Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Herman Finkers over de luchthaven

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1758 
|
 Tubantia 
Herman Finkers over de luchthaven

Ook ik vond aanvankelijk een commerciële luchthaven Twente niet zo’n gek idee. Immers: het levert veel werkgelegenheid op het vliegveld blijft klein het geeft niet meer lawaai dan voorheen en het is de beste garantie dat de natuur in die driehoek bewaard blijft. Maar alle vier deze zaken blijken niet waar te zijn, als je maar even achter de slogans kijkt en het ADS-rapport (waar de gemeente Enschede zich op baseert), in zijn geheel leest en goed leest, en niet alleen de conclusies daaruit.
Helaas heb ik hier maar 500 woorden, dus ik moet me beperken tot het aanstippen van de zaak. Eigenlijk is het heel simpel: een klein vliegveld blijkt financieel niet haalbaar en een groot vliegveld wil geen van de betrokken partijen. Dus einde verhaal. Zou je denken? Maar inmiddels is ‘ons’ vliegveld al ‘gegroeid’ van 500.000 passagiers naar 1.500.000 tot 4.000.000 met ‘doorgroei naar 6.000.000’.
Het sleutelwoord hierbij is ‘werkgelegenheid’. Het is wonderlijk hoe dat woord mag vallen zonder onderbouwing, met vage en willekeurig gekozen aannames en wij vragen nergens meer naar, lezen geen rapporten door en informeren niet elders om een beter zicht te krijgen op wat een vliegveld waar kan maken van die beloofde werkgelegenheid. In Enschedees eigen rapport staat helder en duidelijk aangegeven waar het naar toe gaat met een nieuwe luchthaven. En ook in de meestrecente artikelen spreken de voorstanders al met ongepaste trots dat Twente met name en uitermate geschikt is voor low-cost carriers en als overloop van Schiphol en Eindhoven. Dit brengt géén economie voor de streek en ook geen werkgelegenheid.
De hoog-innovatieve bedrijven waar men het steeds over heeft, en die bovendien voornamelijk banen scheppen voor mensen van elders, komen op de UT af en niet op een luchthaven. Je ziet welke bedrijven er nu rond de luchthaven zitten: transportbedrijven. Maar ook transito brengt geen economie voor onszelf en geeft amper werkgelegenheid.
‘Ik laat me ons vliegveld niet afpakken’, zei CDA-Kamerlid Annie Schreijer (als u een kort debatje dat ik met Annie mocht voeren wilt horen: http://www.tegenvliegveld.nl>Maar willen wij dan wel ons terugverkregen hart van Twente laten afpakken om gebruikt te worden als afvalbak voor niet-lucratief vliegverkeer van elders?
Als het echt om werkgelegenheid gaat, laten we dan eindelijk gaan onderzoeken wat het beste, het mooiste en effectiefste alternatief is om die werkgelegenheid te krijgen.
Me dunkt dat je met 425 hectare, met zulke unieke eigenschappen en met zoveel miljoenen aan investeringen wel wat creatievers en effectievers kunt bedenken dan een verhaal waar Maastricht al lang en breed spijt van heeft. Laten we niet uit een misplaatst minderwaardigheidsgevoel ‘willen kunnen wat een ander ook kan’. Dan worden we de risée van Nederland.
We moeten willen kunnen wat een ander juist níet kan en op onze eigenheid gaan zitten. Dat is werkelijk groot denken. Met een Flughafen Münster-Osnabrück-Enschede heeft Twente in één klap de grootste luchthaven van Nederland op Schiphol na, plus een vrijkomende zee aan mogelijkheden om wél verstandige en leuke dingen mee te doen. Echte werkgelegenheid scheppen bijvoorbeeld.

Herman Finkers, cabaretier
en tekstschrijver

http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article865907.ece


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Het is weer het zelfde liedje, Rapporten die gemanipuleerd werden en een vaag CDA, die deze rapporten steunt......?

Geplaatst door F.G.J. Dieleman uit Balkbrug

Een korte reactie van iemand die ook van de rust en stilte houd en geloofd dat ieder mens dat nodig heeft. Laat het ideé achter je dat een nieuwe luchthaven in Twente veel goeds (lees werkgelegenheid) brengt. Een invulling van het terrein voor o.a. zorg is is een veel betere oplossing die past bij het karakter van Twente. Willen we ook in dit gebied de gekte hebben die we rond Schiphol hebben. De overmatige overlast wordt stelselmatig ontkend maar is er wel degelijk. Tienduizenden (misschien wel honderdduizenden) hebben zeer veel last van Schiphol. Als je eenmaal een luchthaven toelaat is het hek echt van de dam en zal de echte rust uiteindelijk helemaal verdwijnen. Welzijn wordt dan weer opgeofferd voor welvaart.

Iedereen die van Twente houdt moet nu zijn stem laten horen.

Frans Dieleman