747-200 niet meer welkom zijn op de luchthaven. In plaats van een verbod, kwamen hogere tarieven. In de nacht waren het er in 2006 nog bijna duizend en nu dus enkele tientallen 747-200 vrachtvliegtuigen. Overdag geldt een toeslag van veertig procent, waardoor dit aantal daalde van ruim 5500 in 2006 tot 1200 vorig jaar. Maatschappijen schaffen nieuwe stillere en energiezuinigere toestellen aan. Schiphol verwacht rond 2012 geen lawaaibakken meer te hebben.

Overigens komen dan andere oude toestellen in het vizier. Zo heeft de KLM nog 22 exemplaren van de 747-400 waarvoor overdag ook al een toeslag geldt van veertig procent. Dat is ook het type toestel waarover de meeste klachten uit Hoofddorp komen wanneer ze in de late avond opstijgen richting Azië. De KLM wil de komende jaren meer stillere 777’s kopen en in de toekomst zowel de nieuwe Airbus 350 als de 787 Dreamliner van Boeing. ,,Maar het is prematuur om nu al met maatregelen te komen tegen de oude 747-400. Die kan je niet zomaar weren’‘, benadrukt de luchthaven.


Reacties op dit bericht